Joka tapauksessa, olen koko viikon ajan valvonut vähintään aamukahteen asti (herätäkseni muutaman tunnin päästä töihin) - ja kun tänään, velvollisuuspitoisen työpäivän päätteeksi olin liian tööt tehdäkseni niitä asioita joiden parissa olen paiskinut yömyöhään, avasin kanavan foorumille ...ja täällä istuskelen ja aatoskelen (?!?) edelleenkin. Olin jo kirjoittamassa "pelko"-ketjuun Spin&Pukelle pikkuvastinetta, kun huomasin että kirjoitukseni menee taaskin enemmän aiheen vierestä kuin ketjun aiheeseen liittyen -- jotenpa siksi tämä pitkä intro tälle uudelle ketjulle, kun en kaikki aiheet selattuani löytänyt UNI-ketjua jonka olisin voinut vannoa olevan olemassa...
Elikä siis, aiheena UNET - ja aloituspuheenvuoro S&P:llä tähän tapaan:
Spin&Puke kirjoitti:Nukkuessani pelkään paikkoja joihin en näe esim. koulupöydän alle. Minulla on ollut pari unihalvausta, jolloin näin jonkinsortin jättiläsihämähäkin kömpivän minua kohti. Mutta unihalvauksessa en voinut liikkua, ja piti vain katsella ja yrittää huutaa (suukaan ei toiminut) ---
Tästä tuli ensin mieleen, että oletko kenties nähnyt useita jättiläishämähäkkejä viliseviä elokuvia?
Unimaailmaan kuitenkin liittyen voin pitkän omakohtaisen kokemuspohjan perusteella sanoa, että ihmisen alitajunta on VÄHINTÄÄN kummallinen. Aloitetaan siitä, että itselläni on ihan mielettömän vilkas mielikuvitus, jonka osaan kuitenkin nykyään hallita kiitettävän hyvin. Jatketaan sitten siihen että olen jo pikkupojasta lähtien tykännyt hämähäkeistä, tutustunut aiheeseen lähemmin, nähnyt lukemattomia hämähäkkiaiheisia elokuviakin - enkä silti KOSKAAN muista nähneeni ainuttakaan hämähäkkiaiheista unta, saati sitten painajaista.
Tämän kerroin lähinnä siksi, että runsaasta mielikuvituksestani huolimatta en osaa kontrolloida alitajuntaani nukkuessani ja suorastaan kadehdin niitä ihmisiä jotka pystyvät "tilaamaan" unia. Toisin sanoen, näen erittäin harvoin unia niistä asioista jotka ovat erityisen läheisiä minulle (esimerkiksi suosikkinäyttelijöitäni en unissani näe vaikka kuinka haluaisin). Yhtenä poikkeuksena on Särkänniemen Orlochlessin Torni, joka näyttäytyy unissani aina ahtaaksi pakattuna mutta käsittämättömän mahtipontisena vuoristoratamaisena darkkiksena, jonka radalla pompin milloin kääntääkseni taustamusiikkia soittavaa c-kasettia tai asetellessani lautoja lattialle jotta pääsen valtaistuimellaan istuvan audioanimoidun Iso-Orlochlessin luokse. Tätä jälkimmäistä en ole koskaan ymmärtänyt, vaikka yleensä tajuan mistä uneni johtuvat...
Näen tosi paljon käsittämättömän seikkailullisia mutta silti arkipäiväisiä unia, jotka ovat kaiken lisäksi ihan mielettömän dialogi-painotteisia, eli niissä puhutaan koko ajan - ja itsekin olen niin paljon niissä äänessä, että puhun unissani oikeastikin niin paljon että aamulla olen ihan puhki kaikesta puhumisesta. Olen työterveyshoidossakin maininnut että oikeasti haluaisin saada alitajuntani "off"-tilaan nukkuessani, mutta tälle ei taida koskaan tulla muutosta, kun en kuitenkaan unilääkkeitä haluaisi käyttää.
Edelleenkin vouhotan tästä aiheesta lähinnä siksi, että tiedän omakohtaisesta kokemuksesta kuinka ihmeellinen alitajunta on; se on samalla täysin looginen ja kuitenkin hyvin epälooginen kokonaisuus. Olettaisin omassa tapauksessani, etten näe unia haluamistani asioista siksi koska olen ne jo "tiedostavassa alitajunnassani" käsitellyt, vaikka nämä asiat olisivat kuinka keskeneräisiä tahansa. Ei loogista.
Toinen asia, jonka tunnen kohtalaisen hyvin, on tuo Spin&Puken mainitsema "unihalvaus" - joka lienee sama asia kuin olla unen ja todellisuuden rajamailla niin, että henkilö näkee aidon ympäristönsä mutta näkee samaan aikaan siihen sekoittuvan univision. Tällainen kahden tietoisuuden rajamailla pyrähtäminen on tietääkseni varsin normaalia ja yleistä. Itsellänikin siitä on enemmän kuin tarpeeksi kokemusta, vaikka makuuhuoneessani en (onneksi) ole koskaan nähnyt jättiläishämähäkkejä, ufoukkoja tai mitään sen pelottavampaa kuin vaatekaappien ovia selkosen selällään tai vaatteiden tai muiden tavaroiden olevan väärissä paikoissa - kunnes sitten oikeasti herään ja huomaan että kaappien ovet ovat kiinni, eivätkä tavarat tai vaatteet olekaan siirtyneet yön aikana paikasta toiseen. Eniten olen kokenut sellaisia ahdistavia heräämisiä, joiden aikana muistan että "ne jotkut TÄRKEÄT paperit jotka olen tyystin unohtanut, ovat juuri SIINÄ paikassa jonka SILLÄ HETKELLÄ muistan ja tiedän olevan olemassa" - mutta sitten kun herään kunnolla, tajuan että meneillään on ainoastaan tavallista stressaavampi jakso joko töissä tai elämässä yleensä, sillä noita kadonneita papereita (saati sitten niiden sijaintipaikkaa) ei ole olemassakaan.
Joo, sellaista ihmeellisestä unien maailmasta. Nyt taidan mennä keräämään lisää ihmeellisiä unikokemuksia. Hyvää yötä!
![[Hymyilee] :)](./images/smilies/smile.gif)