Huvipuistomatkustelu yksin?

Huvipuistoihin liittyvää yleistä keskustelua.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Lunatic
Jäsen

Huvipuistomatkustelu yksin?

ViestiKirjoittaja Lunatic » 13.7.2019 14:41

Kaipaisin foorumilaisten kokemuksia aiheesta. Itselläni on siis varmaan monelle tuttu tilanne, ettei lähipiirissä oikein ole ketään ketä kiinnostaisi lähteä varta vasten huvipuistoihin matkalle. Tuntuu että seuraa on vaikea saada edes Suomessa, puhumattakaan sitten ulkomaan matkailusta. Intohimo kokea erilaisia juttuja on kumminkin kova, joten yksin matkustelu alkaa vaikuttaa ainoalta järkevältä vaihtoehdolta. Aihe kuitenkin vähän hermostuttaa, koska en ole ennen matkustellut yksin Suomen ulkopuolelle. Olen nainen 26v.

Koetteko tylsänä ajatuksen yksin huvipuistoon menosta, vai onko se jopa parempi vaihtoehto kuin seuran kanssa? Mitä asioita tulee ottaa huomioon kun huvipuistoilee yksinään, esim. missä säilytätte tavaroitanne sillä aikaa kun pyöritte laitteissa? Käytättekö fast passeja vai kärvistelettekö jonoissa? Yleistä keskustelua aiheesta.

Hyviä ja helpohkoja matkakohteita saa myös ehdotella aloittelijalle. Olen miettinyt ensimmäiseksi kohteekseni Lisebergiä tuosta naapurimaasta helpon sijainnin ja mielenkiintoisten laitteiden vuoksi.

Sienimursu
Jäsen

Re: Huvipuistomatkustelu yksin?

ViestiKirjoittaja Sienimursu » 13.7.2019 16:51

Satuinpa juuri käymään ensimmäistä kertaa yksin ulkomailla huvipuistoreissulla (19v) joten olen hyvässä asemassa kommentoida.

En koe ajatusta itse tylsänä, tosin joo, esim hurjakuru-tyyppiset ja jotkut muut laitteet ovat mukavempia kavereitten kanssa, mutta flätit, vuoristoradat yms ovat ihan hauskoja yksinkin. Nautin itse myös rauhallisuudesta pystyä pysähtymään ja ihailemaan kaikkea ympärillä, kun ei tarvi sopia mistään ja vaikka tykkään juttelusta, on mukavaa myös keskittyä ympäristöön joskus, etenkin kivasti teemoitetuissa/ylläpidetyissä huvipuistoissa. Kuitenkin saa tehdä myös mitä itse haluaa.

Tavaroitten säilytys ei ole itselläni ollut ongelma, arvotavaroita yleensä olen pitänyt vetoketjullisissa taskuissa ja euroopassa puistoista löytyykin yleensä asemalaitureilta tai ennen laitetta jonkun sortin korit mihin voi ihan rauhassa laittaa repun yms.

Minulla on ollut luksus mennä sesonkiaikojen ulkopuolella suurimman osan ajasta joten jonoissa odottaminen on ollut ihan siedettävää, ja sitä voi yllättyä kuinka paljon löytyy katseltavaa (siis ellei ole betonipuisto ja karja-aitaus mallinen jono).

Jos on varaa lentää suoraan Hampuriin Saksassa (edestakaisin liput tyypillisesti noin 100€+) tai aikaa lentää berliiniin ja lähteä sieltä bussilla Hampuriin (on halvempaa mutta tietenkin kestää aikaa ja vaivaa) niin Hampurista on järkyttävän helppoa mennä Heide Parkkiin ja Hansa Parkkiin (kävin molemmissa) ja ovat molemmat mahtavia puistoja omine charmineen ja maailmanluokan vuoristoratoineen.

Heide Parkkiin (ja takaisin) on suora (n. tunnin) bussiyhteys (FlixBus) hampurin ja sen välillä, Heidesta löytyy montakin maailmanluokan rataa, esim. mahtava Colossos ja Flug Der Dämonen.

Hansa Park on taas lyhyen junamatkan päässä jossa pitää vain tehdä yksi vaihto. Hansa Parkista löytyy tämänhetkinen lempiratani Schwur Des Kärnan joka (spoilereita antamatta, kannattaa kokea yllätykset itse!) on aivan mahtava ja hurja kokemus. Hansa kuten Heidekin on myös hieno puisto ulkonäöllisesti ja muunkin laitekannan kannalta.

Lisebergistä en osaa vinkata, sillä siellä en ole käynyt, Ruotsissa kokemukseni jää Gröna Lundiin joka mahtava puisto sekin.

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 14.7.2019 0:21

Lunatic kirjoitti: Mitä asioita tulee ottaa huomioon kun huvipuistoilee yksinään, esim. missä säilytätte tavaroitanne sillä aikaa kun pyöritte laitteissa? Käytättekö fast passeja vai kärvistelettekö jonoissa? Yleistä keskustelua aiheesta.

Hyviä ja helpohkoja matkakohteita saa myös ehdotella aloittelijalle. Olen miettinyt ensimmäiseksi kohteekseni Lisebergiä tuosta naapurimaasta helpon sijainnin ja mielenkiintoisten laitteiden vuoksi.

Tervetuloa foorumille! Oletan nyt liittymispäivästäsi, että olet melko uusi huvipuistoharrastaja, suurpahoitteluni jos olen väärässä.

Vaikka en matkustelekaan yksin, niin osaan antaa muutaman neuvon.

Tavarat saa omien kokemuksieni perusteella aina näppärästi turvaan johonkin ajon ajaksi. Lähes aina asemalla on Suomesta tutut lokerot, mutta joissakin tapauksissa laitteen lähellä on lokerikot, joihin saa joko ilmaiseksi tai pientä päivä- tai tuntimaksua vastaan laittaa tavaransa ajon ajaksi.

Paras tapa välttää jonot on mennä huvipuistoon sesongin ulkopuolella (jos siihen on mahdollisuus), jolloin lisäksi yleensä hotellit, lennot yms. on halvempia.

Lähimpiä, parhaimpia ja halvimpia matkakohteita taitaapi olla ainakin Barcelonan lähellä sijaitseva Portaventura, Tukholman Gröna Lund sekä mainitsemasi Liseberg ja Sienimursun mainitsema Hampurin Hansa- ja Heide Park. Näihin löytyy helposti bussikuljetuksia, julkisia yms. lentokentältä tai Gröna Lundin tapauksessa satamalta, mutta vuokra-autolla avautuu vielä lisää helppoja paikkoja.

Btw, ellet tee jo näin, niin vinkkinä huvipuistoista oppii ja neuvoja niihin liittyen löytää hyvin esim. ulkomaalaisilta huvipuistofoorumeilta ja -tubettajilta. Suosittelen ehdottomasti niitä, ellet seuraa jo!
Viimeksi muokannut Jussunen 14.7.2019 9:54, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lunatic
Jäsen

ViestiKirjoittaja Lunatic » 14.7.2019 9:28

Kiitoksia vastauksista! Uudeksi harrastajaksi en varsinaisesti voi itseäni kutsua, kun skeneä olen vaihtelevalla aktiivisuudella seuraillut yli kymmenen vuotta. :DD Valitettavasti nämä matkusteluhommat on kumminkin jääneet terveys- ja budjettiongelmien takia toteuttamatta. Netti on toki turhankin kovassa käytössä ollut koko ajan.

Saksassa on tosiaan monia hienoja puistoja, lisäksi tuo Portaventura kiinnostaa ja Briteistä muutamat puistot. Hintoja olen seurannut sen verran että euroopassa tuntuu paljon halvemmalla saavan kokea paljon enemmän mitä Suomessa.

Eniten tuossa yksin matkailussa huolettaa tosiaan se että joku varastaisi tavarani, muutoin huvipuistot ovat kyllä semmoisia turistirysiä ettei juuri tarvitse pelätä. Kaikkein tärkeimmät kuten lompakon tietysti ehkä saa survottua johonkin taskuunkin siten ettei se putoa. Ne laitteiden omat lokerikot vähän epäilyttää, en tiedä miten paljon niistä varastellaan mutta teoriassahan tuommoisesta olisi aika helppoa lähtiessä nyysiä jonkun muun tavarat mukaan, paitsi jos käytössä on semmoinen liukuseinä kuten esim. Taigassa.

Paluu