Särkänniemi 2019

Keskustelua Särkänniemestä.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Juuso
Moderaattori

Re: Särkänniemi 2019

ViestiKirjoittaja Juuso » 4.5.2019 21:16

Kävin tänään kiertämässä Särkänniemen. Väkeä oli luonnollisestikin lumisateessa erittäin vähän. Tässä huomioita:

-Tukkijoen jonotusaluetta on ehostettu uusilla puuaidoilla.

-Trombi aukeaa vasta kesäkuussa. Moto Gee oli normaalisti toiminnassa. Half Pipe oli kaiketi kiinni.

-Boom vaikutta varsin kesyltä. Ei noussut missään vaiheessa ylös asti. Ylös jäi varmasti 5 metriä nousuvaraa. Korjaantuneekohan alkulämpöjen jälkeen?

- Take Offin ja High Voltagen väliin on tullut kiinteärakenteinen varsin iso kioski. Kioski on mielestäni laitettu paikalleen varsin ahtaasti. Sen taakse jäi meinaan reilusti tilaa. Ehkä sinne on tarkoitus rakentaa kesäterassia tai muuta vastaavaa oleskelualuetta.

-High Voltagen vasemmalla puolella oli viime kesän tapaan Hole In One -golfkoju ja hampurilaisrekka.

-Hurrikaani oli poissa ja sen tilalla vain tyhjää tilaa.

-Trombin vieressä oleva kolo oli pressujen peitoissa.

-Pizzeriapellen Trombin päätyyn oli tullut karkkikioski.

Siru84
Jäsen

ViestiKirjoittaja Siru84 » 5.5.2019 22:03

Juuso kirjoitti:Kävin tänään kiertämässä Särkänniemen. Väkeä oli luonnollisestikin lumisateessa erittäin vähän. Tässä huomioita:

-Tukkijoen jonotusaluetta on ehostettu uusilla puuaidoilla.

-Trombi aukeaa vasta kesäkuussa. Moto Gee oli normaalisti toiminnassa. Half Pipe oli kaiketi kiinni.

-Boom vaikutta varsin kesyltä. Ei noussut missään vaiheessa ylös asti. Ylös jäi varmasti 5 metriä nousuvaraa. Korjaantuneekohan alkulämpöjen jälkeen?

- Take Offin ja High Voltagen väliin on tullut kiinteärakenteinen varsin iso kioski. Kioski on mielestäni laitettu paikalleen varsin ahtaasti. Sen taakse jäi meinaan reilusti tilaa. Ehkä sinne on tarkoitus rakentaa kesäterassia tai muuta vastaavaa oleskelualuetta.

-High Voltagen vasemmalla puolella oli viime kesän tapaan Hole In One -golfkoju ja hampurilaisrekka.

-Hurrikaani oli poissa ja sen tilalla vain tyhjää tilaa.

-Trombin vieressä oleva kolo oli pressujen peitoissa.

-Pizzeriapellen Trombin päätyyn oli tullut karkkikioski.

Mäkin kävin tuolla lauantaina ja olin varma, että kylmä ilma (silloin ei satanut mitään vielä) olisi verottanut kävijämäärää. Lähdin sinne siinä neljän jälkeen kun mulla on saunavuoro kuudelta, niin pääsee saunaan nopeasti sieltä. No jonoja sitten olikin aika paljon etten ehtinyt monessakaan laitteessa kiertää kun piti jo lähteä. Kauheasti lapsiperheitä ja joku salibandyjoukkuekin näytti olevan siellä silloin kun olin.

En ottanut mitään reppua mukaan, joten kaikki päänylöslaitteet jäi kokematta tällä kertaa koska en uskalla jättää puhelinta ja kausikorttia sinne hyllyyn josta kuka tahansa voisi pölliä :/ Ja vaikka takin taskuissa vetoketju onkin, niin en silti luota niihin :DD

Metro
Jäsen

ViestiKirjoittaja Metro » 6.5.2019 19:58

Nyt kun Boom on saatu käyttöön, niin palaan vielä kertaalleen tornin teknisiin tietoihin. Tornin korkeudesta löytyy useampaakin tietoa, mutta nähdäkseni nyt ovat kaikki palat loksahtaneet siinä määrin paikoilleen, että voin tehdä syväluotausta aiheesta. Ensin hieman eriäviä tietoja Aamulehden artikkeleista:

Aamulehti 26.2.2019: Korkeus 65 m, tornin yläreuna 61 m
Aamulehti 18.4.2019: Korkeus 68 m, tornin runko 60 m

68 m on myös Särkänniemen virallinen lukema ja se pitänee suunnilleen paikkaansa maksimaalisena korkeutena tornin perustusten pohjalta aina Boom kyltin päällä olevien valaisimien huipulle. Itse tornin runko on tosiaan suurella todennäköisyydellä 60 m, koostuen viidestä 12 metrin osasta. Tornin pyörivä pohjalaakerijalusta nousee betoniperustuksen, tai tarkemmin sanoen betonimontun pohjalta noin 2 metriä. Itse monttu ulottuu noin metrin verran maan pinnan alapuolelle.

Seuraavat kuvat ovat kuvakaappauksia Särkänniemen videosta: https://www.youtube.com/watch?v=Sgnctx_1f4Y
Kaiteen koosta voi päätellä, että monttu on noin 2 metriä syvä.
Kuva
Kuva

Tässä taas itse ottamani kuva. Lastaustaso on noin metrin korkeudella maasta. Samassa tasossa on myös pohjalaakerijalustan ja varsinaisen tornin liitos.
Kuva

Lopuksi vielä kuvakaappaus Särkänniemen Boom kyltin asennusvideosta: https://www.instagram.com/p/BwuaIYTnHXk/
Kuva

Työmiesten koon perusteella voidaan todeta, että huoltotaso + Boom kyltti (jalkoineen) + valaisimet huipulla ovat yhteensä n. 6 m.

Näin ollen Boomin kokonaiskorkeus muodostuu seuraavasti:
2 m + (5 x 12 m = 60 m) + 6 m = 68 m

Näin saadaan seuraavat korkeudet:
Kokonaiskorkeus: 68 m
Korkeus maasta (valaisimien huipulle): 67 m
Korkeus maasta (Boom kyltin huipulle): 66,5 m
Korkeus maasta (ristikkotornin huipulle): 61 m
Korkeus lastaustasolta (ristikkotornin huipulle) 60 m

Sitten vielä disclaimer perään. Nämä ovat omia arvioitani. Mutta olettaen että Särkänniemen ilmoittama kokonaiskorkeus pitää paikkaansa, uskallan väittää, että lukemat ovat puolen metrin tarkkuudella oikein.

Huvipuistomies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Huvipuistomies » 7.5.2019 12:25

Zamperlan Instagram-tarinoissa oli noin reilu viikko sitten kysely, jossa oli kuvaa Boomin/Zmaxin pystyttämisestä Zamperlan tehdasalueella ja saatesanat "Guess the height of Zmax". Vastausvaihtoehtoina oli 5x metriä, 62 metriä ja jokin kolmas, olisiko ollut tyyliin 100 metriä. En muista noita kahta "väärää" vaihtoehtoa lukemina, mutta oikea vastaus oli siis 62 metriä valmistajan itsensä mukaan.

Instagram-tili löytyy siis nimellä zamperlarides. Itse tarina on jo hävinnyt, mutta aika alkupäässä on vielä kuvapäivitys Boomista tehtaalla, jossa tuota samaa korkeutta arvuutellaan.

Metro
Jäsen

ViestiKirjoittaja Metro » 7.5.2019 17:44

Huvipuistomies kirjoitti:Zamperlan Instagram-tarinoissa oli noin reilu viikko sitten kysely, jossa oli kuvaa Boomin/Zmaxin pystyttämisestä Zamperlan tehdasalueella ja saatesanat "Guess the height of Zmax". Vastausvaihtoehtoina oli 5x metriä, 62 metriä ja jokin kolmas, olisiko ollut tyyliin 100 metriä. En muista noita kahta "väärää" vaihtoehtoa lukemina, mutta oikea vastaus oli siis 62 metriä valmistajan itsensä mukaan.

Instagram-tili löytyy siis nimellä zamperlarides. Itse tarina on jo hävinnyt, mutta aika alkupäässä on vielä kuvapäivitys Boomista tehtaalla, jossa tuota samaa korkeutta arvuutellaan.

Jep. Tuo 62 metriä on jalustan ja ristikkopalkkitornin yhteiskorkeus. En tiedä onko huipulla oleva huoltotaso ja Boom kyltti Zamperlan tuotantoa, mutta niitä ei selvästikään ole laskettu mukaan Zamperlan lukemaan.

Siru84
Jäsen

ViestiKirjoittaja Siru84 » 7.5.2019 17:54

Onko kukaan vielä Boomia koeajanut täällä? Kun itse sen olisin koejamassa joko ma 13.5. kun on työpaikkani henkilöstöpäivä ja puisto suljettu muilta kävijöiltä tai ti-ke kun ystäväni kanssa olen menossa sinne. Mua häiritsee hirveästi kun ei ole turvavöitä siinä kuten esimerkiksi Majakassa ja kaikissa muissa vapaapudotustorneissa :S Että uskallanko mennä!

jkeyboy
Jäsen

ViestiKirjoittaja jkeyboy » 8.5.2019 11:39

Siru84 kirjoitti:Onko kukaan vielä Boomia koeajanut täällä? Kun itse sen olisin koejamassa joko ma 13.5. kun on työpaikkani henkilöstöpäivä ja puisto suljettu muilta kävijöiltä tai ti-ke kun ystäväni kanssa olen menossa sinne. Mua häiritsee hirveästi kun ei ole turvavöitä siinä kuten esimerkiksi Majakassa ja kaikissa muissa vapaapudotustorneissa :S Että uskallanko mennä!

Ei kannata turhaa pelätä sitä pienen kangaskappaleen puuttumista. Laite ei lähde edes liikkeelle, jos kaikki turvalaitteet eivät anna oikeaa signaalia. Ja kuten jo aikaisemminkin tuli mainittua niin niissä turvalaitteissa on aina useampi varajärjestelmä sisään rakennettuna häiriöiden varalta.

Olet todennäköisemmin suuremmassa vaarassa katua ylittäessäsi tai kotona keittiössä ruokaa laittaessasi, kuin minkään standardien mukaan valmistetun huvilaitteen kyydissä. Joten senkus vain kyytiin rohkeasti!

Siru84
Jäsen

ViestiKirjoittaja Siru84 » 13.5.2019 20:29

Pitäisikö Boomista tehdä ihan oma topic? :DD Joka tapauksessa se on nyt koettu! Voi että mua hermostutti siinä kun istuin odottamassa lähtöä. Huh. Tykkäsin hirmuisesti ja se on paljon erilaisempi kuin Space Shot tai Kingi. Siinä on niitä molempia nimittäin :D Menomatka ei ole niin lentävä kuin Space Shot, mutta sellainen hmm pehmeä jotenkin. Ja ensin se ei edes kiihdy sinne, vaan menee hitaammin jonkin matkaa ja sitten nopenee sinne ihan ylös. Siellä sitten saa katsella maisemia jonkin aikaa ja vitsi miten korkealla ollaan! Ei sitä vaan osaa ihailla maisemia kun sieltä tullaan alas hetken päästä ja sitten vielä kerran ylös. Oli kyllä täysi kymppi!

Siru84
Jäsen

ViestiKirjoittaja Siru84 » 14.5.2019 17:50

Viis kertaa Boomissa tai no kuusi, jos lasketaan se kun se ensimmäisellä kierroksella ei lähtenyt heti ja muutama minuutti odottelua, niin lähti ja ohjelma oli outo. Tuli takas alas ja kaaret ei auenneet ja lähti uudestaan ylös, mutta en tiedä oliko siinä ohjelmassa vikaa. Se virheohjelma toi sen alas hitaasti sieltä ylhäältä.

Siru84
Jäsen

ViestiKirjoittaja Siru84 » 15.5.2019 18:12

Tänään oli pidempi ohjelma siinä käytössä ja vaikka kesti pidempään ja oli kivempi, tuli huono olo :( Tykkäsin siltikin :DD Oli niin vähän porukkaa nyt kahden päivän aikana ja varsinkin tänään, että tuntui, että lentää penkistä kun meni ylös ensimmäisen kerran...

Kokona11
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kokona11 » 15.5.2019 20:52

Siru84 kirjoitti:Tänään oli pidempi ohjelma siinä käytössä ja vaikka kesti pidempään ja oli kivempi, tuli huono olo :( Tykkäsin siltikin :DD Oli niin vähän porukkaa nyt kahden päivän aikana ja varsinkin tänään, että tuntui, että lentää penkistä kun meni ylös ensimmäisen kerran...

Eiköhän ne oo testaillut ja kokeillut erilaisia ohjelmia ja miten ne toimii ja sitten miettii yhdessä mikä jätetään. Luulisi että niillä on tarkat suunnitelmat ohjelmien testauksissa

Paluu