Huvipuisto Fanfaari / Planet FunFun

Keskustelua Suomen kiertävistä tivoleista sekä pienemmistä huvi- ja puuhapuistoista.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Ihme Mies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ihme Mies » 17.11.2008 11:14

Pia kirjoitti:
Olli kirjoitti:Mahtoi Planet Funfunilla olla jotain yhteistyötä myös Nintendon kanssa kun oli Marioland, Hotel Nintendo ja Zelda-Vekkula... :hmmm:

Hyvin on mahdollista.. Mikään tarina tosin sitä ei ole vahvistanut.. olen tuota samaa myös itse miettinyt :).

Jaa, tuotapas onkin kovin vaikea selvittää... :viheltelee:

Huvipuisto.netistä:
"Konkurssiin menneelle huvipuisto Fanfaarille löydettiin lopulta ostaja. Sen osti elektroniikkapelejä maahan tuova Funente Oy, jonka markkinointipäällikkönä ja myöhemmin toimitusjohtajana toimi Markus Selin. Itse huvipuiston toiminnan jatkamista varten perustettiin Panzelda Oy. Planet Funfunin toimintaa jatkanut Panzelda Oy ajautui selvitystilaan lokakuussa 1994 ja konkurssiin se asetettiin saman vuoden joulukuussa."

Wikipediasta:
"Nintendon ensimmäinen konsoli Nintendo Entertainment System tuli Suomeen vasta vuonna 1987. Nintendon ensimmäinen virallinen maahantuoja, Markus Selinin omistama Funente Oy, markkinoi laitetta voimakkaasti, perusti Suomeen virallisen Nintendo-kerhon ja jakeli kerhon jäsenille pelitiedotteita. Funente Oy ajautui konkurssiin vuonna 1993 Nintendon ja Segan 16-bittisten konsoleiden sodan aikana."

Planet Funfunilla oli tosiaan Selinin kautta kytkös Nintendoon, ja Harlinin kautta kytkös esim. Planet Hollywoodiin, mikä varmaan selittää aika paljon sitä miksi puisto ja sen kohteet oli nimetty niin kuin oli.

Tietysti jos kysymys on, että oliko oikealla Nintendo-yrityksellä jotain tekemistä puiston kanssa, niin epäilen että ei. Mutta ilmaisena mainostilana tuo tietenkin oli loistava, ainakin ideana. Käytännössä ehkä ei, kun kumpikin yritys meni konkurssiin melkein yhtä aikaa... :roll:

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 17.11.2008 11:17

Ihme Mies kirjoitti:Huvipuisto.netistä:
"Konkurssiin menneelle huvipuisto Fanfaarille löydettiin lopulta ostaja. Sen osti elektroniikkapelejä maahan tuova Funente Oy, jonka markkinointipäällikkönä ja myöhemmin toimitusjohtajana toimi Markus Selin. Itse huvipuiston toiminnan jatkamista varten perustettiin Panzelda Oy. Planet Funfunin toimintaa jatkanut Panzelda Oy ajautui selvitystilaan lokakuussa 1994 ja konkurssiin se asetettiin saman vuoden joulukuussa."

Enpäs ajatellutkaan, että Funente oli Nintsikoiden takana ... :blush:
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

Olli
Jäsen

ViestiKirjoittaja Olli » 27.11.2011 11:11

Tällaisen aarteen löysin en kuvitellukkaan että ulkomaan videomatskuihin on päässyt Terror train! : http://www.youtube.com/watch?v=Am8_pe_qHbA :o Nähdään myös Planet Fun Funia vilaukselta, ainutlaatuinen todiste huvipuistosta millainen oli! :) Taitaa tuo olla vielä Fanfaarin aikaa?
t. Olli

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 28.11.2011 19:55

Olli kirjoitti:Tällaisen aarteen löysin en kuvitellukkaan että ulkomaan videomatskuihin on päässyt Terror train! : http://www.youtube.com/watch?v=Am8_pe_qHbA :o Nähdään myös Planet Fun Funia vilaukselta, ainutlaatuinen todiste huvipuistosta millainen oli! :) Taitaa tuo olla vielä Fanfaarin aikaa?

Wau! Loistava löytö Olli, kiitos :)!!! Toi on kuvattu Fanfaarin aikaan (juna oli tuolloin nimeltään Roller Skater). Planet Funfunin käsittelyn jälkeen juna oli aika "komeassa" kunnossa...
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

Ullex
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ullex » 29.11.2011 6:59

OMFG mikä mittaamaton aarre!
Nyt se on ainakin meikäläisen kovalevylle saatettu turvaan.!
Melkein kylmät väreet raapi selkäpiitä kun katseli tota onboard-menoa, ihan tuli vanhat muistot mieleen.
Ja AH, tuota 90-luvun muotia, luojan kiitos aika on ajanut eteenpäin :P
Kesä, tuo Suomen suven sulo ja ranskalaisten tuoksuinen tivolimaailma! ;)

Zorlim
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zorlim » 30.11.2011 15:43

Olli kirjoitti:Tällaisen aarteen löysin en kuvitellukkaan että ulkomaan videomatskuihin on päässyt Terror train! : http://www.youtube.com/watch?v=Am8_pe_qHbA :o Nähdään myös Planet Fun Funia vilaukselta, ainutlaatuinen todiste huvipuistosta millainen oli! :) Taitaa tuo olla vielä Fanfaarin aikaa?

Harmi vain että suljettiin ja vuokrattiin varastoksi. Onko missään kuvia miltä paikka näyttää nyt (vuosia 2009 tai 2009-2011?).
Aiemmin täysi huvipuistohullu, nyt vähentänyt mielenkiintoaan. Huvipuistoja en silti koskaan unohda.

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 30.11.2011 21:45

Mehuli kirjoitti:Harmi vain että suljettiin ja vuokrattiin varastoksi. Onko missään kuvia miltä paikka näyttää nyt (vuosia 2009 tai 2009-2011?).

http://www.huvipuisto.net/fanfaari.html

Edit: linkki korjattu
Viimeksi muokannut Pia 8.12.2011 21:39, yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Pia

paappa
Jäsen

ViestiKirjoittaja paappa » 1.12.2011 22:16

Olli kirjoitti:Mahtoi Planet Funfunilla olla jotain yhteistyötä myös Nintendon kanssa kun oli Marioland, Hotel Nintendo ja Zelda-Vekkula... :hmmm:

Mikäli en ihan väärin muista, niin taisi yhdellä perustajista/omistajista/puuhamiehistä olla jotain tekemistä Nintendon maahantuonnin kanssa, ellei sitten toiminut alkuperäisenä maahantuojana.
Mikäli muistan tuon väärin, niin silloin kyseessä varmaankin muistivirhe.

Zorlim
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zorlim » 2.12.2011 13:37

Pia kirjoitti:
Mehuli kirjoitti:Harmi vain että suljettiin ja vuokrattiin varastoksi. Onko missään kuvia miltä paikka näyttää nyt (vuosia 2009 tai 2009-2011?).

http://www.huvipuisto.net/huvipuis/fanfaari.htm

Kiitoksia :)
Aiemmin täysi huvipuistohullu, nyt vähentänyt mielenkiintoaan. Huvipuistoja en silti koskaan unohda.

Ihme Mies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ihme Mies » 24.7.2012 16:36

Onko tästä olemassa yhtään kuvaa?

vai oliko kyseessä sittenkin jonkinlaista rataa kulkeva flätti?

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 25.7.2012 12:09

Pahoitteluni Ihme Miehelle. Koneeni tilttasi, ja viestin kirjoitus meni tästä syystä täysin säätämiseksi. Kyseisestä syystä johtuen hänen tekstinsä myös osin hävisi täältä *prkl*.

Ihme Mies kirjoitti:Onko tästä olemassa yhtään kuvaa?

Muutaman heikohkon kuvan onnistuin arkistoistani löytämään (kuvat eivät ole kamalan hyviä, mutta niistä saa kyllä jonkinlaisen käsityksen radasta).

Ensimmäisessä kuvassa näkyy radan vaunu. Kuva on napattu jostakin sen aikaisesta mainoskuvasta.

Toisessa kuvassa näkyy pieni vilahdus vaunusta oikealla alhaalla jos / kunhan kuvaa saa riittävästi suurennettua.

Kolmannessa kuvassa näkyy itse rataa.

Pikkuleppis

Pikkuleppis1

Pikkuleppis2

...vai oliko kyseessä sittenkin jonkinlaista rataa kulkeva flätti?

Ei ollut.
- Pia

Ihme Mies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ihme Mies » 25.7.2012 23:38

Pia kirjoitti:Pahoitteluni Ihme Miehelle. Koneeni tilttasi, ja viestin kirjoitus meni tästä syystä täysin säätämiseksi. Kyseisestä syystä johtuen hänen tekstinsä myös osin hävisi täältä *prkl*.

OK, kiitos.

Tuosta kuvasta nyt ainakin selviää se, että kyseessä on tosiaan oikea vuoristorata ja ilmeisestikin Ziererin Tivoli-mallinen rata.

Kadonneessa tekstissä muistaakseni kysyin, että miksi tästä ei ole RCDB:ssa mainintaa ja että onko jotain tietoa siitä, mihin rata meni FunFunin konkan jälkeen. Ei tuo ainakaan Suomeen jäänyt, tai sitten makoilee jossakin romuvarastossa käyttämättä.

RCDB:ssa on tietenkin virheitä ja puutteita, ja jos rata on päätynyt vaikka kiertävään tivoliin, niin RCDB ei sitä edes noteeraa. Kävin kuitenkin läpi vuosien 1993-2002 välillä avatut Zierer-radat (oletan ettei se tuota pidempään ole missään varastossa maannut), ja mitään sopivaa rataa ei löytynyt. En kuitenkaan oikein usko, että noin pieni ja uusi(?) rata olisi romutettu.

Kiinnostavaa tuossa on myös se, että toisin kuin monet Zierer Tivolit, tuo näyttäisi kuvan 2 perusteella kiertävän rataa myötä- eikä vastapäivään (kuten Särkänniemen, Gröna Lundin yms. radat).

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 27.7.2012 15:29

Ihme Mies kirjoitti:Ei tuo ainakaan Suomeen jäänyt, tai sitten makoilee jossakin romuvarastossa käyttämättä.

Ton radan kohtalo olisi kieltämättä mielenkiintoista selvittää.. Jotenkin tulisi mieleen joku Ruotsalainen pikkutivoli jonne se olisi saattanut mennä.. Täytyypä joskus alkaa kaivamaan :)...

RCDB:ssa on tietenkin virheitä ja puutteita, ja jos rata on päätynyt vaikka kiertävään tivoliin, niin RCDB ei sitä edes noteeraa. Kävin kuitenkin läpi vuosien 1993-2002 välillä avatut Zierer-radat (oletan ettei se tuota pidempään ole missään varastossa maannut), ja mitään sopivaa rataa ei löytynyt. En kuitenkaan oikein usko, että noin pieni ja uusi(?) rata olisi romutettu.

Romutukseen en usko minäkään. Jos se tosiaan on jollakin tivolilla niin kuten sanoit, RCDB ei varmaankaan enää ole perässä pysynyt...
- Pia

KINGI
Jäsen

Re: Huvipuisto Fanfaari / Planet FunFun

ViestiKirjoittaja KINGI » 19.4.2014 12:31

http://m.youtube.com/?#/watch?v=ewupGQr_8RQ tossa on vanha Fanfaarin mainos
Kun naamasi on vihreä, olet kieppunut laitteissa liikaa :mrgreen:

KINGI
Jäsen

Re: Huvipuisto Fanfaari / Planet FunFun

ViestiKirjoittaja KINGI » 19.4.2014 14:53

toi linkki ei pakosti toimi mut kirjottakaa youtubee (jos ei toimi) Fanfaari mainos 1991
Kun naamasi on vihreä, olet kieppunut laitteissa liikaa :mrgreen:

Paluu