Powerpark 2015 uutuus-vuoristorata Junker!

Keskustelua Powerparkista.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

jkeyboy
Jäsen

Re: Powerpark 2015 uutuus-vuoristorata Junker!

ViestiKirjoittaja jkeyboy » 11.6.2015 10:01

Hei ihan vaan mielenkiinnosta kysymys kaikille jotka on nyt kesälomakauden alettua käyny Junkerissa: Kuinka pitkät jonot siihen on ollu? Ja onko jonot liikkunu nopeesti?

Joksu
Jäsen

ViestiKirjoittaja Joksu » 11.6.2015 10:38

jkeyboy kirjoitti:Hei ihan vaan mielenkiinnosta kysymys kaikille jotka on nyt kesälomakauden alettua käyny Junkerissa: Kuinka pitkät jonot siihen on ollu? Ja onko jonot liikkunu nopeesti?

Jonoja ei vielä ole ollut juuri ollenkaan, ja luultavasti sesonkiaikanakin ne etenee melko nopeasti. Yhteen vaunuun mahtuu 8 matkustajaa ja ruuhka-aikaa varten näkyi olevan kolmaskin vaunu odottamassa sivuraiteella. Ajelu kestää vain vajaan minuutin, eli melko nopeasti tulee aina seuraava vaunu paikalle. :)

Nerokala
Jäsen

ViestiKirjoittaja Nerokala » 11.6.2015 14:46

Ihme Mies kirjoitti:
Nerokala kirjoitti:Todella nopea ja ansaitsee mielestäni pohjoismaiden parhaimman vuoristorata -tittelin. Helix jää kakkoseksi tämän rinnalla

Tähän kaipaisi hieman perusteluja.
Helixissä kun on monia kiinnostavia rakenteellisia ratkaisuja yms.

Valitettavasti itse en ole vielä kummallakaan ajanut...

Olen testannut kummatkin radat, mutta Junker tuntui vain mukaansa tempaisevammalta. Helix ei todellakaan ole huono, sillä kyseisessä radassa on tosiaan kivoja rakenteellisia ratkaisuja. Tämä on aika paha tilanne, sillä itse pidän lyhyistä mutta ytimekkäistä radoista enemmän kuin pitkistä, eli tämä on lähinnä suuri mielipide kysymys!

Samulila
Jäsen

ViestiKirjoittaja Samulila » 2.7.2015 21:54

Tuli Junker testailtua.
Rajuin ja hurjin rata jossa itse olen ollut. Rata on nopea niin vauhdiltaan (oliko se nyt 100 vai 108kmh?), kuin myös kestoltaan.
Rata ei ole myöskään kovin pehmeä, vaan riuhtoo kyydissä olijaa puolelta toiselle, ainakin sivupenkeistä, keskimmäisiä penkkejä en päässyt testaamaan.
Rataa ajettiin edelleen vain kahdella vaunulla, joka taitaa olla perusteltua, koska vaunun lastaaminen kestää niin pitkään, että toinen vaunu kerkiää jo takaisin asemalle. Kapasiteetiltään Junker ei siis kovin hyvä ole.

9/10

PowerParkilla menee aika valoisasti kun puistosta löytyy kaksi Suomen parasta rataa. :)

-Insane-
Jäsen

ViestiKirjoittaja -Insane- » 2.7.2015 22:16

Joo, nyt on Junker testailtu. Ite en huomannu mitenkään rajua tärinää mutta toisaalta minä nyt en hirveesti noihin täristelyihin osaa kiinnittää huomiota muutenkaan. Jonot oli noin 20 min, eli ei nyt mitenkään sietämättömät. Etupenkkiin jos menette niin kannattaa varautua siihen että vedet lentää silmistä kiihdytyksessä, kyllä se sen verran kovaa lähtee. :D Tykkäsin kyllä kovasti radasta, en keksi mitään dissattavaa. Pientä käyttökatkoilua oli kyllä päivän aikana mutta niinhän se taitaa aina uusien laitteiden kanssa olla.
Hugging six rabbits and having pink nightmares.

Nerokala
Jäsen

ViestiKirjoittaja Nerokala » 3.7.2015 11:16

Junker on Suomen kauhistuttavan vuoristorata ja kaiken hypetyksen arvoinen. Pakko myöntää, että jopa säikähdin kun vuoristorata kiihtyi yhtäkkiä sataseen alle kahdessa sekunnissa.. En voi kuvailla sitä hetkeä, mutta silmät vuotivat vettä minuutin ajelun jälkeen. Eikä mikään ihme, sillä istuin ensimmäisillä paikoilla. Ehkä Suomen paras vuoristorata.. Powerparkista löytyy nyt siis kaksi todella hyvää vuoristorataa.. :D (Junker ja Thunderbird)

Ihme Mies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ihme Mies » 7.7.2015 13:36

Tulipa tämä junkkeri nyt sitten käytyä kokeilemassa.

En kauheasti pitänyt. Rata jotakuinkin yhdistelee sellaisia asioita, joista en pidä (top hat, vyötäröturvakaari, hangtime), joten se yksi kerta kyydissä voi jäädä myös viimeiseksi kerraksi ennen laitteen romuttamista.
Kyyti oli kyllä tasainen, kun kyseessä on uusi laite. Testiajovideoiden jälkeen jotkut arvelivat, että lohko/trimmijarrut otetaan käyttöön avaamisen yhteydessä, mutta näin ei ainakaan toistaiseksi ole! Kun vaunu lähestyi jarruja, niin odotin koko ajan että vauhti vähentyisi, mutta ei, se menee niistä jarruista täysin hidastamatta läpi. Oli aikamoinen yllätys kyllä. :DD Vauhdikasta sikin sokin kieputusta kaipaavat varmaankin tykkäävät radasta.

Monien ihmisten kuuli puistossa puhuvan uudesta radasta, mutta siitä huolimatta jono ei ollut kuin viisi minuuttia, jos sitäkään.

Vesi ei tuntunut mitenkään oleellisesti liittyvän ajoon, odotin enemmän, jotain hienoa pomppivaa lähdettä tai sumuefektiä tai jotain. Oikeastaan vettä näkee vain vierestä katsoessa, joten valokuvista voi tietystä kulmasta tulla ihan kivoja, mutta laitteessa ollessa oikeastaan ihan sama mitä siinä tukirakenteiden vieressä on.

Laitteen outous on se, että ennen kiihdytystä itse asiassa tullaan pienestä pudotuksesta alaspäin. En nyt äkkiä muista, että missään toisessa radassa olisi ihan vastaavaa (mutta varmaan jossain on, ja olen unohtanut).

Minkään osa-alueen suhteen tämä ei kuitenkaan ole erityisen loistava. Laukaisusta ja top hatistä pitäville parempi valinta on joku Intamin tai Fuji-Q:n Dodonpa, hangtimesta pitäville (?!?) joku Maurer-Söhnen X-carilla varustettu viritelmä on parempi, esim. Ukko.

vuoristoratafani
Jäsen

ViestiKirjoittaja vuoristoratafani » 7.7.2015 13:52

Ihme Mies kirjoitti:Laitteen outous on se, että ennen kiihdytystä itse asiassa tullaan pienestä pudotuksesta alaspäin. En nyt äkkiä muista, että missään toisessa radassa olisi ihan vastaavaa (mutta varmaan jossain on, ja olen unohtanut).

Eikös ainakin Tripsdrillin Karachossa ole pieni pudotus ennen laukaisua?

Ihme Mies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ihme Mies » 7.7.2015 15:36

vuoristoratafani kirjoitti:
Ihme Mies kirjoitti:Laitteen outous on se, että ennen kiihdytystä itse asiassa tullaan pienestä pudotuksesta alaspäin. En nyt äkkiä muista, että missään toisessa radassa olisi ihan vastaavaa (mutta varmaan jossain on, ja olen unohtanut).

Eikös ainakin Tripsdrillin Karachossa ole pieni pudotus ennen laukaisua?

Videon perusteella kyllä, mutta siinä on myös inversio, joten ainakin itse pitäisin sitä enemmänkin boosterina kuin lähtölaukaisuna. Tästä taisi olla juttua samassa ketjussa aiemminkin. Vaikea sanoa tarkalleen, kun en ole Karachoa ikinä omin silmin nähnyt, joten pakko luottaa videoihin.

Mutta siinäkin tapauksessa, että Karacho lasketaan mukaan, niin ihan kauhean yleistä tuo ei ole.

Nerokala
Jäsen

ViestiKirjoittaja Nerokala » 8.7.2015 21:40

Pakko myöntää, että olen eri mieltä Ihmemiehen kanssa monessa asiassa, kuten esimerkiksi turvakaareista. Mielestäni Junkkerin turvakaaret ovat parhaimmista päästä, enkä ole kokenut samanlaista wow-fiilistä pitkään aikaan turvakaarien suhteen. Noh, jokaisella ihmisellä on oma mielipide jota täytyy kunnioittaa. :)

Anac0nda
Jäsen

ViestiKirjoittaja Anac0nda » 11.7.2015 16:41

Koeajettuani Junkerin olen sitä mieltä, että Tornadon aika Suomen parhaana vuoristoratana on ohi ja tästä eteenpäin kruunu somistaa Junkeria!

Laukaisu on mukavan voimakas ja tophat tarjoilee runsaasti airtimeä ejectoriksi asti. Radan ainoa hengähdyskohta välijarrujen lisäksi on kaksoissilmukan ensimmäinen nousu, mutta alastulo onkin sitten yllättävän voimakas sekä pysty- että sivusuunnassa. Jälkimmäinen silmukka taasen antaa mukavasti hangtimeä. Välijarruille noustaan pehmeästi mutkan kautta, mutta itse jarrujen läpi vaunut kulkevat suoraan läpi ilman hidastuksia. Välijarruilta syöksytään ejectorin voimalla alaspäin overbanked-kaarrokseen. Ennen ja jälkeen kyseistä mutkaa vaunu tekee pienenpieniä kaarroksia vuorotellen eri suuntiin, mutta pyörimisen keskeisyyden ansiosta ("heartlining") g-voimat painavat koko ajan penkkiin päin, jolloin allekirjoittaneen käsi-silmä-koordinaatio meni mukavasti solmuun ;) Dive loop lampeen on hauska, mutta viimeinen tynnyrikierre/zero-g-roll on mielestäni koko radan paras elementti! Epäsymmetrisyys sisään- ja ulostulossa sekä vauhti, jolla vaunu kulkee, antavat todella persoonallisen kokemuksen varsinkin reunimmaisiin penkkeihin!

Asema ja junat ovat pelkistetyn simppeleitä, mutta samalla hyvin esteettisiä juuri yksinkertaisuudessaan. Täytyy sanoa myös että huoltotilat aseman alla ja varikolla ovat valtavat (katsokaapa, sinne mahtuisi vaikka useita henkilöautoja parkkiin!). Penkit ovat mukavat istua ja sopivan korkealla jotta pidempienkin jalat ovat ilmassa (itse olen 186cm). Lapbarien kanssa tilaa hengittämiseen ja liikkumiseen on jopa hämmästyttävän paljon, enemmän kuin Ukossa esimerkiksi. Ainoa pienenpieni miinus penkeissä on istuinosan hiukan lyhyehkö pituus. Reunassa on lisäksi pieni päärme, joten jos puomit päästää liian tiukalle (siis todella todella tiukalle), voi päärme painaa hiukan reisien alapintaa, mutta kyllä sitä kahden minuutin ajan kestää. Etu- ja takapenkkien välillä en huomannut eroa, mutta sisemmät penkit antavat selkeästi pehmeämmän kyydin kuin reunapenkit. Omaksi suosikiksi nousi kuitenkin eturivin oikeanpuolimmaisin penkki, sillä pidän "voimallisista" radoista!

Joskus oli tännekin linkattu kuvat jossa Powerissa olisi Mackin wild mouse -rata integroituna SuperSplashiin tms., mutta paljon mieluummin otan Junkerin! Thunderbird, Cobra, Pegasos ja Junker ovat olleet Jormalta loistavia hankintoja, joten jään innolla odottamaan mitä tulevaisuudessa nähdään :)
CC: 150

Nerokala
Jäsen

ViestiKirjoittaja Nerokala » 12.7.2015 11:59

Uskon, että Jorma vielä yllättää seuraavan viiden vuoden aikana. Ehkä Powerparkkiin vielä joskus tulee toinen mega -vuoristorata tai sitten Jorma kehittää nykyiselle kummitusjunalle jatko-osan, jota Jorma vihjaili aikoinaan.. Myös vesilaitealuetta voitaisiin laajentaa splash battle -laitteella, sillä kyseinen laite sopii mielestäni Powerparkkiin.

Mielestäni Powerparkin parhaimmat hankinnat ovat olleet pegasus, thunderbird, cobra, booster, junker, kwai river ja mielenkiintoinen "kummitusjuna".

huvipuistofani
Jäsen

ViestiKirjoittaja huvipuistofani » 17.7.2015 19:24

Tänään tuli junkkerissä käytyä, ja onhan se aikamoinen rata. Jonotusta oli n.35 min, ja radassa olikin päivän pisimmät jonot. Esim thunderbirdiin ei tarvinnut jonottaa juuri ollenkaan kun pääsi suoraan kävelemään vaunuun. Jonojen takia en junkerissa käynytkään kuin kerran. Keskipenkkejä en päässyt testaamaan mutta reunapenkeillä ainakin käännökset tuntuivat aika kovilta. Kyllähän se laukaisu aika kova oli koska juuri kun oli vasta päästy laukaisusuoralle niin parin sekunnin päästä oltiinkin jo tophatin päällä, josta vauhdikkaasti ensimmäisen silmukan päälle. Toisessa silmukassa oli jonkin verran hangtimea. Sukellus veden alta oli hauskasti toteutettu mutta koko radan hurjin kohta oli varmaankin se viimeinen kierre. Hyvä powerpark!

Kinga
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kinga » 19.7.2015 9:52

Kävin tiistaina tuossa junkker vuoristoradassa. Jonoa oli vain 20 minuuttia :DD alku kiihdytys tuntui mukavasti vatsan pohjassa,ja ratakin oli suomen paras!nimittäin kävin junkkerissa 6 kertaa :cool: tuli myös kierrettyä muutkin laitteet. Ylättävästi boosterissa oli tunnin jonot :rolleyes:

JP
Jäsen

ViestiKirjoittaja JP » 19.7.2015 19:06

Kinga kirjoitti:Kävin tiistaina tuossa junkker vuoristoradassa. Jonoa oli vain 20 minuuttia :DD alku kiihdytys tuntui mukavasti vatsan pohjassa,ja ratakin oli suomen paras!nimittäin kävin junkkerissa 6 kertaa :cool: tuli myös kierrettyä muutkin laitteet. Ylättävästi boosterissa oli tunnin jonot :rolleyes:

Vaikuttaa siltä ettei Junkerin jonot ole todellakaan olleet pahoja, vaikka nyt onkin menossa se kaikista ruuhkaisin sesonkiaika. Voitko sanoa lyhesti miten muiden laitteiden jonotukset olivat käyntikerrallasi? (Olen itse käynyt Powerissa lähinnä alkukesästä tai sitten myöhään elokuussa, eli en ole koskaan saanut ns. kunnon käsitystä miten ruuhkaiseksi Poweri muuttuu sesonkiaikana.) Itselleni tämä kesä on kuitenkin tuntunut aika erikoiselta, sillä kuvittelin että Junkerissa valmistuttua sen jonotusajat saattaisivat helposti pompata yli tuntiin, mutta ilmeisesti näin ei ole vielä päässyt käymään... Mikä ihmetyttää hiukan. :geek:

Btw... Oliko Junker jo lisätty Powerparkin aluekarttoihin vai uupuiko se sieltä? Nimittäin Powerparkin nettisivujen aluekartta on yhä Junkeriton, mikä on aika ihmeellistä... :rolleyes:

Paluu