Millainen uuden kummitusjunan pitäisi olla?

Keskustelua Särkänniemestä.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Arttu Stubin
Jäsen

ViestiKirjoittaja Arttu Stubin » 6.2.2012 16:52

Moi Pia.

Kuten jo aikaisemmin Kentsu oli maininnut hänen persoonallisista suippupäisistä lakanakummituksista. Kyllä jälki oli aika siistiä ja huoliteltua. Purkukuvassa näkyi lakanakummitus kirveineen ja taustalla roikkui kahleissa paljaat ihmis-sääret.

KennethSundberg
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja KennethSundberg » 7.2.2012 18:12

paappa kirjoitti:Maalaamalla saa kyllä vaikka piruja seinille, mutta maalattu on aina vainn ja ainoastaan kuva

Paappa ei ole tainnut käydä Wasalandian kummitustalossa kun noin sanoo. Wasalandian kummitustalossa oleva alkulabyrintti päihittää mennen tullen Lintsin Kammokujan, sillä Wasan maalaukset on tehty niin taidokkaasti ettei 3D-laseja tarvita niiden kolmiulotteis-illuusioon.

Valitettavasti Suomenmaassa ei taida olla montaakaan fluoresenssimaalauksiin erikoistunutta lavastajaa. Itse en väitä osaavani maalata edes yksiulotteisia tekeleitä.

:) KEN
Älä välitä heistä jotka puhuvat selkäsi takana; sehän vain tarkoittaa että olet heitä muutaman askeleen edellä.

paappa
Jäsen

ViestiKirjoittaja paappa » 8.2.2012 5:10

KennethSundberg kirjoitti:
paappa kirjoitti:Maalaamalla saa kyllä vaikka piruja seinille, mutta maalattu on aina vainn ja ainoastaan kuva

Paappa ei ole tainnut käydä Wasalandian kummitustalossa kun noin sanoo. Wasalandian kummitustalossa oleva alkulabyrintti päihittää mennen tullen Lintsin Kammokujan, sillä Wasan maalaukset on tehty niin taidokkaasti ettei 3D-laseja tarvita niiden kolmiulotteis-illuusioon.
Valitettavasti Suomenmaassa ei taida olla montaakaan fluoresenssimaalauksiin erikoistunutta lavastajaa. Itse en väitä osaavani maalata edes yksiulotteisia tekeleitä.:) KEN

Vaikka maalaus olisikin tehty antamaan 3D vaikutelma, niin ei se asiaa miksikään muuta, se on vain maalaus, vaikkakin taidokkaasti tehtu, vai onko näin.
Paras maalaushan on sellainen,, mikä antaa 3D vaikutelman ilman laseja.
3D maalareita kyllä löytyy, mutta ovat senverran arvokkaita tekijöitä, etä kuka tahansa ei heitä palkkaa ja toisekseen katsovat, minne ammattitaitoaan käyttävät. Käytännössä sillä, tehdäänkö maalaus fluoresenssi- vaiko tavallisilla väreillä ei maaalausteknisesti ole paljoakaan eroa.

KennethSundberg
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja KennethSundberg » 8.2.2012 7:50

paappa kirjoitti:Vaikka maalaus olisikin tehty antamaan 3D vaikutelma, niin ei se asiaa miksikään muuta, se on vain maalaus, vaikkakin taidokkaasti tehtu, vai onko näin.

Minun mielestäni se ei ole noin. Todistusaineistona nimenomaan Wasalandian kummari verrattuna Lintsin Kammokujaan.

paappa kirjoitti:Käytännössä sillä, tehdäänkö maalaus fluoresenssi- vaiko tavallisilla väreillä ei maaalausteknisesti ole paljoakaan eroa.

On eroa. Ensinnäkin, fluoresenssimaalaajien on pystyttävä työskentelemään fluorisoivassa valaistuksessa (joka paremmin tunnetaan nimellä "musta valo"). Ja varsinaisen maalaustekniikan kannalta työskentelyssä on myös eroja - sillä fluoresenssimaalaukset eivät useinkaan näytä erityisen taidokkailta normaalissa valaistuksessa. Oikea maalaustekniikka on siis osattava sekä silmien kestettävä räikeää valoa, että vakuuttavaa fluoresenssitaidetta pystyy tekemään.

Älä välitä heistä jotka puhuvat selkäsi takana; sehän vain tarkoittaa että olet heitä muutaman askeleen edellä.

-Insane-
Jäsen

ViestiKirjoittaja -Insane- » 8.2.2012 15:53

KennethSundberg kirjoitti:
paappa kirjoitti:Vaikka maalaus olisikin tehty antamaan 3D vaikutelma, niin ei se asiaa miksikään muuta, se on vain maalaus, vaikkakin taidokkaasti tehtu, vai onko näin.

Minun mielestäni se ei ole noin. Todistusaineistona nimenomaan Wasalandian kummari verrattuna Lintsin Kammokujaan.

paappa kirjoitti:Käytännössä sillä, tehdäänkö maalaus fluoresenssi- vaiko tavallisilla väreillä ei maaalausteknisesti ole paljoakaan eroa.

On eroa. Ensinnäkin, fluoresenssimaalaajien on pystyttävä työskentelemään fluorisoivassa valaistuksessa (joka paremmin tunnetaan nimellä "musta valo"). Ja varsinaisen maalaustekniikan kannalta työskentelyssä on myös eroja - sillä fluoresenssimaalaukset eivät useinkaan näytä erityisen taidokkailta normaalissa valaistuksessa. Oikea maalaustekniikka on siis osattava sekä silmien kestettävä räikeää valoa, että vakuuttavaa fluoresenssitaidetta pystyy tekemään.

Itsehän olen pelkkä harrastelija, mutta tosiaan nuo hehkuvat maalit eroaa aika huimasti tavallisista. Fluorisoivat maalit on tollasia hirveen vetisiä ja notkeita ja märkiä (ja se itse hehkuva ainesosa tuppaa aina valumaan sinne purkin pohjalle, murrh), ainakin nuo mitä ite oon käyttänyt. Niin ja lisäksi haisevat pahalta ja maksavat mansikoita. Sitten kun niitä yrität turhata niitä jonkun akryylin tms. päälle niin voi sitä itkua ja hammasten kiristelyä. :D Voihan se olla että ammattilaisilla ne on vähän parempilaatusia maaleja mutta kumminkin, en usko että se on ihan sama asia maalata sellasten kanssa. Niinkun taiteen tekemisessä nyt yleensäkin, jokainen väline vaatii omanlaistaan totuttelua ja opettelua. Tokihan kuka tahansa voi maalata hehkuvilla maaleilla, mutta eri asia on olla hyvä siinä. Osaan minäkin rämpyttää kitaraa, mutta en minä siinä hyvä ole. :D

UV valossahan tietysti hehkuu ihan perus neonväritkin, en tiedä oisko sellasilla sitten helpompi tehdä. Itse olen siis kokeillut nimenomaan noita pimeässä loistavia fluorisoivia värejä, jotka hehkuu siis ihan säkkipimeässäkin, kunhan niitä "lataa" ensin valolla. En tiedä mitä värejä ne noissa kummituskohteissa sitten käyttää, kertokaa toki joku jos tiedätte.

Niin ja siis minä olen tehnyt maalaukseni tolleen että ensin ihan perustavaraa (esim. ne akryylit) pohjalle ja sitten hehkuvaa väriä päälle, en osaa kuvitella miten hankalaa on pelkillä fluorisoivilla väreillä tehdä mitään, ja varsinkaan yrittää saada kuvista kolmiulotteisia. Tosiaan pitää varmasti tuntea ne värit hyvin jos meinaa UV valossa osata maalata laadukkaasti, ja vielä silleen että sitä syvyysvaikutelmaa olisi. En ole wasan kummarissa koskaan käynyt kattelemassa, pitääpä korjata asia jos siellä päin joskus liikun.

Mutta jatkakaa, tämä alkaa mennä vähän ohi aiheen. :D Ja minähän en siis mistään oikeasti mitään tiedä, puhuin vaan ihan oman kokemuksen pohjalta.

paappa
Jäsen

ViestiKirjoittaja paappa » 9.2.2012 6:09

Vaikka nyt meneekin pikksen aiheesta sivuun, niin kuitenkin.
Maalaustekniikkahan ylipäätään on osattava on maali sitten mitä tahansa.
Oi "otan tuosta värit ja alan maalariksi päde", edes puutarha-aidan maalauksessa.
Materiaalinsa ja sen käyttäytyminen on tunnettavaa, eli miten ja millä välineillä maalaus onnistuu parhaiten.
Värioppi on tunnettava ja tiedettävä ja kaikenlisäksi hallittava.
Oikea valaistus, on sitten ns "mustavalo" taipäivänpaiste on tärkeä.

Maalataan mitä tahansa, niin materiaalien tuntemus, 3D hahmotuskyky yms ovat edellytykset onnistuneelle lopputulokselle, muuten kuka tahansa osaisi mitä tahansa ja voisi pitää itseään alan guruna.

Kummarissa taasen 3D "hahmoista" sen verran, että kaikesta huolimatta, maalattu on aina maalattu ja oikea 3D hahmo jotain ihan muuta, ainakin mun mielestä ja 2D on 2D. 3D maalauksellahan tehdään vain 3D vaikutelma, ei se siitä aidoksi 3D kuvaksi millään muutu.
3D hahmoja yms käytettäessä voidaan mm sopivalla valaistuksella saada aikaan "mielenkiintoisia" efektejä.
Tämä tarkoittaa siis muutakin, kuin että spotti hehkuttaa suoraan kohteeseen tms.
Valaistus on siis paljon muutakin, kuin "fikkarilla sohottamista".

Mikäli halutaan kunnon "kummarifiilistä", niin mielestäni sitä ei saada aikaan maalatuilla 2D kuvilla yms. tarvitaan siihen hiukka muutakin.

Joku muu saattaa olla eri mieltä ja hyvä niin, mutta noin taasen itse asian näen.

KennethSundberg
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja KennethSundberg » 9.2.2012 14:30

-Insane- kirjoitti:Ja minähän en siis mistään oikeasti mitään tiedä, puhuin vaan ihan oman kokemuksen pohjalta.

Ja ihan oikein! Kokemus on mielestäni koulutusta tärkeämpää. Tosin, joissakin korkeakouluissakin tupataan ajattelemaan tähän tapaan - eli otetaan puolivalmiita ammattilaisia "opiskelemaan", ja jätetään rannalle ne jotka todella haluaisivat oppia. Siksi olen itseoppinut aika monessa asiassa.

Ja kyllä se puutarha-aitakin saa ihan tyylikkäästi väriä päälleen kun sitä vaan rohkeasti lähtee maalaamaan!

Itse en ole KOSKAAN pitänyt maalaamisesta - en taulujen enkä seinienkään - ja siitä huolimatta Orlochlessin Tornin takia päädyin, täysin amatöörinä, maalaamaan kaikenlaista kylteistä kiviin ja lattioihin. Ensimmäisinä vuosina kokeilin myös joitain fluorisoivia maaleja, mutta tuli todettua nuo ihan samat ongelmat kuin - Insane- ...kuten myös se, mitä Paappa tuossa vihjaisi valaistuksesta. Särkkiksen kummarin pikkuiset kohdevalaisimet eivät mitenkään riittäneet luomaan sitä ehtaa fluoresenssiä jota hain - joten oli pakko luopua kokonaan mustasta valosta ja noista fluorisoivista maaleista.

-Insanelle- vielä... Tietääkseni ultraviolettivalossa syntyvä fluoresenssi ei toimi ilman valonlähdettä, eli siis ne fosforisoivat maalit eivät ihan itsestään pimeässä hehku. Muutenhan ultraviolettivaloa ei darkkiksissa tarvittaisi.

Tuossa pieni pähkinänkuori fluoresenssista - jonka on tosin kirjoittanut joku liiankin koulutettu ihminen, kun ei ota huomioon että asioihin perehtymätönkin ihminen ymmärtäisi tekstin: http://fi.wikipedia.org/wiki/Fluoresenssi

paappa kirjoitti:maalattu on aina maalattu ja oikea 3D hahmo jotain ihan muuta, ainakin mun mielestä ja 2D on 2D. 3D maalauksellahan tehdään vain 3D vaikutelma, ei se siitä aidoksi 3D kuvaksi millään muutu.

Ömmm, mikä on "aito 3D kuva"? Entä "oikea 3D hahmo"?

Tulee kieltämättä mieleen se eräs amerikkalaisnainen joka Avatar -elokuvan nähtyään hihkui netissä: "Olisipa kaikki asiat kolmedeetä!"

(Mahtaa olla ko. naisella tylsä elämä jos ei näe kolmiulotteista oikeaa maailmaa ympärillään).

paappa
Jäsen

ViestiKirjoittaja paappa » 11.2.2012 10:18

KennethSundberg kirjoitti:Ömmm, mikä on "aito 3D kuva"? Entä "oikea 3D hahmo"?:) KEN

Siinäpä sinulle ongelma ratkaistavaksi.

Arttu Stubin
Jäsen

ViestiKirjoittaja Arttu Stubin » 14.2.2012 22:34

Mitäs jos pysyttäisiin aiheessa välillä. Vaikka aihe onkin mielenkiintoinen, niin kannaisi jatkaa yleisellä keskustelu puolella tästä. Kummitusjuna saattaa tulla ehkä Vauhtimadon paikalle. Tosin tätä en itsekään tiedä, mutta tilaa riitäisi kummitusjunalle. Vielä kun puitakin on kaadettu mitä todennäköisemmin siihen tulee jokin rakennus.

Jäähile
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jäähile » 22.4.2013 19:26

Gosettolla olisi myynnissä käytetty kummitusjunarata ja 14 vaunua.
Pituutta radalla on 155 m. Linnanmäen vanhan kummitusjunan radan pituus oli 100 m eli tuossa olisi vielä puolet enemmän pituutta mitä Linnanmäenkin vanhassa kummarissa oli. Vaunujakin 4 enemmän kuin Linnanmäen vanhassa versiossa.
http://www.gosetto.com/#/SECOND%20HAND

Tuostahan Särkänniemi saisi varmaan melko halvallakin radan ja vaunut heidän uutta kummaria varten. Särkänniemeen, kun kovasti toivoisin uutta kummitustaloa.

Jonotkin menisivät nopeammin, kuin vanhassa Orlochlessin Tornissa, jossa vaunuja oli muistaakseni 6. Joku visaampi voi korjata, jos olen väärässä ;) Tuossa olisi nyt vaunuja sitten se 14 kpl.

Paljonko Orlochlessin Tornin radan pituus muuten oli noin suunnilleen?

Tuo Gosetton sivuilla myynnissä oleva rata ja vaunut taitaa olla Gröna Lundin peruja. Ainakin yhdestä kuvasta päätellen mikä tuossa myynti-ilmoituksessa on sekä myös siitä, että nykyinen uudistettu Blå Tåget on osaksi Gosetton valmistama ;)
Viimeksi muokannut Jäähile 22.4.2013 19:33, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ville H
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ville H » 22.4.2013 19:37

Nuo ovat Gröna lundin vanhan Kummarin vaunuja ja ratoja :P Tuo rata on joltakin 70-80luvulta peräisin, vaunut näyttävät joltakin 60-luvulta tulleilta eli ei kiitos! Mielummin uutena ja kunnolla panostettuna kuin käytettynä, niin kuin Räikkönen sanoi että vain uusia laitteita turvallisuuden ja hyvä tekniisyden takia. Gröna Lundiin tehtiin muuten samanlainen remontti vanhalle kummitusjunalle kuin Linnanmäelle, vuonna 2011 muistaakseni. Blå Tåget on aivan loistava ja ahdistava ja pelottavakin Suosittelen :thumbsup: Kyllä se Kummitusjuna vielä Särkänniemeen tulee, jos vaikka se tulisikin Jetin vanhalle paikalle :thumbsup:

Jäähile
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jäähile » 22.4.2013 19:41

Laitoinkin tuohon, kun itsekkin huomasin, että ovat Gröna Lundin peruja.

Kyllä nuo Särkänniemeen varmaan kävisivät. Kuitenkin, kun kokonaan uuden kummitusjunan rakentaminen ja tekeminen maksaa. Linnanmäelläkin meni 3 miljoonaa. Särkänniemellä tuskin on laittaa tällaisia rahasummia ainakaan ensi vuodeksi. Halukkaathan voivat toki odotella, että jos uusi kummari tulisi sitten vaikka kesäksi 2020.:D Itse haluaisin mieluiten jo 2014 kesäksi. 2015 kesänä huvipuisto täyttää muuten 40 vuotta.

Olisihan kokonaan uusi kummitusjuna tietysti hyvä, mutta kaikki maksaa niin paljon :(

Nuo vaunut voi kuitenkin kunnostaa ihan uuden laisiksi ja radankin huoltaa viimeisen päälle kuntoon. Toki en voi sittenkään väittää ettei uusi rata olisi parempi, mutta kyllähän tuokin varmasti hyvin tulisi toimimaan. Ainakin luulen niin :)

Siitä en kyllä sitten muuten tiedä, että mihin Särkänniemen oma vanha rata ja vaunut joutuivat? Ovatko kenties heillä varastossa kuten Kilpikonnajuna? :huh:

Arttu Stubin
Jäsen

ViestiKirjoittaja Arttu Stubin » 26.7.2013 22:36

Moi Pia.

Persoonallista hänen töissään oli se, että hänellä oli maalauksissa omanlainen siveltimen jälki. Hän sai maalauksensa näyttämään siltä, että ne todella elävät. Lisäksi maalauksissa oli ronskia huumoria lisättynä kauhuun. Jonotus-alueen kaari-ikkuna maalaukset oli ikään kuin sarjakuvia. Uhmakkaasti lentävä kummitus on tullut hakemaan sinut. Vietät kahlittuna linnan pimeässä vankityrmässä. Kummitukset jättävät sinut paljaaksi korppikotkan nakerrettavaksi. Lopuksi kummitukset keräävät luusi ja kallosi talteen. Luulen että Backman ajatteli näin, mutta eihän sitä voi tietää.

KennethSundberg
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja KennethSundberg » 27.7.2013 13:03

paappa kirjoitti:3D maalauksellahan tehdään vain 3D vaikutelma, ei se siitä aidoksi 3D kuvaksi millään muutu.

Katsopa tätä kuvaa ja kerro, mikä kaikki siinä on maalattua:

Kuva

Uskomaton totuus on, että jopa nuo salamavalossa täysin kolmeulotteisilta näyttävät kirjat ovat suurimmaksi osaksi pelkkiä kaksiulotteisia maalauksia. Ei uskoisi?

Ja niin paljon kuin Wasalandiaa haukutaan, jopa heidän Liikennemaan taustamaalaukset antavat aivan USKOMATTOMAN kolmiulotteisen vaikutelman.

Arttu Stubin kirjoitti:Moi Pia.

Persoonallista hänen töissään oli se, että hänellä oli maalauksissa omanlainen siveltimen jälki. Hän sai maalauksensa näyttämään siltä ---

:huh: Mihinhän mahdat oikein viitata? Missä Pia on Backmanista puhunut?

Jäähile
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jäähile » 27.7.2013 21:31

Tänne voisi nyt jatkaa Arttu Stubinin aloittamaa keskustelua.

Aiheena oli: Millaisen kummitusjuna / dark ride ajelun haluaisitte?

Arttu Stubin kirjoitti:Nyt kun Särkänniemellä ei ole enään kumpaakaan, niin millaisen haluaisitte?

Itse haluaisin molemmat. Saunaseikkailu voisi olla seuraava Dark ride. Kummitusjuna voisi olla myöskin kotimainen. Särkänniemellä kun ollaan luotettu aina kotimaiseen, niin miksei nytkin. Laatu on tärkeämpi, kuin onko se nyt joltain tunnetulta ulko-maalaiselta firmalta.

Saunaseikkailusta kaikki ovaat jo kuulleet. Kummitusjuna voisi olla Nokkakiven tyylinen ja tietysti samalta suunnittelijalta tai miksei Keniltäkin.

Itse haluaisin ehdottomasti Kauhistuttavan Suomalaisen Saunaseikkailun. Lisäksi voisi olla jokin kauhuteemaan teemoitettu vuoristorata tai jopa teema-alue. Saunaseikkailu voisi olla osa tuota teema-aluetta.

Onko kenelläkään muuten mitään tietoa minkälainen tuo Särkänniemen suunnitelmien uusi kauhukohde on?

Paluu