Uutuus 2019 - TAIGA - Intaminin laukaistava vuoristorata

Keskustelua Linnanmäestä.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Juhani32
Jäsen

Re: Uutuus 2019 - TAIGA - Intaminin laukaistava vuoristorata

ViestiKirjoittaja Juhani32 » 26.6.2019 8:18

Linnanmäki on julkaissut virallisen POVin:
https://www.youtube.com/watch?v=vvjzdoLPpH4

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 27.6.2019 14:08

Sateen takia pääsin tänään tunnissä kahdeksan kertaa Taigaan ja muutamaan muuhun laitteeseen. Jonoa oli vain asemalla yhden vaunun verran. Suosittelenkin siis menemään sadepäivänä erityisesti, jos ei omista Kausihupia (itse omistan), haluaa päästä Taigaan useasti ja sade ei erityisesti haittaa. Kokeilin kaikki muut rivit paitsi kolmannen, joka oli yhä kiinni. Parhaimmaksi sanoisin kahta viimeistä ja niiden jälkeen ensimmäistä. Taigassa on kuitenkin todella vähän eroa eri rivien välillä, kun muissa saman kokoisissa airtime ja hangtime -painotteisissa vuoristoradoissa tuntuu melkein, että edessä ja takana kyseessä olisi eri laite. Kiinnitin huomiota erityisesti tärinään, jota huomasin olevan koko ajon ajan toisessa rivissä, mutta yllättävästi ei ensimmäisessä, vaikka ne ovat sama vaunun osa. Aivan viimeisessä rivissä tärinää on ainoastaan juuri ennen toista laukaisua ja jotain todella pientä joissakin kohdin. Toisiksi viimeisessä rivissä taas kyyti oli melkein yhtä pehmeä kuin ensimmäisessä. Siksi omasta mielestäni paras rivi on toisiksi viimeinen ja huonoin toinen, mutta kuten sanoin, Taigassa penkkiriveillä on todella vähän eroa. Muutenkaan tämä tärinä ei ole käytännössä mitään, ja samanlaista esiintyy myös mm. Helixin alkuosuudessa.

Vetld
Jäsen

ViestiKirjoittaja Vetld » 27.6.2019 14:58

Jussunen kirjoitti:Sateen takia pääsin tänään tunnissä kahdeksan kertaa Taigaan ja muutamaan muuhun laitteeseen. Jonoa oli vain asemalla yhden vaunun verran. Suosittelenkin siis menemään sadepäivänä erityisesti, jos ei omista Kausihupia (itse omistan), haluaa päästä Taigaan useasti ja sade ei erityisesti haittaa. Kokeilin kaikki muut rivit paitsi kolmannen, joka oli yhä kiinni. Parhaimmaksi sanoisin kahta viimeistä ja niiden jälkeen ensimmäistä. Taigassa on kuitenkin todella vähän eroa eri rivien välillä, kun muissa saman kokoisissa airtime ja hangtime -painotteisissa vuoristoradoissa tuntuu melkein, että edessä ja takana kyseessä olisi eri laite. Kiinnitin huomiota erityisesti tärinään, jota huomasin olevan koko ajon ajan toisessa rivissä, mutta yllättävästi ei ensimmäisessä, vaikka ne ovat sama vaunun osa. Aivan viimeisessä rivissä tärinää on ainoastaan juuri ennen toista laukaisua ja jotain todella pientä joissakin kohdin. Toisiksi viimeisessä rivissä taas kyyti oli melkein yhtä pehmeä kuin ensimmäisessä. Siksi omasta mielestäni paras rivi on toisiksi viimeinen ja huonoin toinen, mutta kuten sanoin, Taigassa penkkiriveillä on todella vähän eroa. Muutenkaan tämä tärinä ei ole käytännössä mitään, ja samanlaista esiintyy myös mm. Helixin alkuosuudessa.

Olen huomannut saman tosta tärinästä. Vaikuttaa siltä, että yleisesti kunkin vaunun taaemmassa rivissä tärisee enemmän kuin etummaisessa. Mielestäni punaisessa junassa tärinä on myös hieman voimakkaampaa kuin keltaisessa, mutten ole tästä täysin varma, sillä aikaisempina päivinä pitkät jonot ovat estäneet jokaisen paikan kokeilemisen molemmissa junissa. Tänään ajelin itsekin pari tuntia Taigalla, ja jonoa ei tosiaan ollut yhtään, mutta valitettavasti vain punainen juna oli käytössä, joten en tänäänkään voinut testata junien eroa.

Launched
Uusi Jäsen

ViestiKirjoittaja Launched » 28.6.2019 18:15

Onko kukaan muukin huomannut, että kun toisen laukaisun jälkeen juna on melkein tophatin korkeimmalla kohdalla, kuuluu aika kova metallinen ”klonk” ääni? Johtuuko siitä että up-stop wheelit jotenkin ottaa kiinni rataan jos tophatin kohdalla on airtimea vai mikäköhän on syy? :rolleyes:

Edit: unohdin lisätä että jokaisessa off-ride videossa missä ei ole taustamusiikkia niin kuuluu sama ääni, jos joku ei ole entuudesta huomannut.
Viimeksi muokannut Launched 28.6.2019 18:20, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 28.6.2019 18:20

Launched kirjoitti:Onko kukaan muukin huomannut, että kun toisen laukaisun jälkeen juna on melkein tophatin korkeimmalla kohdalla, kuuluu aika kova metallinen ”klonk” ääni? Johtuuko siitä että up-stop wheelit jotenkin ottaa kiinni rataan jos tophatin kohdalla on airtimea vai mikäköhän on syy? :rolleyes:

En muista kuulleeni eilen mitään erikoista. Ainut syy, minkä voin keksiä tuolle on toisen laukaisun laskettavat magneetit, jotka nousevat ylös heti vaunun mentyä niiden ohi. Niistä ei kuitenkaan tule mitään erityisen kovaa ääntä.

Huvipuistomies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Huvipuistomies » 29.6.2019 22:32

Launched kirjoitti:Onko kukaan muukin huomannut, että kun toisen laukaisun jälkeen juna on melkein tophatin korkeimmalla kohdalla, kuuluu aika kova metallinen ”klonk” ääni? Johtuuko siitä että up-stop wheelit jotenkin ottaa kiinni rataan jos tophatin kohdalla on airtimea vai mikäköhän on syy? :rolleyes:

Edit: unohdin lisätä että jokaisessa off-ride videossa missä ei ole taustamusiikkia niin kuuluu sama ääni, jos joku ei ole entuudesta huomannut.

Tuo ääni tulee tosiaan laukaisukohdasta sen jälkeen kun juna on ohittanut sen. Olen havainnoinut radan viereltä tuota ja siinä tosiaan magneettilaukaisimet laskeutuvat takaisin radan tasolle ja ääni kuuluu siitä.

Krixu
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Krixu » 30.6.2019 21:45

Huvipuistomies kirjoitti:Tuo ääni tulee tosiaan laukaisukohdasta sen jälkeen kun juna on ohittanut sen. Olen havainnoinut radan viereltä tuota ja siinä tosiaan magneettilaukaisimet laskeutuvat takaisin radan tasolle ja ääni kuuluu siitä.

Minä puolestaan ymmärsin tältä päivältä, että ääni syntyy, kun jarrumagneetit nousevat radan tasosta ylös siltä varalta että juna palaisikin top hatista takaisin alas.

Arttu
Admin

ViestiKirjoittaja Arttu » 1.7.2019 15:54

Jarrulevyt nousee tosiaan aina kun juna sen ohittaa ja laskee kun seuraava juna lähtee asemalta. Tätä tuli yhtenä iltana todistettua ennen avajaisia monta tuntia ratalaaksossa taukoamatta. :)

Samat levyt on myös loppujarruissa samoineen äänineen. Turvallisuusjuttuja ja ihan normaalia.

Samulila
Jäsen

ViestiKirjoittaja Samulila » 2.7.2019 0:34

Vihdoin pääsin Taigan kokemaan ja erinomainen ratahan se on. Omaan mieleen paras osuus oli yllättäen koko laitteen alku toiseen laukaisuun asti. Sen vauhti ja elementit ovat täydellisiä.

Jostain syystä molempien junien toisen vaunun etummaisiin penkkeihin ei otettu asiakkaita ollenkaan kyytiin, vikaa turvakaarissa?

Arttu
Admin

ViestiKirjoittaja Arttu » 2.7.2019 1:13

Taigahan on ollut nyt ajossa sen pari viikkoa jo ja lehdistötilaisuudessa taidettiin mainita ne videokuvauslaitteet "olevan tulossa lähiviikkoina". Viimeksi kun istuin etupenkissä niin oli se kamerakohta siinä aukaistu. Eli jospa ne asentaa ja kalibroi niitä. Toki voi olla myös että toisesta junasta ei syystä tai toisesta pystytä riviä käyttämään.

Mukava kuulla, että pidit kyydistä :cool:

Siru84
Jäsen

ViestiKirjoittaja Siru84 » 3.7.2019 17:21

Mäkin koin Taigan! :redface: Olin varma etten tulis sitä ikinäkoskaan milloinkaan koettua, mutta sen jälkeen kun tuttavaperheen miespuolinen kävi kokemassa sen ja hän on arkajalka ja olen uskaltautunut laitteisiin jonne häntä ei saisi kirveelläkään, niin ei *********, pakko nyt on tämä koettava koska en mä voisi olla huonompi kuin hän joten lähinnä sen takia piti se kokea :DD Pidin tosin silmät kiinni heti kun olin kokenut sen lähtöhetken. Se lähtö oli jotenkin pehmeämpi kuin olin kuvitellut. Parhaimpia juttuja oli munkin mielestäni se alkukiihdytys ja sitten se toinen laukaisu. Joissain kohdissa tuntui, että pää yritti nousta ylös siitä päänojasta, mutta ei onneksi kuitenkaan. Huh. Pysyi myös hyvin kyydissä ja tykkäsin noista turvakaarista enemmän kuin Hypen :DD Aluksi parjasin kun täytyy tollaset olla, mutta noista sai hyvän otteen. En voi vieläkään uskoa, että uskaltauduin kyytiin, wuhuu! Oltiin jossain keskikohdassa ja mä sillä puolella jossa ei ole hyllyä koska mun jalat ei ois kantaneet viedä sinne mitään. Olin nimittäin täysin paniikissa ja piti ottaa extra-annos astmalääkettäkin jonossa että kestän :DD

Huvipuisto fani
Uusi Jäsen

ViestiKirjoittaja Huvipuisto fani » 4.7.2019 15:57

Samulila kirjoitti:Vihdoin pääsin Taigan kokemaan ja erinomainen ratahan se on. Omaan mieleen paras osuus oli yllättäen koko laitteen alku toiseen laukaisuun asti. Sen vauhti ja elementit ovat täydellisiä.

Jostain syystä molempien junien toisen vaunun etummaisiin penkkeihin ei otettu asiakkaita ollenkaan kyytiin, vikaa turvakaarissa?

En usko että vika oli turvakaarissa koska kun itse menin Taigaan suljettuihin penkeihin meni kyytiin Intamin työntekijöitä

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 4.7.2019 16:01

Huvipuisto fani kirjoitti:
Samulila kirjoitti:Vihdoin pääsin Taigan kokemaan ja erinomainen ratahan se on. Omaan mieleen paras osuus oli yllättäen koko laitteen alku toiseen laukaisuun asti. Sen vauhti ja elementit ovat täydellisiä.

En usko että vika oli turvakaarissa koska kun itse menin Taigaan suljettuihin penkeihin meni kyytiin Intamin työntekijöitä

Eilen taas näin työmiehiä siinä kahden viimeisen ajon ajan. Jäivät tämän jälkeen asemalle, joten teoriani siitä, että kolmas penkki on vain kameroiden asennuksen takia kiinni voi pitää paikkansa. Lisäksi kuten olen jo muutaman kerran sanonut, pääsin tuohon kolmanteen riviin mediatilaisuudessa.

Kokona11
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kokona11 » 4.7.2019 16:29

Jussunen kirjoitti:
Huvipuisto fani kirjoitti:

Eilen taas näin työmiehiä siinä kahden viimeisen ajon ajan. Jäivät tämän jälkeen asemalle, joten teoriani siitä, että kolmas penkki on vain kameroiden asennuksen takia kiinni voi pitää paikkansa. Lisäksi kuten olen jo muutaman kerran sanonut, pääsin tuohon kolmanteen riviin mediatilaisuudessa.

Olin toissapäivänä eli tiistaina Linnanmäellä ja silloin ei päästetty myöskään toisen vaunun ensimmäiseen penkkiin ketään. Toinen turvakaarista aukesi kyllä mutta toinen ei ja ne kyllä yritti saada sitä toista myös aukaistua että voi se olla myös se vika turvakaarissa mahdollinen.

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 4.7.2019 16:40

Kokona11 kirjoitti:Olin toissapäivänä eli tiistaina Linnanmäellä ja silloin ei päästetty myöskään toisen vaunun ensimmäiseen penkkiin ketään. Toinen turvakaarista aukesi kyllä mutta toinen ei ja ne kyllä yritti saada sitä toista myös aukaistua että voi se olla myös se vika turvakaarissa mahdollinen.

Tuo kertomasi vika oli ensimmäisessä vaunussa ja nopeasti korjattu. Tämä kolmannen vaunun juttu taas ei voi olla vika turvakaarissa, koska sinne päästetään ihmisiä.

Paluu