Uutuus 2019 - TAIGA - Intaminin laukaistava vuoristorata

Keskustelua Linnanmäestä.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Arttu
Admin

Re: Uutuus 2019 - TAIGA - Intaminin laukaistava vuoristorata

ViestiKirjoittaja Arttu » 17.6.2019 18:47

Onneksi tärinä johtuu vaan kamerasta! Kyyti on sulavaa ja liidokasta. :D

Minä
Jäsen

ViestiKirjoittaja Minä » 17.6.2019 21:35

Itsekin pääsin tänään kokeilemaan Taigaa ja voi että, kun oon vieläkin ihan täpinöissäni :D! En vieläkään oikein osaa sisäistää, että Linnanmäeltä löytyy viimeinkin oikea maailmanluokan rata! Olen aina vähän miettinyt Taigan kestoa ja vähän pelännytkin ajokokemuksen olevan hetkessä ohi, mutta voin ilokseni todeta ajon olevan juuri sopivan mittainen! Omia suosikkielementtejä oli tulireen yläpuolella oleva inversio ja tietenkin Tophat (Ylhäällä oli juuri sopiva mikrosekunnin kestävä hengähdystauko :D). Radan toinen puolisko ylipäätään Tophatin jälkeen oli hullua menoa ja tuntui, että nopeus vain lisääntyi ja lisääntyi loppua kohden. AaaaaAAA! Ilman muuta Suomen paras laite!!!

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 18.6.2019 13:00

Pahoitteluni, että postaus myöhästyi. Videon kanssa oli paljon ongelmia ja sen kanssa meni kivat 12h. :P Välillä miettii, että onkohan noiden videoiden teossa mitään järkeä, kun vie niin hemmetisti aikaa ja vaivaa, kun aina tulee joku ongelma. Noh... sitten muistaa, kuinka paljon uskomattomia asioita sitä kautta pääsee kokemaan, kuten nyt tämä mediatilaisuus. Video on vielä latautumassa ja tulee myöhemmin tänään. Nyt mega-postauksen pariin! :cool:

Toivon, että kaikki vähänkin Taigasta kiinnostuneet jaksaisivat lukea tämän. Tämän meni "kivasti" aikaa, sekä se sisältää paljon mielenkiintoisia asioita tilaisuudesta, joita ei muuten olisi tullut tietoon.

Olin siis ilmoittautunut tuohon tilaisuuteen lomakkeella, mutta en ollut vielä varma, että laskevatko he YouTuben mediaksi. Kyllähän he laskivat ja pääsin innoissani sisään.

Tässä kuvia Peacockista. Osa kuvista voi olla väärässä järjestyksessä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Muistaakseni tämän kuvan oikean yläkulman käyrä oli Taigan g-voimien käyrä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kaupassa oli/tulee olemaan paljon tätä enemmän tuotteita. On-ride kuvan tekniikka ei ollut vielä valmis, mutta pitäisi valmistua 1 - 2 viikon sisälää. Muistelisin, että sanottiin kaupan aukeavan vasta 1 - 2 kahden viikon sisällä, vaikka siellä oli jo osa tuotteista, mutta en ole varma. Joku tänään aamulla olleista voi sitten kertoa (menen itse vasta illaksi, koska haluan videon valmiiksi).

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Tämä kuva oli ehkä kiinnostavin. Tässä on vaunun eri suunniteltuja versioita.

Kuva

Kuva
Taigan teemoitusta kerrottuna.

Kuva
Sama englanniksi.

Kuva
Taiga-projektissa olleita yhteistyökumppaneita.

Kuva
Taigan faktoja.

Kuva

Kuva

Tässä yhteensä kaikki kuvat tilaisuudesta https://imgur.com/gallery/LmUJ9Q1 Kokosin tähän kuitenkin kaikki tärkeimmät.

Minä kirjoitti:Itsekin pääsin tänään kokeilemaan Taigaa

Missä tilaisuudessa olit? Median vai aamun työntekijöiden?

Sitten itse ajo! Pääsin menemään Taigan jonotusaluuen läpi ja kuvasin sieltä walk-through -tyylisen klipin, joka tulee sitten on-ride videon yhteyteen. Kiinnitin huomiota hienoihin valoihin, jotka eivät valoisalla päässeet oikein esiin. Epäilenkin, että Taiga onkin Lisebergin Helixin tyyliin parhaimmillaan pimeillä. IMAscore-musa kuulostaa koko ajan paremmalta, kun sitä kuuntelee lisää. Jonotusalueella on eri musiikki kuin asemalla kuten Helixissäkin. Henkilökohtaisesti pidin tavallaan enemmän jonotusalueen musiikista, koska se on enemmän tunnelmallisempi. Tilaisuudessa musiikki oli erittäin hiljaisella, mutta muistaakseni olikin niin, että se oli laitettu vasta aamulla, joten sitä tullaan varmaan säätämään kuulumaan paremmin - toivottavasti. Ajo oli mieletön. Odotin hang timeä, jota oli paljon, mutta sitten yllätyksenä tuli ensimmäinen laukaisu, joka oli niin sanotusti "forceful" - tätä paremmin en osaa oikein kuvailla sitä. Todella hyvä laukaisu! Air timeakin oli paljon odotettua enemmän, uskomatonta! Toinen laukaisu ei ollut yllättävästi yhtä hyvä kuin ensimmäinen, mutta hyvä silti. Koko rata oli vain todella hyvä. Ainut miinus lyhykäisyydestä.

Nyt, kun olen kokenut Maverickin, Taronin, Helixin ja Taigan, voisin listata ne. Ykköseksi laitan Helixin piituuden, teemoituksen, sijainnin ja uskomattomien hang- sekä air time -kohtien vuoksi. Toiseksi sijoitan Taigan näistä kaikista parhaimman ajon ja toiseksi parhaimman teemoituksen vuoksi, mutta pituuden vuoksi se jää toiseksi. Kolmanneksi laitan Taronin maailman parhaimman teemoituksen ja uskomattoman hyvien laukaisuiden vuoksi, mutta ongelmana tässä radassa on sen yksipuolinen layout ilman kunnon air timea ja inversioita (pää alaspäin kohtia). Neljänneksi tulee sitten Maverick kohtuullisella teemalla, hyvillä laukaisulla ja muutamalla hyvällä air time -kohdalla, mutta ongelmana tässä on sen turvakaaret yhdistettyinä s-kurveihin, joissa joutuu pahimmilaan suunnitelemaan, että miten kääntyy, jotta turvakaari ei osu inhottavasti kaulaan.

Edit: Linkki videoon: https://youtu.be/rszNW-C9zkQ

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 18.6.2019 16:04

Muistin vielä lisää asioita eiliseltä:

Muutamat törkeät toimittajat takanani puhuivat kaikkea potaskaa Linnanmäestä, mutta yhdessä vaiheessa eräs niistä mainitsi kuitenkin, että uusi Vekkula tulee Pellen Talon paikalle. Toimittajiinhan ei ole kovin suurta luottamusta, mutta päätin kuitenkin mainita tämän, jos vaikkapa sen kertomisen jälkeen Linnanmäki olisi kertonut sanoneensa tämän vahingossa, eikä tätä olisi saanut mainita uutisissa. Voihan tämä olla myös toimittajan päätelmä.

Tilaisuudessa kerrottiin myös, että Taigan perustukset jouduttiin jälkiankkuroimaan ja muuten betonin määrä olisi pitänyt tuplata. En muista kunnolla, mutta saattoi olla niin, että tämä jouduttiin tekemään Taigan g-voimien takia, mutta en ole tästä yhtään varma.

Sienimursu
Jäsen

ViestiKirjoittaja Sienimursu » 18.6.2019 16:23

^ Kiitos erittäin perehtyvästä tietopakkauksesta :D

Anac0nda
Jäsen

ViestiKirjoittaja Anac0nda » 18.6.2019 20:25

Taiga meni suoraan ykköseksi. Kiilasi vauhdilla Expedition GeForcen, Skyrushin ja Helixin ohi. Muuta en pysty, eikä varmaan tarvitsekaan sanoa.

#1.
CC: 160

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 18.6.2019 20:54

Huomasin, että Taigan jonotusalueesta puuttui muutamasta kohtaa teemoitusta ja IMAscore-musiikki kuului nyt ihmisten mölinän kanssa aivan liian hiljaisella. Laitoin äänenvoimakkuudesta Linnanmäelle palautetta. Toivotaan, että se korjataan pian. Yksi puutoksista teemoituksessa oli ainakin ulkona olevalla käytävällä olevat johdot katossa. Niihin tulee todennäköisesti joko lisää kaiuttimia tai valoja.

Taiga voi kiilata vielä Helixin ohi kunhan pääsee vielä kokemaan sen pimeällä.

Arttu
Admin

ViestiKirjoittaja Arttu » 18.6.2019 22:27

Joo. Musiikki on harmillisen hiljaisella vielä toistaiseksi, etenkin kun musiikki vaihtuu jonotuksen edetessä asemalle ja vielä juhlallistuu vaunun poistuessa asemalta ja siirtyessä ensimmäiseen laukaisuun.

Valoja tulee varmasti lisää ja jos ei tiedoitustilaisuudessa vielä sanottu, niin molemmissa junissa on myös valot ja kotkien silmät loistaa pimeässä punaisina.

Kiitos Jussunen kuvista, videoista ja kaikista! Toivottavasti nähdään puistossa. :)

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 18.6.2019 22:52

Arttu kirjoitti:Valoja tulee varmasti lisää ja jos ei tiedoitustilaisuudessa vielä sanottu, niin molemmissa junissa on myös valot ja kotkien silmät loistaa pimeässä punaisina.

Näin kuvaajana erityisesti huippujuttu! Tilaisuudessa ei kerrottu tuosta. Mistä sait tuon tiedon?

Arttu kirjoitti:Kiitos Jussunen kuvista, videoista ja kaikista! Toivottavasti nähdään puistossa. :)

Kiitos paljon!

Minä
Jäsen

ViestiKirjoittaja Minä » 19.6.2019 7:18

Jussunen kirjoitti:
Minä kirjoitti:Itsekin pääsin tänään kokeilemaan Taigaa

Missä tilaisuudessa olit? Median vai aamun työntekijöiden?
Olen joo Linnanmäellä töissä :).

Muistelisin, että sanottiin kaupan aukeavan vasta 1 - 2 kahden viikon sisällä, vaikka siellä oli jo osa tuotteista, mutta en ole varma.

Kauppa oli ainakin eilen auki, vaikka valikoimasta vielä selvästi puuttuu paljon tuotteita. Kaupan perällä on melkein koko seinän kokoinen ikkuna, josta on todella hyvät näkymät Taigan radalle.

Kiitos Jussunen kattavasta tietopaketista. Olet kyllä ainoa pressitilaisuuteen osallistunut, joka on kerännyt tietoa näin paljon ja yksityiskohtaisesti :D .

Arttu
Admin

ViestiKirjoittaja Arttu » 19.6.2019 8:57

Jussunen kirjoitti:Näin kuvaajana erityisesti huippujuttu! Tilaisuudessa ei kerrottu tuosta. Mistä sait tuon tiedon?

Jossain YouTubevideossa se mainittiin sitten :)

Siru84
Jäsen

ViestiKirjoittaja Siru84 » 19.6.2019 17:49

Pääseekö sinne kauppaan ilman, että tarvitsee käydä itse laitteessa? Olisin meinaan kiva nähdä tuo Taigan rata jostain ikkunasta! :redface: Itse en tiedä uskallanko kyytiin. Vauhti hirvittää kun on Junkeriakin nopeampi. Hypenkin lähtökiihdytys tuntuu kovalta niin mites sitten Taiga joka on koko kilometrin radan sen 106 km tunnissa :redface: Hui!

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 19.6.2019 18:21

Siru84 kirjoitti:Pääseekö sinne kauppaan ilman, että tarvitsee käydä itse laitteessa? Olisin meinaan kiva nähdä tuo Taigan rata jostain ikkunasta! :redface: Itse en tiedä uskallanko kyytiin. Vauhti hirvittää kun on Junkeriakin nopeampi. Hypenkin lähtökiihdytys tuntuu kovalta niin mites sitten Taiga joka on koko kilometrin radan sen 106 km tunnissa :redface: Hui!

Kauppaan pääsee Kyöpelivuoren Hotellin vierestä. Et tule katumaan, jos uskallat mennä! Suosittelen! ;)

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 19.6.2019 21:38

Jussunen kirjoitti:Tässä tältä päivältä tarkempia lähikuvia vaunusta. Koko vaunu näyttää kyllä aivan mielettömän hienolta!
Kuva

Tässä postaukseni Taigan läpivedosta kuvillani.

Kuva
Tutkin tänään Taigan mediatilaisuudesta ottamiani kuvia vielä tarkemmin ja kenenkäs kuva sieltä löytyikään..... :rolleyes: :D

Tämähän on siis tekijänoikeusrikkomus, koska minulta ei ole kysytty lupaa, mutta minulle se on ihan fine, jos kuviani käyttää.

juice
Jäsen
Paikkakunta: Porvoo, Uusimaa, Etelä-Suomen lääni, Suomi(FINLAND)
Viesti:

ViestiKirjoittaja juice » 19.6.2019 22:01

Jussunen kirjoitti:
Jussunen kirjoitti:Tässä postaukseni Taigan läpivedosta kuvillani.

Kuva
Tutkin tänään Taigan mediatilaisuudesta ottamiani kuvia vielä tarkemmin ja kenenkäs kuva sieltä löytyikään..... :rolleyes: :D

Tämähän on siis tekijänoikeusrikkomus, koska minulta ei ole kysytty lupaa, mutta minulle se on ihan fine, jos kuviani käyttää.

Kyllähän sä voisit huomauttaa Intaminiä, ties vaikka jotain korvausta saisit!

PS Hienoa työtä oot tehny koko ajan Taigasta!

Paluu