Linnanmäki 2018???

Keskustelua Linnanmäestä.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Gabriel
Jäsen

Linnanmäki 2018???

ViestiKirjoittaja Gabriel » 26.9.2017 16:24

Tervehdys! Törmäsin tällaiseen keskusteluun, joka liittyi vonkaputoukseen ja sen suhteen viittaus linnanmäkeen vuoteen 2018??? En kyllä tekstistä mitään ymmärtänyt, osaisiko joku tulkita?

Maininta S&S El Loco radasta :eek:

http://themepark.nl/ubb/ubbthreads.php/ ... innan.html

Gabriel
Jäsen

Re: Linnanmäki 2018???

ViestiKirjoittaja Gabriel » 26.9.2017 16:35

Mutta jos tosiaan tuo uutuus on El Loco rata, olen kyllä todella pettynyt :( :(

Vonkaputous ilmeisesti lähtee pois, tuo rata tietenkin siihen tilalle mahtuu... :S :S

JP
Jäsen

ViestiKirjoittaja JP » 26.9.2017 16:50

Jos uusi rata tulee ensi vuonna niin sitten Lintsi on tehnyt ison munauksen PR:ssä. Jos he ovat tietäneet kaiken tämän aikaa et Vekkula sekä Vonkis lähtee tänä vuonna pois, niin myös Vonkiksesta olisi pitänyt tiedottaa etukäteen että halukkaat olisivat päässet vielä ajamaan sillä. Jos Vonkis siis katoaa nyt kauden loputtua, niin kyllä siitä varmasti valitetaan sosiaalisessa mediassa jonkin aikaa. :rolleyes:

Tuon foorumin mukaan yksi syy Vonkaputouksen lähtöön on pohjoisen huonot säät, eli on kuulemmat ollut enemmän suljettuna kuin auki juuri säiden takia. Ymmärrän kyllä täysin että nykyisin Suomen kesässä sataa sen verran paljon, että kovin monea tuskin nuo vesilaitteet enää kiinnostaa. Kun on märkä niin eipä sitä itsekään viitsi mennä kastelemaan itseään vielä enemmän johonkin tukkijokeen. Eli siinä mielessä ymmärrän kyllä jos Vonkaputouksesta halutaan päästä eroon, mutta olisin minä ainakin itse mielummin romuttanut Tulireen kuin Vonkaputouksen.Vonkaputouksella sentään on hiukan emmän "markkina-arvoa" ainutlaatuisuutensa takia verrattuna innottomaan Tulirekeen.

Sienimursu
Jäsen

ViestiKirjoittaja Sienimursu » 26.9.2017 17:51

No siis nyt sanotaan että ihan varmasti ei ole kyseinen rata tulossa vielä ensi vuonna, luultavasti ensi vuonna avataan uusi vekkula ja sitten joko 2019 tai 2020 avataan kyseinen rata, sillä Ukonkin rakennus kesti pohjatyön takia pari vuotta vaikka ukko on mahdollisimman pikkuprojekti kuin voi olla, tämähän on täyden kokoinen.

Ja siis kyseinen rata EI ole El-Loco, vaan kyseessä on triplalaukaistu "Launched el-loco" joka on siis hyvin erilainen, erilaiset inversiot (vai mikä suomen sana sille nyt onkaan) ja erilainen meno näin yleensä. Radan idea on että 12 ihmisen vaunu lähtee asemalta hissin kautta alas, siirtyy laukaisuradalle, laukaisee eteen, taakse korkeinta pistettä kohti, ja sitten taas eteen ja menee itse vuoristorataosion läpi. https://i.imgur.com/qdv8Oyg.jpg

(kuvassa näkyy eurofighter-vaunut, mutta todelliset vaunut siis näyttävät tältä: http://coasterforce.com/jerry/galeforce/galeforce_test1.jpg)

JP
Jäsen

ViestiKirjoittaja JP » 26.9.2017 23:23

Siinä olen samaa mieltä että tulevaksi kaudeksi uuden radan rakentuminen on erittäin epätodennäköistä, mutta nousihan Junkerikin käytännössä yhden vuoden aikana mukaanlukien pohjustustyöt. Syksyllä perustukset ja asema, keväällä itse rata. Eli ei siis mahdoton, mutta epätodennäköinen kylläkin.

Toivottavasti Lintsi ei hommaa tuonkaltaisia penkkejä, noissahan on aivan hulppean kokoiset turvakaaret. :eek: Jos vaunut saa pelkällä turvapuomilla joka tulee jalkojen päälle samoin miten Junkerissa, niin se olisi paljon parempi ratkaisu.

Siru84
Jäsen

ViestiKirjoittaja Siru84 » 27.9.2017 12:04

JP kirjoitti:Siinä olen samaa mieltä että tulevaksi kaudeksi uuden radan rakentuminen on erittäin epätodennäköistä, mutta nousihan Junkerikin käytännössä yhden vuoden aikana mukaanlukien pohjustustyöt. Syksyllä perustukset ja asema, keväällä itse rata. Eli ei siis mahdoton, mutta epätodennäköinen kylläkin.

Toivottavasti Lintsi ei hommaa tuonkaltaisia penkkejä, noissahan on aivan hulppean kokoiset turvakaaret. :eek: Jos vaunut saa pelkällä turvapuomilla joka tulee jalkojen päälle samoin miten Junkerissa, niin se olisi paljon parempi ratkaisu.

Pakko kysyä, että minkä takia turvakaarien pitäisi olla sellaiset kuin Junkerissa? :S

JP
Jäsen

ViestiKirjoittaja JP » 27.9.2017 20:10

Siru84 kirjoitti:Pakko kysyä, että minkä takia turvakaarien pitäisi olla sellaiset kuin Junkerissa? :S

No ensinnäkin siitä näkee paremmin maisemat kun ei ole isot turvakaaret kasvojen molemmilla puolilla. Toisena isona asiana näen myös itse ajokokemuksen, joka on paljon ilmavampi kun yläruumis pysyy vapaana. Jos katsot tuota Sienimursun laittamaa kuvaa niin eipä tuo jätkä tuolta pahemmin näe mitä ympärillä tapahtuu. Mutta toki turvakaaret ovat makuasia - joihinkin olanyli tulevat turvakaaret sopivat erittäin hyvin, mutta tuollaiseen El Locon laukaistavaan malliin toivoisin itse mielummin Junkerin kaltaisen turvakaaren. Eihän Ukossakaan ole olanylitulevia turvakaaria.

jkeyboy
Jäsen

ViestiKirjoittaja jkeyboy » 28.9.2017 18:43

Rehellisesti myönnettäköön, että hieman arveluttaa tuo S&S:n valitseminen kyseisen laitteen toimittajaksi. Galeforce, joka oli ensimmäinen valmis yksilö kyseistä laitemallia, taisi aueta melkeen vuoden myöhässä erinäisten ongelmien takia. Muistaakseni radassa ja vaunussa oli suunnitteluvirheitä. Gerstlauer on tehny viime aikoina todella hyvää jälkeä noilla Infinity malleillaan, joten varmasti saisivat tästäkin mieleenpainuvan elämyksen muotoiltua. Ja luotettavan, ainakin mielikuvien perusteella.

Toisekseen: Minkä ihmeen takia ei voi vaan hankkia kerralla laukaisevaa järjestelmää tuon ponnettoman kolmestilaukaisevan sijaan? Hype on hieno laite mutta ne laukaisut on ihan tuhottoman tylsiä, koska semmoista kunnon G-voimaa ei laukaisuissa juuri tunnu. Junkerin (ja jopa Motogeen) laukaisut tekevät paljon suuremman vaikutuksen ja antavat ajokokemukseen loistavan adrenaliinipiikin heti kättelyssä.

Ei sillä, spekulaatiotahan tämä kaikki kyllä vielä on, ja kun se päivä koittaa, että Linnanmäki tuon laitteen hommaa, niin kyllä meikäläinen siellä jonossa tulee seisomaan ja mahdollisesti syön sanani jotka tuossa äsken kirjoitin. Mutta toistaiseksi vielä olen skeptinen tämän valinnan suhteen.

Gabriel
Jäsen

ViestiKirjoittaja Gabriel » 28.9.2017 22:47

Ookkei, tosiaan tuo laukaistava versio onkin sitten asia erikseen :) Katsoin videon tuosta gale force -radasta, näyttää kyllä omaan silmään kovasti särkän hypeltä.. Eli ei mitään maata mullistavaa sitten :/ Varmasti kuitenkin mukava kyyti tiedossa, sitten joskus...

Sienimursu
Jäsen

ViestiKirjoittaja Sienimursu » 28.9.2017 22:50

jkeyboy kirjoitti: Gerstlauer on tehny viime aikoina todella hyvää jälkeä noilla Infinity malleillaan, joten varmasti saisivat tästäkin mieleenpainuvan elämyksen muotoiltua. Ja luotettavan, ainakin mielikuvien perusteella.

Infinity malleillahan gerstlauerilla on ollut ongelmia ties kuinka, joo radat ovat auenneet ajallaan mutta Smileristahan lenteli aukeamisen jälkeen palasia sieltä täältä pelkän lämpötilan vuoksi ja tuo uusi Gold Rush tuolta alankomaitten Slagharenista niin siinähän gerstlauer oli sössinyt täysin koko pohjan ja se piti vahvistaa täysin ennen kuin laite voitiin avata uusiksi.

jkeyboy kirjoitti:Toisekseen: Minkä ihmeen takia ei voi vaan hankkia kerralla laukaisevaa järjestelmää tuon ponnettoman kolmestilaukaisevan sijaan?

Ymmärtääkseni idea on juuri tuo ns "takapiikki" eli se suoraan alaspäin katselu, Hypessä sama ei kylläkään päde koska se on ns täysi kierros

jkeyboy
Jäsen

ViestiKirjoittaja jkeyboy » 29.9.2017 0:11

Sienimursu kirjoitti:Infinity malleillahan gerstlauerilla on ollut ongelmia ties kuinka, joo radat ovat auenneet ajallaan mutta Smileristahan lenteli aukeamisen jälkeen palasia sieltä täältä pelkän lämpötilan vuoksi ja tuo uusi Gold Rush tuolta alankomaitten Slagharenista niin siinähän gerstlauer oli sössinyt täysin koko pohjan ja se piti vahvistaa täysin ennen kuin laite voitiin avata uusiksi

Ymmärtääkseni idea on juuri tuo ns "takapiikki" eli se suoraan alaspäin katselu, Hypessä sama ei kylläkään päde koska se on ns täysi kierros

Okei no myönnetään, ettei Smilerin tapauksessa ainakaan tule kovin vakuuttavaa kuvaa, mutta ilmeisesti kuitenkin Junker on toiminut ihan moitteetta..? Ja Kärnanistakaan enkä Monsteristakaan ole kuullut kauheasti tarinaa rikkoutumisista tai valmistusvirheistä.

Toisaalta saisihan sitä alaspäin katselua lisättyä tuohonkin muutamalla muutoksella itse layouttiin. Muuttaa vaikka kyseinen "takapiikki" tophatiksi niin että alkukiihdytys olisi yksivaiheinen kolmivaiheisen sijaan. Saisi kunnon näkymät kohti stadikkaa, ja seuraavassa hetkessä taas tiirailtaisiin vonkaputouksen raunioita.

Onko kellään muuten arvauksia siitä mihin se uusi Vekkula olis tulossa? Ei varmaan samaan kohtaan missä vanha oli..?

JP
Jäsen

ViestiKirjoittaja JP » 29.9.2017 12:17

Smilerista puhuttaessa pitää kuitenkin muistaa että onnettomuus tapahtui inhimillisen virheen takia, eli laitteessa itsessä ei ollut mitään vikaa. Toki kyseinen tapaus mustamaalasi aika paljon Gerstlauerin Infinity Coastereita, mutta mielestäni heidän radat ovat silti sieltä parhaimmaista päädystä sekä suunnittelun että turvallisuuden osalta. Oma näkemykseni S&S:stä on vähän kaksipuoleinen. Heillä on jonkin verran hyviä laitteita ja heidän 4th-Dimension-Coasterit ovat todella arvostettuja maailmalla. Mutta en nyt Linnanmäkenä olisi heiltä ehkä ensimmäisenä ostamassa rataa - olisin mielummin shoppaillut Gerstlauerilla tai Bolliger & Mabillardilla. Mutta onhan Lintsin Rakettikin lähtöisin S&S:ltä, eli he ovat ehkä saaneet jonkun erikoisdiilin, jotta S&S saisi enemmän mainetta tälle uudelle ratamallilleen.

Sanoisin että normi vuoristorata voi olla jees S&S:tlä, mutta noissa havainnekuvissa oli myös olemassa joku "pomppu/vapaapudotus" osuus, joka ainakin itseäni huolestuttaa. Mitä enemmän tuollaisia "nokkeluuksia" rataan tulee, niin sitä helpommin se voi aiheuttaa teknillisiä ongelmia tulevaisuudessa. Ja varsinkin kun vastaavanlaisia ratoja ei ole maailmanssa juuri ollenkaan, niin ei ole olemassa "track recordia" miten hyvin moinen idea/konsepti edes toimii. Vaikka se että laite olisi "ensimmäinen laatuaan maailmassa", niin ei usein tarkoita kovin hyvää. Monet uudet radat ovat susia ja vievät usein vuosia että niistä saadaan kitkettyä teknilliset viat. Olihan Half Pipekin Särkässä aikamoinen susi silloin alkuvuosina, mutta ilmeisesti nykyään se pelaa jo paremmin.

Sienimursu
Jäsen

ViestiKirjoittaja Sienimursu » 29.9.2017 14:22

JP kirjoitti:Smilerista puhuttaessa pitää kuitenkin muistaa että onnettomuus tapahtui inhimillisen virheen takia, eli laitteessa itsessä ei ollut mitään vikaa.

Siis nyt ei puhuta onnettomuudesta, vaan siitä että Smileristä siis irtoili osia itsekseen lämpötilan vaihtelun vuoksi ensimmäisinä kahtena vuonna ilman varsinaista syytä

Siru84
Jäsen

ViestiKirjoittaja Siru84 » 3.10.2017 14:46

JP kirjoitti:No ensinnäkin siitä näkee paremmin maisemat kun ei ole isot turvakaaret kasvojen molemmilla puolilla. Toisena isona asiana näen myös itse ajokokemuksen, joka on paljon ilmavampi kun yläruumis pysyy vapaana. Jos katsot tuota Sienimursun laittamaa kuvaa niin eipä tuo jätkä tuolta pahemmin näe mitä ympärillä tapahtuu. Mutta toki turvakaaret ovat makuasia - joihinkin olanyli tulevat turvakaaret sopivat erittäin hyvin, mutta tuollaiseen El Locon laukaistavaan malliin toivoisin itse mielummin Junkerin kaltaisen turvakaaren. Eihän Ukossakaan ole olanylitulevia turvakaaria.

Mulla on niin kova itsesuojeluvaisto kun ikää tullut lisää että mua ei saa sellaisiin laitteisiin missä ei ole olanyli tulevia turvakaaria :DD Pelottaa liikaa että tipahdan :DD

KingdaKa
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja KingdaKa » 6.10.2017 17:38

Redditissä olevassa keskustelussa löytyi linkki toiseenkin rataan jota on suunniteltu samalle paikalle. Ympäristöä on vaikea hahmottaa kun siinä ei ole mitään tekstuuria, mutta tosiaan maaston muoto näyttää samalta ja taustalla erottuu Peacock, Kummitusjuna ja Monorail.

Rata on siis Maurerin Spike-tyyppiä, johon en itse ollut törmännyt aikaisemmin. Youtubesta löytyi pari videota vastaavasta radasta ja jätti kyllä vähän kylmäksi. Tuo S&S:n rata vaikuttaa paremmalta tuolle paikalle vaikkakin tällä olisi laajempi kohderyhmä.

https://www.youtube.com/watch?v=dhQmgDkpUgI

Herää kysymys että kuinkahan montaa firmaa on kilpailutettu? Vonkaputouksen lähtö nyt ainakin vaikuttaa entistä varmemmalta.

Paluu