Linnanmäki 7.7.2015

Tänne voit kirjoitella raportteja huvipuistomatkoistasi. Kannattaa pistää myös linkki mahdollisiin kuviin kyseiseltä matkalta.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Severi
Jäsen
Viesti:

Linnanmäki 7.7.2015

ViestiKirjoittaja Severi » 10.7.2015 17:08

En tiedä olenko aiemmin näiden 8 vuoden aikana kirjoittanut tänne yhtäkään matkaraporttiani taikka olenko aiemmin yhden, mutta tässä tulee tämän kesän Linnanmäen reissustani ja samalla ensimmäisestä Linnanmäen matkasta, mikäli nyt ei oteta huomioon viime kesäistä alueella ja yhtä laitekäyntiä. Aamumme alkoi kaverini kanssa heräämällä kodistani täältä Tampereelta noin kello 7.50 josta seurasi erittäin pikaiset aamutoimet ennen lähtöämme bussilla kohti rautatieasemaa. Junassa molempien tunnelmat olivat tietenkin erittäin väsyneitä, koska normaalistihan kesälomalla tulee herätyksi vasta kello 11 aikaan. :D

Tampere-Helsinki -juna saapui Pasilaan noin kello 10.45 josta kävelimme ulkoilmassa virkistyneinä vartissa Linnanmäelle. Sää oli meille kuin suotu, mitään hellettä ollut - ja jos satoi, satoi vettä aivan hetkellisesti, mikä ei juurikaan ehtinyt meitä millään tavalla haitata. Tämä tietenkin vaikutti kävijämääriin siten, että meidän ei juurikaan täytynyt jonottaa mihinkään laitteeseen! Pisimmät jonot olivat Kyöpelivuoren hotelliin, noin 10 minuuttia. Linnanmäen alueelle päästessämme kaverini suuntasi lipunmyyntipisteelle, itse odotin vieressä sillä olinhan ostanut rannekkeen jo ennakkoon.

Muistikuvat siitä, missä järjestyksessä kävimme laitteita läpi on jotakuinkin hatarat, sillä joissakin laitteissa tuli käytyä päivän aikana ties kuinka monta kertaa. Puolentoista tunnin jälkeen Linnanmäelle saapumisesta seuraamme liittyi kaverini hyvä ystävä, jonka jälkeen koko Lintsi-päivä kului kolmistaan aina minun ja kaverini lähtöön asti.

Vuoristorata 4,5/5
Tämän minä sentään muistan ja vielä seuraavankin laitteen missä kävimme. Ensimmäinen laite missä kaverini kanssa käytiin oli Linnanmäen legendaarisin laite, Vuoristorata. Ja sen kyllä tunsi hypätessämme junan kyytiin. Junan kaartaessa nostomäkeen ajattelin että tämähän menee oikeasti todella korkealle! Tämän pudotessa kohti ensimmäistä alamäkeä, olin jo varma että tästä tulee yksi lempilaitteista, ellei jopa lempilaite. Muutamissa alamäissä tuli samanlainen tunne, mitä tuli myös Särkänniemen edesmenneessä Aikamatossa. Välillä jopa hieman nousit penkistä ilmaan. Ehkä hieman olisi vaatinut vauhtia lisää, sen takia arvosanaksi jäi 4,5.

Ukko 3,5/5
Toinen laite missä kävimme heti Vuoristoradan jälkeen oli pahaenteinen Ukko. Meinasin jonotusalueella jo jänistääkin, mutta rohkenin kuitenkin tulla tämän kyytiin. Junan noustessa nostomäkeä pitkin en nauttinut yhtään olostani, varsinkaan siinä vaiheessa kun sitä oltiin pääalaspäin tuskastuttavan kauan kun tämä hitaasti lähti kohti alamäkeä. Ukon laskiessa alas hurjaa vauhtia alas, tästä sitten oli pakko jo nauttia. Pientä miinusta saa lopussa nostomäen töksähdys, ennen kun tämä hinataan kohti asemaa. Myöhemmin illalla toinen kavereistamme tiputti kännykkänsä Ukosta junan ollessa ylhäällä pääalaspäin, koska oli unohtanut sen vahingossa taskuunsa. Käyttökelvottomaksihan se tietty meni. :D

Salama 4,5/5
Tässä vaiheessa en enään muista missä järjestyksessä käytiin laitteita, joten kerron arvostelut laite laitteelta.
Salama oli juurikin se laite missä ainoastaan olin käynyt ennen, juurikin viime kesänä. Salamassa tykkään erityisesti tämän teemoituksesta ja vauhdikkuudestansa. Kyytikin oli sitä paitsi erittäin pehmeää. Tietysti kun rata loppui sitä ajatteli, että joko tämä jo loppui. Omaan mieleen rata olisi voinut olla pidempikin, mutta joka tapauksessa vauhdikkaimpia laitteita mistä on pakko tykätä. Tässä kävimme loppujen lopuksi kaikista eniten, ehkä jopa 7-8 kertaa.

Tulireki 2,5/5
Voisi sanoa tämän muistuttavan tärinänsä vuoksi Särkänniemen edesmennyttä Korkkiruuvia. Nyt kun laitetta ajattelee, niin muistan vain tämän tärinän, nostomäen jälkeiset parit tiukat mutkat ja ensimmäisen alamäen. Itselleni ehkä lievä pettymys. Toiset voivat olla tietenkin eri mieltä.

Pikajuna 3/5
Vuosia sitten Tykkimäellä käyneenä olivat ehkä hieman korkeammat odotukset tästä laitteesta. Kun laitteeseen pääsimme, ajattelin että tämä voisi olla jopa hurjempi kuin Tykkimäen vastaava. Itse tykkäsin suuresti Tykkimäen Pikajunasta, mutta tässä käyneenä tämä oli ihan perushurjalaite. Tuntui että Linnanmäen Pikajuna meni ehkä jopa hitaampaa? En tiedä.

Kieppi 0/5
Nyt löysin sellaisen laitteen mistä en tule koskaan pitämään, en koskaan! Laitteen pyörittyä noin 20 sekuntia minulle iski niin pahaolo että minun piti pistää silmät kiinni ja toivoa ajon loppuvan. Seuraavat puoli tuntia tämän laitteen jälkeen olin ihan pyörällä. Tämä oikeasti sopisi paremminkin kidutuslaitteeksi! Arvostan niitä ihmisiä jotka pystyvät olemaan tässä laitteessa ihan tosta vaan. Toinen kavereistamme sanoi olleensa 5 kertaa putkeen Kiepissä, oikeasti pakko antaa hänelle Respectiä isolla R-kirjaimella!

Kieputin - ei arvosanaa
Monet varmaan ihmettelevätkin nyt miksen antanut Kieputtimelle arvosanaa. Syy on tähän se, että suuntasimme tähän laitteeseen heti inhokkilaitteeni, Kiepin jälkeen. Mitä nyt hetkellisesti pystyin tästä kokemaan ja nauttimaan niin hyvältä pyörityslaitteelta tämä vaikutti. Kuulemma ajo-ohjelmakin on parantunut kun tämä pyöri moninkertaisesti aiempaa enemmän ympäri kaverimme mukaan.

Linnunrata 4,5/5
Tämä Linnanmäen sisävuoristorata. Ensimmäisenä mieleen tulee jonotusalueen teemoitus sekä tietysti myös itse radalla. Vauhdikas kuin mikä! Ainoa asia joka jäi jälleen harmittamaan oli se, että ajo loppui lyhyeen. Pientä miinusta ensimmäisen nostomäen strobovaloille.

Kyöpelivuoren hotelli 3,5/5
Linnanmäen mukaan tätä oltaisiin joillakin tavoilla uudistettu. Itsehän en tiedä miten koska aiemminhan en ole tässä käynyt, mutta ensimmäisellä kerralla tämä pelotti aivan suunnattomasti, mutta mitä useamman kerran käytiin tässä ei tämä enää niin pelottava ollutkaan muuta kuin tietyissä kohdissa. Eniten ja oikeastaan aina pelästyin kun vaunuihin koputettiin puolivälissä sekä välillä kun pää osui katossa roikkuneisiin köysiin. Teemoitus oli tässä erittäin onnistunutta, vaikka välillä radalla tuleekin ehkä liiankin pitkiä taukoja seuraavaan kohtaan.

Hurjakuru 4/5
Linnanmäen ainoa vesilaite jossa kävimme. Hurjakurusta voisi sanoa sen että on tämä parempi versio kuin Särkänniemen Koskiseikkailu, heittämällä!
Totta kai teemoitus tässä on aivan upeaa ja onnistunutta sekä myös tämä on erittäin vauhdikas. Jos ei Koskiseikkailussa kastu, niin tässä kyllä kastuu! Tässä tuli käytyä päivän aikana erittäin moneen kertaan, yksi lempilaitteistani ehdottomasti.

Mustekala 5/5
Vertauksena voisi taas ottaa Särkänniemen laitteista Troikan. Laite pyörii lähes identtisellä tavalla mutta ainoan eron tästä se että tämä ei nouse niin korkealle mitä Troika. Mustekalan versiona tämä on todella hyvä, sillä olen tykännyt suuresti myös Troikasta. Viis kautta viis!

Kehrä 4/5
Tykkimäen Enterprisen jälkeen pelkäsin tähän laitteeseen menoa, mutta kannatti joka tapauksessa kuitenkin mennä! Erittäin hyvää pyöritystä ja sen jopa huomasi poistuessaan laitteesta että ei meinannut millään pysyä pystyssä. Tässä saa hyvällä tavalla päänsä pyörälle!

Kirnu 3,5/5
Kirnusta voisin sanoa sen verran että ennen Lintsi-päivää luokittelin tämän laitteeksi sellaiseksi mihin en haluaisi mennä. Tähän joka tapauksessa suuntasimme eikä tämä nyt niin hirveä ollutkaan. Tämä otti vatsanpohjasta hyvällä tavalla ja muutenkin oli hurja laite sen lyhyen aikaa minkä tämä kestikin. Ainoastaan jonotuksessa kesti turhan kauan aikaa.

Vekkula 3/5
Paljon parempi versio myöskin Särkänniemen edesmenneestä Metkulasta. Plussaa siitä että kohteet voi halutessaan ohittaakkin, kuten myös kohteita Vekkulassa on myös paljon. Suosikkini tässä olivat eritahtiin liikkuvat portaat sekä lopun liukumäki.

Kingi 5/5
Tuo 75-metrinen vapaapudotus. Kun menimme laitteen kyytiin, ajattelin että ei tämä ole niin paha mitä voisin luulla. Meidän noustessa aina vaan ylemmäs ja ylemmäs alkoi mieleeni palailla korkeanpaikankammoni. Kun Kingi saavutti korkeutensa, hetken odottelun ja Helsingin maisemien katselun Kingi syöksyi hurjaa vauhtia alaspäin ja hetkessä se olikin jo ohi. Loistava laite! Harmi ettemme käyneet tässä kuin kerran.

Kammokuja - ei arvosanaa
Kammokuja paljastui sellaiseksi laitteeksi, mistä tuskin olisin nauttinut yhtään. Tämä ei saa arvosanaa siitä syystä, koska kävelimme tämän ilman laseja. Siltikin tämä jollain tavalla pelotti meitä sillä joistakin kohdista ei meinattu päästä eteenpäin, ei sitten millään! :D

Taikasirkus 3,5/5
Jos osaa ottaa tämän laitteen omalla huumorintajullansa, niin onhan tämä joistakin kohdista erittäin koominen ajelu. Tässä käytyä jäi kyllä sisäradalla soinut musiikki päähän, piti vielä seuraavana päivänä etsiä tämä musiikki YouTubesta ja kuunnella se. :D

Kävimme myös monissa muissa laitteissa, esimerkiksi Autoradalla, Ketjukarusellissa, Lohikäärmeessä, Rinkelissä ja niin edelleen mutta katson että niissä ei ole sen erityisemmin mitään kommentoimista taikka arvosteltavaa. Meidän päivämme päättyi siihen kun puisto meni kiinni kello 22 jonka jälkeen suuntasimme kännykän kartan avulla kohti Helsingin päärautatieasemaa josta minä ja kaverini jonka kanssa Tampereelta lähdimmekin, lähdimme takaisin Tampereelle kello 23 aikaan ja tämä kolmas lähti Kampista kotiinsa.

Tässä tulee vielä viimeinen arvostelu: tämän Linnanmäki-matkan seuralle ehdottomasti 5/5! Kiitos kun luit - kommentoihan myös samalla! :)
Kuva
Olin ensimmäinen asiakas MotoGeessä vuonna 2010!
Olin ensimmäinen asiakas myös Majakassa vuonna 2012!

Sienimursu
Jäsen

Re: Linnanmäki 7.7.2015

ViestiKirjoittaja Sienimursu » 12.7.2015 0:28

Itselläni tuo kieppi on vain niin älyttömän hauska mutta itselläni koen että sen pitäisi olla aivan ensimmäinen laite koska myöhemmin päivällä se voi aiheuttaa paljon pahempaa oloa.

Nerokala
Jäsen

ViestiKirjoittaja Nerokala » 12.7.2015 11:54

Wauh, upea raportti! Olen sitä mieltä, että Kieppi on todella huono laite, josta en tykkää yhtään. Olen kerran käynyt kyseisessä laitteessa ja saa olla ensimmäinen ja viimeinen kerta kun käyn siinä. Siinä on todella epämiellyttävät turvakaaret ja muutenkin epämukava.

Ihme Mies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ihme Mies » 13.7.2015 18:15

Severi kirjoitti:Hurjakuru 4/5
Jos ei Koskiseikkailussa kastu, niin tässä kyllä kastuu!

Laitteessa kastuminen on täysin satunnaista.
Olen ajanut sen läpi saamatta pisaraakaan vettä päälle. Toisaalta olen kyllä nähnyt kuinka täysin litimäräksi kastunut tyttö jää järkyttyneenä itkemään asemalle... :rolleyes:

Severi
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Severi » 25.7.2015 11:09

Ihme Mies kirjoitti:
Severi kirjoitti:Hurjakuru 4/5
Jos ei Koskiseikkailussa kastu, niin tässä kyllä kastuu!

Laitteessa kastuminen on täysin satunnaista.
Olen ajanut sen läpi saamatta pisaraakaan vettä päälle. Toisaalta olen kyllä nähnyt kuinka täysin litimäräksi kastunut tyttö jää järkyttyneenä itkemään asemalle... :rolleyes:
Ehkäpä meillä kävi sitten niin hyvä tuuri että jokaisella kierroksella kastuimme. ;)

Nerokalalle Kiepistä vielä sen verran että turvakaaret todellakin olivat suoraan sanoen hanurista, en menisi tähän laitteeseen vaikka minulle maksettaisiin. En ole ikinä tuntenut oloani noin epämukavaksi kuin mitä se oli tässä Kiepissä.
Kuva

Olin ensimmäinen asiakas MotoGeessä vuonna 2010!

Olin ensimmäinen asiakas myös Majakassa vuonna 2012!

vuoristoratafani
Jäsen

ViestiKirjoittaja vuoristoratafani » 30.8.2015 11:22

Hieno matkaraportti :) Jostain kumman syystä en tänä kesänä kastunut kertaakaan Koskiseikkailussa. Sen sijaan Hurjakurussa kastuin jo istuessani lauttaan ja ajon jälkeen olin todella märkä. Kiepistä olen aivan samaa mieltä. Tai no itselleni ei tullut pahaa oloa, mutta Kieppi on todella epämukava ja turvakaaret ovat huonot.

Paluu