Linnanmäki Korona-aikana 30.7.2020

Tänne voit kirjoitella raportteja huvipuistomatkoistasi. Kannattaa pistää myös linkki mahdollisiin kuviin kyseiseltä matkalta.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

JP
Jäsen

ViestiKirjoittaja JP » 1.8.2020 17:06

Tulihan sitä tänä kesänä huviteltua Suomessakin edes yksi tunti, ja yllätyskohteeksi osuikin Linnanmäki. Tein heinäkuun lopulla kahden päivän reissun Helsinkiin ottaakseni hiukan kuvia (portretteja), ja siinä kävikin niin että viimeiset kuvaukset olivat siinä Kalliossa, ihan Linnanmäen nurkilla. No koska minulle jäi noin 2.5h aikaa kierrellä Helsingissä ennen paluujunaa, päädyin siihen et käydäänpäs nyt tsekkaamssa se Taiga edes livenä.

Kun saavuin Lintsille noin klo 17:00, niin siellä ei ollut sisään mitään jonoa ja pääsi suoraan kävelemään sisään. Puistossa oli todella hiljaista, ja jonotkin olivat lyhenmmänpuoleiset. Ajattelin alkuun että ostan yhden tai kaksi kertalippua, jotta pääsen testaan Taigan, mutta kun kuulin lipunmyyjältä että iltarannekkeita aletaan myymään reilun 30 minuutin päästä hintaan 33€, niin päädyin sitten lopulta rannekkeeseen.

Tiesin että lyhyeksihän tuo Lintsillä huvittelu tulee menemään, sillä minulla oli paluujuna Jyväskylään klo: 19:03, ja iltarannekkeita alettiin myymään vasta 17:45. Eli toisin sanoen minulla tulee olemaan noin tunti aikaa kunnes pitää jo lähteä kiireesti kohti Pasilan rautatieasemaa. Mutta kun katselin miten lyhyitä jonot kyseisenä päivänä olivat, niin olin valmis oikein pikaiseen huvitteluun, sillä Taigan jonot olivat noin 5 minuutin luokkaa.

Noin varttia ennen iltarannekkeiden lipunmyynnin alkamista kävin tutustumassa Lintsin pohjois-sisäänkäynnin vessoissa, jotka olivat kyllä hienosti teemoitettu (mutta itse vessanpöntöt olivat todella kulahtaneet). Vessojen jälkeen heitin kamat säilytyslokeroihin ja menin lippuluukulle odottamaan rannekkeiden myynnin alkamista. Siinä sitten todella mukava lipunmyyjäkin teki lähtölaskentaa lipunmyyntiin, "1min 40sek", "40sek" jne. Laitoin tasarahan jo tiskille valmiiksi ja kun iltarannekkeet ilmestyivät kassoihin, niin se oli Bäng, ranneke käteen ja nokka kohti Taigaa!

TAIGA
Tämän vuoristoradan kokemista olen odottanut jo siitä asti kun Lintsi paljasti millainen rata on kyseessä. Viime kesänä en harmikseni ehtinyt käymään Lintsillä, sillä aikataulut eivät mitenkään sopineet yhteen. Mutta nyt asiaan tuli viimein korjaus ja voi pojat olipa Taiga hyvä!

Tosiaan vierailupäivänäni Taigan jonot olivat n. 4-8min luokkaa, ja tästä johtuen ehdin käydä taigassa peräti kolme kertaa putkeen. Harmikseni en kyllä ehtinyt katsella millaista videota/kuvaa minusta oli otettu - jääköön tuo toiselle kerralle. Katsoin kellosta tarkalleen että ensimmäinen ajoni Taigassa oli noin klo 17:48, mikä mielestäni oli aikamoinen saavutus sillä niitä iltarannekkeita ei saanut myydä ennen kuin kellossa paukahti se 17:45. Ja juuri tästä syystä kävinkin Taigassa sen kolme kertaa putkeen, sillä oli se vaan sen verran mahtava ajokokemus.

Taigan jonotusalue tosiaan on aika sokkelikkoinen ja iso, mutta ihan kivasti kuitenkin teemoitettu. Ainut vaan että hiukan paremmin olisivat voineet ehkä sulkea niitä joitakin portteja jonotusalueella, sillä ensikertalainen ei yksin välttämättä tiedä minne pitäisi mennä. Mitä tulee jonottamiseen niin ihmiset osasivat suhteellisen hyvin pitää turvavälejä varsinkin siinä portraikossa joka nousee laustausalueelle. Toki lastausalueella sitten ihmiset vähän kuin unohtavat sen turvaetäisyyden, mutta vähän vaikeahan siinä on niin pienessä tilassa edes pitää mitään turvavälejä. Ehkä hiukan isompi turvaväli tulisi lastausalueelle jos eturivin jonotusaluetta hiukan lyhentäisi - nyt se tulee melkein sinne rappusille asti, ja ihmiset eivät aina oikein osaa mennä edemmäs muihin lastauspisteisiin vaikka tilaa olisi.

Koska minulla oli oikeasti suuri kiire päästä laitteeseen niin pian kuin suinkin, niin tunnustan kyllä hiukan "hyppäneeni" jonossa sen verran, että jos näin jonkun menevän yksin niin siinä oli mullekin silloin vapaa paikka. Ja oikeastaan tästä saan kiittää niitä yksin meneviä ihmisiä, sillä käytännössä jokaisella Taigan ajolla oli aina yksi tyhjä paikka viimeisessä vaunussa. Tästä johtuen ne kaikki Taigan kolme kierrosta tulikin ajettua siinä ihan viimeisessä vaunussa. Kerran ihan viimeisellä rivillä, ja ne kaksi kertaa sillä toisiksi viimeisellä rivillä.

Ilmeisesti Taigassa ihmisiltä tippuu todella paljon tavaraa, sillä laitekuskit kysyy jokaiselta yksitellen samalla kun tarkistaa turvakaaren että "onko taskut tyhjät?" Toki tuohon tuli hiukan valehdeltua sillä mulla oli takissa kyllä rahapussit ja puhelin turvassa hyvien vetoketjujen takana. Mikä itseäni kummastuttaa on että kuinka moni oikeasti uskaltaa jättää esim. lompakkonsa ja älypuhelimensa noin vain siihen laiturille? En ainakaan minä. Tietenkään en missään nimessä ottaisin niitä mukaan, jollen saa niitä vetoketjulliseen taskuun turvaan. Mutta anyway, lastaus itsessään oli Taigassa todella nopeaa ja se plexistä tehty laatikko jossa oli rikkinäisiä puhelimia ja aurinkolaseja oli musta hyvä muistuttamaan ihmisiä tuosta että taskusta voi kyllä helposti pudota tavaraa.

Seuraavaksi oli lähtölaukauksen aika, ja woooom. Kuten täälläkin monet ovat sanoneet alun laukaus on oikeasti todella vauhdikas, paljon vauhdikkaampi kuin se jälkimmäinen vaikka lastauslaiturilta katsottaessa tuntuu että ompas tässä säälittävän lyhyt kiihdytyskaista. Heti ensimmäisen laukauksen jälkeen tuleva alaspäinmenevä kiemura tuntuu kyydissä todella korkealta, että tulihan siinä hiukan sellainen wou-fiilis. Intamin on selvästi miettinyt hyvin miten käyttää hyväksi sitä Lintsin kalliota ja sen korkeuseroja.

Hetken siinä kiemurreltua oli luvassa se toinen laukaisu, ja näin ensimmäisen laukauksen jälkeen se ei enää yhtä mahtipontiselta tuntunut. Jos rehellisiä ollaan niin siinä kyllä hiukan tuli jo sellainen fiilis että meneeköhän näin hitaalla laukauksella tophatin yli. Mutta aina meni ja vauhtiakin siellä riitti. Harmi vain että tophat on suunniteltu niin, että siinä ei oikein ehdi nähdä maisemia kohti Helsinkiin. Näkymät sieltä on paremmat ennemmänkin sinne Pasilan suuntaan. Tulireen ylitse menevä osa on kyllä aika hieno ja vauhtiahan siinä loppuajon ajan riittää. Ei sitä äkkiä edes huomaakaan kun ollaan jo loppujarrutuksessa kun kokoajan liidellään paikasta paikkaa niin lennokkaasti.

Mitä opin näiden kolmen Taigan ajokerran kautta on se, että sen turvakaaren/puomi kannattaa tosiaan painaa tiukalle. Ekalla ajolla se ei mennyt ihan niin alas kuin toivoin ja varsinkin muutamassa kohtaa rataa (esim. tophatin jälkeen) oli vähän sellainen fiilis et ei hittoa, tässähän on reisien kohdalla ehkä hiukan liikaa tilaa liikkua. Että siinä mielessä vähän jänskätti enemmän. Harmikseni ne Taigan työntekijä eivät kovin paljoa paina niitä turvapuomeja alas, kun taas esim. Powerin Junkerissa.

Toinen juttu minkä laitoin merkille oli se, että siinä viimeisessä vaunussa oli kyllä jokin verran tärinää. Ei se todellakaan mitään pahaa ollut, mutta ihan täydellistä sulavaa liitelyä ajo ei ollut. Mutta eipä tuo haitannut sillä laite on niin vauhdikas ettei siinä mitään muuta ehdi edes ajattelemaan. Tuon tärinäkin huomaa vasta useamman kerran ajettua samassa vaunussa.

Yhteenveto: Ei siitä pääse kyllä mihinkään - Taigan on Suomen kovin vuoristorata jättäen Junkerin kauas taakseen. Taigassa ollessa tulee sellainen fiilis että nyt ollaan kyllä ihan maailmanluokan vuoristoradan kyydissä, ja moista fiilistä ei ole minusta koskaan voinut tuntea yhdenkään suomalaisen vuoristoradan kyydissä - ei edes Junkerin tai Tornadon. Junkerissa ehkä sitä fiilistä vie pois se, että niitä vaunuja on vain kaksi, ja Tornadossa puolestaan on omituisesti vain kaksi penkkiä per rivi vs. neljä. Taigan kyydissä ainakin mulle tuli sellainen fiilis että tää rata voisi ihan hyvin olla rata jossain Six Flagsin tasoisessa puistossa, ja musta se on aika mahtava saavutus Lintsiltä. Varsinkin kun ottaa huomioon että Lintsi viimein osasi panostaa yhteen hyvään ns. "Signature" vuoristorataan noiden miniratojen jälkeen (Kirnu ja Ukko).
Arvosana: 5/5

Kyöpelivuoren Hotelli

Kun kolmas Taigan ajokerta oli ohi juoksin suoraan siihen naapuriin, ja siellähän ei ollut jonossa ketään. Pääsin ihan siltä seisomalta kyytiin ja matkaan. Jollen nyt ihan ihan väärin muista, niin minun viimeisin Lintsin reissu oli juuri vuotta ennen kuin Kyöpelinvuoren Hotelli lanseerattiin. Odotukset oli korkealla kun muistan Kennethinkin puhuneen siitä ihan positiiviseen sävyyn. Valitetettavasti nyt on sanottava että aika tylsäksi jäi tämä uudistus ainakin vuoden 2020 version kohdalta.

Tämän kummitusjunan idea on kyllä minusta loistava ja kyllä tämä pelottaa varmasti lapsia. Mutta näin aikuisen näkökulmasta ajo oli ehkä liian pimeä ja sitä pimeyttä oli liikaa. Luulenkin että jotkut kohdista eivät olleet edes käytössä, sillä odotin innolla sitä yhtä kohtaa jossa ilmeisesti joku hyppää kalliolta alas tai jotain. Oliko sellainen joskus tässä, vai muistanko näkeneeni väärin jostain On-Ride videosta? Anyway, tästä jäi kyllä hiukan tylsistynyt fiilis heti Taigan jälkeen, mutta olihan tämä minun must-visit-listalla sillä tätä en ollut aikaisemmin kokenut. Mutta en kyllä varmaan kävisi toiste ja olisin kyllä ollut erittäin katkera jos olisin maksanut tästä sen 9€ kertalipun.
Arvosana: 2/5

Magia

Kyöpelivuoren Hotellin jälkeen juoksin suoraan Magiaan, sillä sekin on niitä laitteita jotka ovat tulleet Lintsille sitten viime käynnin. Tähänkin laitteeseen ei ollut yhtään jonoa ja pääsin suoraan sisään. Kuten täälläkin on sanottu niin alun pyörityksessä on kyllä potkua (tulee sellainen RoudUp/Painekattila-fiilis), mutta sen jälkeen vauhti hitaantuu suuresti ja loppuajo onkin sellaista turruttavaa vispausta. Toki syy voi olla ajo-ohjelmassa, mutta ainakin tylsistyin Magiaan jo heti ensimmäisen minuutin aikana ja olin jo valmis tulemaan pois. Mielestäni Magia ei mitenkään ole Kiepin veroinen laite, se on vähän kuin vieläkin tylsempi versio Särkän Take-Offista. Olen aina ollut sitä mieltä että Särkän Take-Off joutaisi pois, mutta Magia kyllä saa Take-Offin näyttämään aika hyvältä laitteeita. Ja sanotaan nyt vielä että minusta Magia ei edes oikein sovi Lintsille. Minusta tällainen laite kuuluu enemmänkin jonkin kiertävään tivoliin kuin pysyvään huvipuistoon.
Arvosana: 1.5/5

Kingi

Vaikka tämä pudotustorni onkin minulle jo entuudestaan tuttu Powerista, niin olihan tässäkin pakko käydä sillä kello oli n. 18:28 ja hupiaikaa oli vielä jäljellä about vartti. Mitäs tästä nyt sanoisi. Hyvät maisemat ja ajo tismalleen identettinen Powerin Dragon Toweriin. Ihan kiva lisä Lintsille ja teemoitus on erittäin upea - sanoisin jopa että parempi kuin mitä Powerin versiossa. Olin erittäin onnellinen että sain paikan sellaisesta kohdasta joka katsoi suoraan Taigaa.
Arvosana: 4/5

Vuoristorata

Koska näin Kingistä että Vuoristoradan jonotusalue oli todella tyhjänlainen, niin päätin että kyllä tämä huvittelupäivä pitää lopettaa vuoristoradalla. Kingin jälkeen juoksinkin Vuoristorataan ja ei siinä tarvinnut paljoa jonotella. Olin Vuoristoradan kyydissä tarkkalleen klo: 18:38, jolloin vaunu lähti lastauslaiturilta matkaan. En tiedä sainko nyt kenties hiukan tylsistyneen jarrumiehen, sillä mielestäni ajo oli varsin vaisu sekä hidas. Mutta kyseessähän on klassikkolaite että oma arvonsa annettava sillekin.

Mutta täytyy sanoa että nyt ehkä ensimmäistä kertaa aloin ajattelemaan että mitäs jos Lintsi vaan päivittäisi vuoristoradan kokonaan uudella puuvuoristoradalla? Tiedän että tästä asiasta saisi aikaiseksi ihan oman keskustelun tuonne toiseen ketjuun, mutta ainakin minulle tuli nyt sellainen fiilis että olisikohan tämäkin rata viimein saapumassa elämänsä loppupäähän. Voi toki olla että Taiga antoi aikaisemmin sen verran vauhdikkaat ajot että sen jälkeen Vuoristorata tuntui vähän kuin Possujunalta, mutta ainakaan jarrumies ei tällä kertaa tarjonnut kovin vauhdikasta ajoa. Että siinä mielessä taisin torstaina kokea ehkä elämäni tylsimmäin ajon Vuoristoradassa, ja tästä syystä nyt tippuu pisteet.
Arvosana: 2.5/5

Yhteenveto:

Siinä oli minun pikainen, minuuttipelillä pelattu Lintsin reissu koronakesänä 2020. Hupiaikaa oli tosiaan sellainen tasan tunti, ja siihen mahtui peräti 7 laitetta. Jos yhden laitelipun hinnaksi laskee sen 9€ (7x9 = 63€), niin se 33€:n iltaranneke tuli kyllä otettua takaisin. Toki oli aika harmillista lähteä pois jo niin aikaisin, sillä jonojen puolesta olisi ollut todella ruhtinaallista huvitella koko loppuilta. En usko että yhteenkään laitteeseen olisi tarvinnut jonottaa yli 10min, suurin osa oli niin että pääsi kävelemään suoraan sisään.

Onneksi Lintsi on mulle sen verran tuttu, että sain etukäteen suunniteltua tällaisen "masterplanin" minuutti minuutilta, jossa juoksin laitteista toiseen loogisessa järjestyksessä, ja olen kyllä aika tyytyväinen tuohon saavutukseen. Lopullinen laitesaldo kun on Taiga 3x, Kyöpelivuoren Hotelli, Magia, Kingi ja Vuoristorata kaikki alle tuntiin. Eli käytänössä kaikki ne uutuuslaitteet tuli tässä testattua jotka oli ehtinyt tulla sitten viimeisen Lintsin reissuni.

En kylllä olisi ikinä uskonut että Lintsi on noin hiljainen heinäkuun sesonkiaikana (toki koronalla oli varmasti osaa asiassa), että siinä mielessä olin ällistynyt että Taigan jonot olivat tyyliin sitä viiden minuuttin luokkaa. Se mitä lipunmyyjä sanoi minulle siinä odotellessa on että ilmeisesti sille päivälle oli odotettu sateita, ja monet oli varmaan sen takia peruneet Lintsin reissunsa. Mutta se 30.7.2020 torstai oli säänpuolesta oikeasti täydellinen päivä lähteä huvipuistoon, ja täytyy sanoa että en olisi voinut tuota Helsingin reissua paremmin edes lopettaa. Tai no, oikeastaan olisin. Sain nimittäin Intercity-junasta ihan oman eristetyn hytin, johon ei tullut ketään koko matkan aikana.

Btw. Niille vielä tiedoksia että jos matkaatte junalla Lintsille, niin Pasilasta kävelee Lintsille noin 15-20min riippuen kävelynopeudesta. Itse lähdin tarpomaan Lintsin pohjoisporteilta kohti Pasilaa n. 18:47, ja olin jo paria minuuttia ennen seitsemää Pasilan asemalla.
Viimeksi muokannut JP 5.8.2020 21:18, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Arttu
Admin

Re: Linnanmäki Korona-aikana 30.7.2020

ViestiKirjoittaja Arttu » 2.8.2020 23:11

Kiitos hyvästä raportista JP ja kuulosti kyllä todella unelmalta toi käynti ajankäytön ja mahdollisuuksien mukaan toteutettuna.

Harmittaa kyllä lintsin, Taigan ja vuoristoratafanaatikkojen takia että tää korona-aika on nyt tälläistä todella rajoitettua ja lukittua. Vihdoinkin kun olisi Taigan eka kokonainen kausi ollut käytössä, niin eka ollaan pari kuukautta kiinni ja sitten tulee rajotuksia matkustamisen ja turismin suhteen.
¨
Mitä tulee Vuoristorataan ja sen kyydin "klassikko"-maineen houkuttelevuuteen on kyllä iso kysymysmerkki varmasti kaikille. Vanhoja jarrumiehillisiä vuoristoratojahan on kaiketi uudistettu vain kerran (Rutschebanen Bakken 2010-kaudella) ja siitä varmasti on muutkin puistot oppineet kaiken tarvitsemansa. Luulisin, että Linnanmäki ei tee sitä vaan uudistaa sitten kerralla klassikonsa uudelle tasolle.

Siru84
Jäsen

ViestiKirjoittaja Siru84 » 5.8.2020 20:24

Kiitos kattavasta ja hyvästä raportista JP. Oli ilo lukea. Itse en Vuoristorataa haluaisi päivitettävän koska tykkään nostalgiasta vaikka tuo rata onkin tylsä nykyään eikä tunnu oikeastaan enää miltään :/ Silti siinä on se nostalgia-arvo jonka takia haluan sen pysyvän siellä ja entisellään.

Kiva kuulla, että Magia ei JP:n mielestä päihitä Take Offia. Sitä vasta kerran kokeillut.

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 5.8.2020 22:06

Hiukan myöhässä, mutta kiitos raportista!

Kyöpelivuoren Hotelli tosiaan uudistettiin pelottavammaksi kaudelle 2015 osana "100 toivottua uudistusta" -kampanjaa, kun moni toivoi laitteesta pelottavampaa. Silloin tuo näytön ohjelma vaihtui nykyiseen jump scareen, kun aikaisemmin siinä oli vain video, jolla noita pudotti miehen kalliolta eikä muuta tapahtunut.

Vuoristorata on yhä huippusuosittu, siinä on hyvä kapasiteetti eikä se nyt lopulta niin paljoa tilaa vie. Sen muokkaaminen tai purkaminen olisi varmasti monella tapaa huono veto, kun se on yhä suositty ja purkamisesta aiheutuvaa kohua voi vain kuvitella. Lisäksi esim. GCI löytyy jo PowerParkista, joten vaikkapa Vuoristoradan uudistettu GCI:n tekemä versio ei olisi suomalaisille mikään uutuus.

Sen sijaan Vuoristoradan massiivisia tukipilareita voisi mielestäni hyödyntää, ja laajentaa vaikkapa ruokapaikkoja, toimistotiloja tai muita rakennuksia Vuoristoradan "alle". En tiedä olisi se mahdotonta, mutta kun monissa kohtaa alla on vain tukipilareita, niin eiköhän vahvat rakennukset voisi toimia alhaalla tukirakennuksen korvikkeena :D Silti ei tarvitsisi koko rataa purkaa, vaan pelkästään ottaa tukirakennelman tilaa hyötykäyttöön, jos saitte ideasta kiinni.

Arttu
Admin

ViestiKirjoittaja Arttu » 8.8.2020 14:47

Vuoristoradan oleva tila on kyllä jo hyödynnetty henkilökunnan tiloiksi. Kaikkea ei vaan näe sieltä alta kyydistä :)

Jussunen
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jussunen » 8.8.2020 15:08

Arttu kirjoitti:Vuoristoradan oleva tila on kyllä jo hyödynnetty henkilökunnan tiloiksi. Kaikkea ei vaan näe sieltä alta kyydistä :)

Toki, mutta siinä näyttäisi olevan silti tilaa suuremmille rakennuksille. Kunhan spekuloin :D

Paluu