Kaikki itselle uudet aikuisten laitteet ja jotkut pääasiassa pienemmille lapsille tarkoitetut perhelaitteetkin pitää testata kerran, yleensä nekin minkä tyyppisissä koen pahoinvointia (joka suuntaan vispaavat hurjat pyörityslaitteet, mm. Suomen tivolin High Energy). Kertakokeilu näissä itseäni vähemmän miellyttävissä laitteissa riittää mutta suosikkeihin mennään yhä uudelleen ja uudelleen joka kesä.
Rannekkeet menee käytön jälkeen roskiin mutta tänä kesänä keksin mukavan uuden keräilykohteen: huvipuistokortit! Ostin yhden Nokkakivestä, yhden Tykkimäeltä ja kaksi Powerlandista. Lisääkin erilaisia oli kaikissa näissä paikoissa, joten pieni kokoelma varmasti tulevina vuosina lisääntyy. Särkänniemen reissu on muutaman viikon päästä, pitää muistaa katsella sieltäkin kortteja.
Minulla on myös Powerlandin kaupasta ostettu sormus ja pusero sekä Särkänniemestä ostettu helmirannekorunippu. On hauskaa ajatella että nämä tavarat on ostettu huvipuistoista vaikka ihan vaan siksi olen nämä tavarat hankkinut että ne miellyttävät ja niille on käyttöä, en siksi että huvipuistosta pitäisi ostaa jotain tällaista muistoksi. Jotain muutakin pientä huvipustojen kaupoista ostettua tavaraa on mutta tuo sormus ja rannekorut ovat erityisen hauskoja koska niitä olen pitänyt jälkeenpäin useilla huvipuistoreissuilla. Ja tietty muulloinkin, tykkään paljon monenlaisista koruista.
Olen mietiskellyt mistä tämä suunnaton huvipuistoinnostus ja -harrastuneisuus nyt aikuisiällä lähtikään ja olen tullut siihen tulokseen että syy on kesänalkajaisperinteessäni joka minulla on ollut teini-iästä lähtien: käydä Suomen tivolissa kun se saapuu Ouluun toukokuun lopulla, se on täällä aina samaan aikaan ja minulla on ollut oikein tietty päivämääräkin tuolle perinteelle milloin tuolla tivolissa tulisi käydä. Hassua vaan että perinteeseen ei ole erityisesti koskaan kuulunut laitteesta laitteeseen juokseminen vaan enemmänkin alueella fiilistely ja käyminen yhdessä tai muutamassa laitteessa. Tuo perinne Suomen tivolissa ja muissakin tivoleissa on yhä tuonkaltainen että enemmän fiilistelyä kuin laitteita mutta isoissa huvipuistoissa pitää hankkia ranneke ja käydä mahdollisimman paljon laitteissa. Huvipuistopäivistä on muodostunut yksiä kesien kohokohdista joita talvella haikeana ja seuraavaa kesää odottaen muistellaan.
Laitteiden tekniikka on alkanut myös kiinnostaa jonkun verran ja usein tulee bongailtua laitteiden valmistajien nimiä laitteista niihin jonottaessa. Valokuviakin tykkään ottaa huvipuistoissa jonkun verran sekä poseerata sellaisissa valokuvissa että olen jonkun laitteen kyydissä tai jonottamassa siihen jne. Jotkut laitteet ovat minusta esteettisesti hyvin viehättäviä ja niitä on kiva vain katsellakin.
![[Hymyilee] :)](./images/smilies/smile.gif)