Huvipuistoharrastuksenne alkaminen?

Huvipuistoihin liittyvää yleistä keskustelua.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Mikä puisto sytytti kipinän huvipuistoihin?

Linnanmäki
22
31%
Särkänniemi
25
35%
Tykkimäki
3
4%
Wasalandia
3
4%
Power Land
10
14%
Nokkakiven puisto
1
1%
Muu, mikä?
8
11%

Ääniä yhteensä: 72

Näsineula
Jäsen
Viesti:

Huvipuistoharrastuksenne alkaminen?

ViestiKirjoittaja Näsineula » 21.8.2008 17:13

Milloin aloitte huvipuistofanaatikoksi? Tai mikä oli kipinä harrastukseen? Minulla se kun 2006 kävin Linnanmäellä. Siitä jäi pakottava tarve mennä uudestaan huvipuistoon.
"No pain, no gain."

-Insane-
Jäsen

ViestiKirjoittaja -Insane- » 21.8.2008 17:46

Tykkimäestä lähti ja aika samaa rataa kuin Näsinneulalla^. Tahtoi vain päästä takaisin sinne.

Pienenä en tykännyt yhtään huvipuistoista, syystä tai toisesta pelkäsin niitä laitteita. Sitten kerran Tykkimäessä pienen painostamisen alla löysin itseni Enterprisestä, ja sehän olikin ihan älyttömän kivaa. Siitä se sitten karkasi käsistä.
Viimeksi muokannut -Insane- 31.8.2015 7:39, yhteensä muokattu 4 kertaa.

TheJarkko
Jäsen

ViestiKirjoittaja TheJarkko » 21.8.2008 18:12

Powerpark sytytti :thumbsup: se on mun lempi puisto vaikka ei mikään suuri ole
woodrollercoaster ThunderBird!

VoDe
Jäsen

ViestiKirjoittaja VoDe » 21.8.2008 19:29

Harrastus no jaa, kiinnostus pikemminkin. Ja Linnanmäki tietysti mutta varsinainen kiinostus syntyi vuonna -99 kun sain Rollercoaster Tycoon synttäri lahjaksi. :roll:

KennethSundberg
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja KennethSundberg » 21.8.2008 19:34

Olin jo vastaamaisillani "Linnanmäki" (sillä varsinainen huvipuistoissa juoksemiseni on alkanut kyseisestä puistosta 1980-luvulla), mutta sitten tajusin etten mahdollisesti koskaan olisi juossut Linnanmäen legendaarisissa Kauhulinnassa ynnä Safarissa niin mielettömän paljon, ellen olisi saanut darkkiskipinää vuonna 1982 Floridan Walt Disney Worldissä. WDW oikeasti opetti minulle että huvipuistot voivat olla PALJON muutakin kuin pelkkiä hilavitkuttimia - ja tästä opetuksesta olen sekä ikuisesti kiitollinen että katkera (sillä sen takia en pysty nauttimaan Suomen huvipuistoista lähes ollenkaan).

:P KEN
Älä välitä heistä jotka puhuvat selkäsi takana; sehän vain tarkoittaa että olet heitä muutaman askeleen edellä.

Mikko L
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mikko L » 21.8.2008 19:49

Vuosituhannen vaihtumisen aikoina miulla alko tulla kiinnostusta huvipuistoihin ja ostin Tykkimäelle kultapassin (kausikortin) vuonna 2001 (olin 8-vuotias). Vuodesta 2004 lähtien tähän vuoteen saakka olen ostanut passin. Mielenkiintohan tottakai on muihinkin puistoihin, mutta Tykkimäki on tässä lähellä... nykyään alkaa tuntumaan siltä että ehkä jätän tämän huvipuistopuolen pois ja palaan takaisin kunnolla pelkästään urheilun ja laivojen pariin.

Juuso
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Juuso » 21.8.2008 20:19

Eiköhän se syntynyt ensimmäisen kausikorttini jälkeen vuonna 2001. (vai 2000?) Joka tapauksessa Särkänniemessä oli silloin ensimmäistä kertaa käytössä kausikortit ja ostin sellaisen. Sen jälkeen niitä tuli hommattua 5 seuraavanakin vuonna, nyt ei enää ole ollut muutamaan vuoteen. Tyydyn pariin kertaan yhdessä huvipuistossa kesän aikana. :)

Arttu
Admin

ViestiKirjoittaja Arttu » 21.8.2008 22:03

Hieno aihe! Eipä ole ennen tälläisestä juteltu täällä.. :)

Itselläni se alko myös Linnanmäestä, ensiksi siellä kävin mutsin kanssa kahden 1994, jolloin Hurrrrrrrrrrrrrrrja Spinni oli tullut. Silloin ei kyllä tullut katetta yhtään rannekkeille (tosin, ei ne silloin maksaneetkaan tämän päivän hintoihin verrattuna). Sitten myöhemmin luokkaretkillä tuli käytyä kaikissa nössöissä laitteissa ja viimein 2001-kaudella kävin kerralla kaikki laitteet läpi ja siitä se sitten lähti, ensiksi pelaten RCT:n ykkösdemoa parikin yötä putkeen ja sitten perustaen ekan foorumin. sitten pari kautta lintsillä työskennellen ja nyt ollaan sitten tässä.. :D

VoDe
Jäsen

ViestiKirjoittaja VoDe » 21.8.2008 22:11

Arttu kirjoitti:Hieno aihe! Eipä ole ennen tälläisestä juteltu täällä.. :)

Itselläni se alko myös Linnanmäestä, ensiksi siellä kävin mutsin kanssa kahden 1994, jolloin Hurrrrrrrrrrrrrrrja Spinni oli tullut. Silloin ei kyllä tullut katetta yhtään rannekkeille (tosin, ei ne silloin maksaneetkaan tämän päivän hintoihin verrattuna). Sitten myöhemmin luokkaretkillä tuli käytyä kaikissa nössöissä laitteissa ja viimein 2001-kaudella kävin kerralla kaikki laitteet läpi ja siitä se sitten lähti, ensiksi pelaten RCT:n ykkösdemoa parikin yötä putkeen ja sitten perustaen ekan foorumin. sitten pari kautta lintsillä työskennellen ja nyt ollaan sitten tässä.. :D

Kai sentään olet pelannu kokoversion ykösestä läpi. :P Se on vaan niin legenda ja paljon parempi kuin RCT2 tai 3.

Arttu
Admin

ViestiKirjoittaja Arttu » 21.8.2008 23:49

Tietysti. Kaikki paitsi kolmonen lisäosineen on käymättä, mutta sitten kun siihennkin on aikaa niin vielä senkin läpi pelaan. :D RCT1:sen demossa oli se hyvä puoli että sitä sai pelata vaan 30min ja sen jälkeen piti aloittaa peli täysin alusta.. :D

Mustekala
Jäsen

ViestiKirjoittaja Mustekala » 22.8.2008 6:37

Oma kiinnostukseni huvipuistoihin alkoi jo silloin, kun pääsin ensimmäisen kerran Särkänniemeen polvenkorkuisena, eli noin vuosina 1995-1997 (tarkkaa aikaa en muista). Perheemme traditiona oli, että vähintään kerran vuodessa piti päästä käymään Särkässä, ja siitä ollaankin pidetty kiinni :) .

Kun sitten pääsin ensimmäsen kerran Linnanmäelle vuonna 2001 tai 2002, kiinnostukseni huvipuistoihin kasvoi ja syveni entisestään. Erityisesti tuolla reissulla rakastuin Mustekalaan, joka oli hurjin laite, johon tuolloin uskalsin. Ette varmaan siis ihmettele, miksi käyttäjänimeni täällä foorumilla on juuri Mustekala ;) ...

Sitten viime vuonna (2007) pääsin ensimmäisen kerran Tykkimäelle, joka oli minulle aivan uusi huvipuistokokemus mm. luonnonläheisyytensä ja Linnanmäen vanhojen laitteiden nostalgisuuden ansiosta. Tällä matkalla ihastuin taas erityisesti Taifuniin, luultavasti upeiden maisemien ja suhteellisen vauhdikkaan kyydin vuoksi.

Sitten vähän ennemmin tuota äskeistä Tykkimäki-reissuani liityin tähän foorumiin, ja liittymisestäni onkin kulunut jo vähän yli vuosi :) . Täällä sain jakaa ajatuksiani ensimmäisen kerran muiden huvipuistoharrastajien kanssa, vaikkakaan se ei kovin vakuuttavasti alkanutkaan typerän kirjakielikirjoitukseni ja turhien, jo olemassa olevien, aiheiden aloittamisen vuoksi. Mutta onneksi sain heti rakentavaa apua Pialta, ja nyt kirjoitukseni ovatkin sujuneet paremmin muutamaa kömmähdystä lukuun ottamatta.

Tämän vuoden (2008) huvipuistokohokohta oli elämäni viides matka Linnanmäelle, ja siellä pääsin kaikkien aikojen parhaan laitteen kyytiin: Salaman kyytiin. Missään muualla en ollut kokenut moista kyytiä, ja senpä vuoksi se nousi lähes lyömättömäksi ykköseksi parhaitten laitteiden listallani. Kieppikin oli minulle täysin uusi laite, johon viimeinkin uskalsin mennä, ja sekin pääsi arvoasteikollani Suomen parhaaksi flätiksi Mustekalan ja Troikan seuraan.

Tulevaisuuden suunnitelmiini kuuluvat luultavasti syksyinen Valokarnevaali-matka sekä tietenkin vuosittaiset käynnit Särkänniemessä ja Linnanmäellä. Powerparkia en ole vielä päässyt testaamaan Tampereelta sinne olevan suurehkon väimatkan vuoksi, mutta uskon, että ensi vuonna sekin paikka tulisi käytyä. Oikeastaan vasta sen jälkeen voisin kertoa teille, hyvät huvipuistoystäväni, lopullisen laitearvoasteikkoni, mutta sitä saatte kyllä odottaa ensi vuoteen (jos teitä nyt ylipäätään kiinnostaa :D ).
\o/

Rollercoaster King
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Rollercoaster King » 22.8.2008 16:58

Huvipuisto harrastukseni aloitin noin 6 vuotiaana,
kun kävin ekaa kertaa Särkkiksessä.Jonotin sillon jo moneen 140
laitteeseen mutta minua ei ei niihin päästetty.
Päästivät sentään Jet Stariin. :P Se oli ensimmäinen vuoristorata
missä olen ollut.Sitten vaan uudestaan huvipuistoihin. :thumbsup:
Ylös ja Alas vuoristorataa!

Severi
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Severi » 2.9.2008 13:33

Särkänniemihän se, sain päättäjäisissä mukavasti palkintoja, kun kävin 50 kertaa Särkässä.
Viimeksi muokannut Severi 20.4.2009 14:06, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Olin ensimmäinen asiakas MotoGeessä vuonna 2010!
Olin ensimmäinen asiakas myös Majakassa vuonna 2012!

weijari
Jäsen

ViestiKirjoittaja weijari » 2.9.2008 19:05

Vuosi 1975, vanhaa hyvää aikaa ennen rajoituksia kun olin 5v ja äitini vei minut Enterpriceen. Ei mikään ihan pehmeä lasku huvipuistomaailmaan..

Booster
Jäsen

ViestiKirjoittaja Booster » 4.1.2009 18:53

Kävin power landissa näsinneula jätkän mukana.Oltiin tulos kotiin haluttiin johonkin toiseen huvipuistoon.
Booster ruleeeeeeee!!!

Paluu