Hyvä vai huono asia?

Huvipuistoihin liittyvää yleistä keskustelua.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

suomalaiset huvipuistot ulkomaalaiseen omistukseen?

kyllä
8
17%
ei
40
83%

Ääniä yhteensä: 48

Pia
Moderaattori
Viesti:

Hyvä vai huono asia?

ViestiKirjoittaja Pia » 20.8.2007 17:52

Jossain vaiheessa oli kovasti puhetta siitä, että Tykkimäki olisi siirtynyt espanjalaisten omistukseen. Olisiko tämä ollut mielestäsi hyvä vai huono asia? Tällä aiheella ei siis ole kyse ainoastaan Tykkimäestä vaan yleensäkin jostain suomalaisesta puistosta.

Itse en olisi pitänyt yhtään siitä, että suomalaiset puistot siirtyvät ulkomaalaiseen omistukseen/osa omistukseen. Jos puhutaan puistojen kaupallisuudesta (noh, kyllä sen osaa tänäpäivänä eräs nimeltämainitsematon puistokin ilman ulkomaalaisia..) niin tuo olisi varmasti lisääntynyt.

Tuo puistojen ulkomaalaisomistus kuulostaa lähinnä samalta kuin nykyinen "Turun sinappi" tai "Valio jäätelö"...
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

Mikko L
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mikko L » 20.8.2007 20:15

Ei missään nimessä ulkomaalaisomistukseen. :ranting: Vaikka saattaisi saada huvipuistoihin parempia laitteita, niin ennemmin käyn puistoissa jossa tulot päättyvät Suomeen. Muutenkin tarpeeksi menee suomalaisia yrityksiä ulkomaalaisomistukseen...

Juuso
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Juuso » 20.8.2007 22:03

Suomalaiset puistot suomalaisten omistuksessa (ellei puistoihin rupeisi tulemaan miljoonaluokan laitteita) . Samoin toivoisin käyvän myös muiden suomalaisten tuotteiden kanssa esim. Nokia tai F-secure. :)

Severi
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Severi » 22.8.2007 6:43

No hyvä että kun kausikortin ostostakin meni ainakin 5% Tampereen Kaupungille, ja muut sähkölaskuihin. :roll:
Näin ainakin luulen.
Mielummin Tampereelle, kuin vaikka Tallinnalle.
Kuva
Olin ensimmäinen asiakas MotoGeessä vuonna 2010!
Olin ensimmäinen asiakas myös Majakassa vuonna 2012!

Typhoon
Jäsen

ViestiKirjoittaja Typhoon » 22.8.2007 14:55

Ei todellakaan suomen huvipuistoja ulkomaalaiseen omistukseen!

Mustekala
Jäsen

ViestiKirjoittaja Mustekala » 24.8.2007 14:43

Ei totta tosiaan todellakaan! :ranting: ! Miksi ulkomaalaisten pitää vallata kaikki Suomesta, kun suomalaisetkin osaavat tehdä monia asioita paremmin kuin he (esim. johtaa huvipuistoja 0:) )! Suomalaisten huvipuistojen kuuluu olla suomalaisomistuksessa EH-DOT-TO-MAS-TI!
\o/

Zhaituki
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Zhaituki » 24.8.2007 14:45

cedarin omistajat vois omistaa suomen huvipuistot siinä vasta tuliski parannusta suomen puistoihin. sen takii äänestin kyllä

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 24.8.2007 15:32

Zhaituki kirjoitti:cedarin omistajat vois omistaa suomen huvipuistot siinä vasta tuliski parannusta suomen puistoihin. sen takii äänestin kyllä

Millaisia parannuksia se mielestäsi toisi?
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

Zhaituki
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Zhaituki » 24.8.2007 16:25

Pia kirjoitti:Millaisia parannuksia se mielestäsi toisi?

enemmän hurjan luokan laitteita. ja ainaki ratoja tämmösiin puistoihin joissa ei ole vielä kunnon ratoja.

Ilari
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ilari » 24.8.2007 16:52

Zhaituki kirjoitti:
Pia kirjoitti:Millaisia parannuksia se mielestäsi toisi?

enemmän hurjan luokan laitteita. ja ainaki ratoja tämmösiin puistoihin joissa ei ole vielä kunnon ratoja.

Suomen puistoihin tulee nykyään aivan yhtä paljon hurjia laitteita kuin ulkomaillekkin.. Ameerikan puistoissa vain on enemmän kävijöitä, joten siellä nämä laitteet voivat olla isompia ja kalliimpia. Ja vaikka jostain saataisiinkin rajattomasti rahaa uutuuksiin, suurille laitteille tuskin myönnettäisiin rakennuslupia.
5... 4... 3... 1... OFFBLAST!

Huvihullu
Jäsen

ViestiKirjoittaja Huvihullu » 26.8.2007 14:41

Ei ei ei missään nimessä :ranting: !!! Se olisi kamalaa jos suomen huvipuistot omistais joku Ruotsalainen. :huoh: :whip: :#
T: Huvihullu :)

Radon
Jäsen

ViestiKirjoittaja Radon » 13.10.2007 19:03

Huvihullu kirjoitti:Ei ei ei missään nimessä :ranting: !!! Se olisi kamalaa jos suomen huvipuistot omistais joku Ruotsalainen. :huoh: :whip: :#

Olisi kyllä harvinaista että joku yksityishenkilö omistaisi kokonaan yksin nyt vaikka Särkän.

Eli jos Lintsin ostaisi joku ulkomaalainen yhtiö, se ei menestyisi sillä itse yhtiön pitäisi maksaa kustannukset, sillä Lintsi eio olisi enää lasten päivän säätiön kanssa yhteistyössä. Ja kohta Lintsille iskee (varmaan) verottaja.

Ja muutenkin Suomi on hyväksikäytetty maa.

Eli EI

JP
Jäsen

ViestiKirjoittaja JP » 13.10.2007 19:23

En tähän alkujaan ajatellut edes vastaavani, vaikka olin niitä äänestäjiä jotka tässä ketjussa antoi ääneksi kyllä.

Perustelut:
Se että puisto on suomalaisten omistuksessa on toki hyvä asia, mutta suomen varoin ei pahemmin huvipuistot tahdo kehittyä (pois lukien Powerpark). Tietenkään en toivoisi että suomalainen huvipuisto menisi täysin ulkomaalaisen yrityksen omitukseen, koska silloin huvipuistossa voisi tapahtua vaikka mitä. Kannattaisin sellaista, että suomalainen huvipuisto liittyisi esim jonkun ulkomaiseen huvipuistoketjuun. Otettakoon esimerkkinä vaikka Madame Tussaud, jonka alle rakentuu esim. englannissa kolme huvipuistoa (kyseisellä yhtiöllä on myös ne maailmankuulut vahamuseot). Jokainen näistä kolmesta Englannin puistosta on kuitenkin aivan omanlaisia, ne toimivat ilman että muut vaikuttavat puiston kehitykseen jne. Eli Madame Tussaud yhtiö tekee vain yhteistyötä kyseisten puistojen kanssa, joten näin puistot saavat esim rahoitusta kehittymiseen.

Jos joku ulkomainen firma nyt oikein haluaa suomeen saada puiston, niin miksi ylipäätänsä ostaa "käytetty" puisto... Rahaa ulkomaisella superfirmalla varmaan olisi ihan tarpeeksi, vaikka luoda aivan uusi huvipuisto... Itse en pahastuisi jos joku ulkomainen taho rakentaisi Suomeen esim. Six Flags-puiston. ;)

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 13.10.2007 21:07

Jii88 kirjoitti:En tähän alkujaan ajatellut edes vastaavani, vaikka olin niitä äänestäjiä jotka tässä ketjussa antoi ääneksi kyllä.

Perustelut:
Se että puisto on suomalaisten omistuksessa on toki hyvä asia, mutta suomen varoin ei pahemmin huvipuistot tahdo kehittyä (pois lukien Powerpark).

Mitä sitten tarkoittaa huvipuiston kehittyminen? En nyt ota kantaa siihen, onko kehittyminen ollut hyvää vai huonoa ko. puistoissa, mutta koska tuot ainoastaan Powerin esille niin millainen on mielestäsi ollut Linnanmäen laita kehityksessä? siellähän esim. vuoristoratojen määrä kasvaa kuin sienet sateella. Mitä siis tarkoitat puiston kehityksellä? korvaako määrä mielestäsi laadun?
- Pia

JP
Jäsen

ViestiKirjoittaja JP » 14.10.2007 0:52

Pia kirjoitti:Mitä sitten tarkoittaa huvipuiston kehittyminen? En nyt ota kantaa siihen, onko kehittyminen ollut hyvää vai huonoa ko. puistoissa, mutta koska tuot ainoastaan Powerin esille niin millainen on mielestäsi ollut Linnanmäen laita kehityksessä? siellähän esim. vuoristoratojen määrä kasvaa kuin sienet sateella. Mitä siis tarkoitat puiston kehityksellä? korvaako määrä mielestäsi laadun?
Täytyy heti sanoa etten laittanut kaikkea peliin edellisessä viestissäni, joten siksi siihen jäi aukkoja. Puistonjen kehittymisellä tarkoitin sitä, että Suomen huvipuistoissa (pois lukien Poweri) ei panosteta mihinkään suureen. En itse kutsuisi sitä kehittymiseksi, että Linnanmäki hommaa joka vuosi uuden minivuoristoradan. Jos puistoa halutaan oikeasti kehittää varsinkin laitepuolelta, niin Lintsin pitäisi hommata kerralla suuri rata, vaikka sen tieltä joutuisi jonkun laitteen poistamaan. Verrattuna ulkomaisiin puistoihin Suomen huvipuistojen kehitys on ollut flättitasoa, ja suurin hankinta Powerparkkia lukuun ottamatta oli Särkänniemen Tornado, ja sekin vuonna 2001, eli yli kuusi vuotta sitten! Jos Särkkä ja Lintsi jatkaa tähän malliin, niin mihin tässä päädytään? Kymmenen vuoden päästä Lintsillä on 20-vuoristorataa tyyliin Tulireki. Voiko joku oikeasti sanoa että nykyiset uudet radat ovat Lintsillä mahtavia? Toki ne on mukavia, mutta antaako mikään Linsin uusista radoista yhtä hyvää tyydytystä kuin Vuoristorata tai Särkän Tornado? Käsitys että kehitys on pelkästään sitä että joka vuodeksi hommataan jokin uutuusvempain, ei ole oikeasti kehittämistä. Kehittäminen on sitä että suunnitellaan puistoon oikeasti sopivaa laitetta, eikä osteta vain sitä markkinoiden tuoretta prototyyppiä, jossa on yli 90%:n varmuudella ongelmia. Kehitys vaatii riskinottoja, ja niitä ei ole mikään suomen puistoista ottanut vuoden 2001, jälkeen (pois lukien tiedätte mikä puisto)... Kaikki pelaa turvallisesti 2-4 miljoonan laitteilla, jolloin riskit ovat pienet. Mihin ovat kadonneet ne 8 miljoonan laitehankinnat, joihin oikeasti panostettiin? Juuri nehän ne ovat olleet niitä, jotka ovat saaneet puiston kävijämäärät kasvamaan suuresti! Eikö Tornadon ja Thunderbirdin rakentaminen ole tämän teorian jo osoittanut todeksi? Missä on Suomen puistojen halu oikeasti kehittää puistoa?

Hauska tuo viimeinen lauseesi, koska se kuuluu minun top 3 -mottoihin... Määrä ei todellakaan korvaa laatua! Jos nyt tähän vielä kommentoin, niin Lintsi on tässä taas hyvä esimerkki... Paljon erityyppisiä ratoja, mutta silti Suomesta löytyy kaksi pitkää vuoristorataa, jotka pesee ne kaikki (Kirnu, Vonkaputous, Tulireki) mennen tullen. ;)

Paluu