Pelottaako?

Huvipuistoihin liittyvää yleistä keskustelua.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Pelottaako huvipuistoon meno?

Ei pelota
50
79%
Kyllä pelottaa
1
2%
No jaa, jos kuollaan niin kuollaan ainakin komeasti
12
19%

Ääniä yhteensä: 63

HIMmeä
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja HIMmeä » 24.6.2009 22:29

Vastasin että pelottaa, koska aina mua vähän noi vempeleet, varsinkin hurjat semmoset, kun miettii mitä voi tapahtua. Olen kyllä aina miettinyt, että vuoristorataan ois aika siistii kuolla :D Varsinkin salamaan<3
In the grace of your love I writhe in pain<3

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 25.6.2009 7:26

HIMmeä kirjoitti:Olen kyllä aina miettinyt, että vuoristorataan ois aika siistii kuolla :D Varsinkin salamaan<3

Oletko koskaan nähnyt leffaa nimeltä Final destination 3? Siinä nähdään kieltämättä aika tyylikäs vuoristorata kuolema..siltikin, kiitos ei..(ennemminkin joku Saw tyylinen ;)) On sitä välillä kieltämättä miettinyt Lintsin Vuoristoradassa istuessa ekan mäen jälkeen, että entäpä sitten, jos jarrutus ei toimisi ja juna jatkaisi matkaa eteenpäin....

Itsestäni huvipuisto kuolemat ovat pelottava kategoria. Laitteet pyörivät lujaa, keinuvat lujaa tai liikkuvat muutenvain lujaa, aika usein tämä kaikki tapahtuu korkealla. Hirvittää ajatellakin mitä moinen saattaisi saada aikaan jos koneita ei huollettaisi ja tarkastettaisi päivittäin...tästäkin huolimatta, tavallisia koneitahan ne vain ovat ja ainahan niitä hajoilee hyvästä hoidosta huolimatta välillä... Tämmöisiä ajatuksia aamun ratoksi aiheutti aiempi kirjoitelma..
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

Ihme Mies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ihme Mies » 25.6.2009 15:35

Pia kirjoitti:On sitä välillä kieltämättä miettinyt Lintsin Vuoristoradassa istuessa ekan mäen jälkeen, että entäpä sitten, jos jarrutus ei toimisi ja juna jatkaisi matkaa eteenpäin....

En tunne syvällisesti Vuoristoradan tekniikkaa, mutta käsittääkseni juniin on jälkeenpäin asennettu paineilmalla toimivat hätäjarrut juuri sen varalta, että vaijerijarrujärjestelmä pettää.

Suurempi todennäköisyys jarrutuksen pettämiseen on inhimillinen virhe, tai kuskin pyörtyminen/sydänkohtaus/vastaava, jolloin kukaan ei käytä kumpaakaan jarrujärjestelmää.

Ja ainakin väittävät, että juna pysyisi radalla myös siinä tilanteessa, että jarrutusta ei tehdä. Tämän väitteen voi sitten uskoa tai olla uskomatta... :roll:
Eräiden huhujen mukaan Bakkenin originaaliversioon oltaisiin hankkimassa uusia junia, joissa ei ole jarrumiehiä enää. Jos tuossa on puoliksikaan totuutta, niin silloin jarrutus ylämäessä ei ole ongelma ollenkaan. Sen sijaan junien välisen turvavälin pitäminen voi olla ongelma. Nythän tuota varten ovat ne liikennevalot ennen mäkiä signaaleina kuskeille, ilman jarrumiehiä taas pitäisi pudotuksien edelle laittaa rataan jarrut, kuten melkein kaikissa nykyaikaisissa radoissa on.

Itsestäni huvipuisto kuolemat ovat pelottava kategoria. Laitteet pyörivät lujaa, keinuvat lujaa tai liikkuvat muutenvain lujaa, aika usein tämä kaikki tapahtuu korkealla. Hirvittää ajatellakin mitä moinen saattaisi saada aikaan jos koneita ei huollettaisi ja tarkastettaisi päivittäin...tästäkin huolimatta, tavallisia koneitahan ne vain ovat ja ainahan niitä hajoilee hyvästä hoidosta huolimatta välillä...

Totta.
Kun seuraavan kerran ihmiset menette Gravitroniin, niin miettikääpä johtuvatko ne kaksi onnettomuutta, joissa samanlaisesta laitteesta on lentänyt seinä (matkustajineen) irti, yksittäisistä huollon puutteista vai koko laitetyypin suunnitteluvirheestä... :roll: :ermmm:

Zernestitär
Jäsen

ViestiKirjoittaja Zernestitär » 25.6.2009 16:52

Ei minua huvipuistot oikeastaan pelota. Ennen pelkäsin paljon enemmän, mutta kuukauden takaisella Särkkiksen reissulla kaverini sanat saivat minut miettimään, että mitä minä oikein siellä puistossa pelkään. Olimme juuri jonottamassa Tornadoon kun kaverini sanoi, että hän pelkää aina, että laitteet rikkoutuvat kesken ajon. Katsoin kaveriani kummastuneena ja kysyin, että miksi hän sellaista pelkää. Tähän kaverini ei osannut vastata, mutta itseäni jäi mietityttämään, että mitähän minä niissä huvipuistolaitteissa pelkään. Olen sitä nyt tässä kuukauden ajan pohtinut ja vieläkään, en ole saanut järkevää vastausta. Luotan todella paljon varsinkin suomalaisten puistojen huvipuistolaitteiden turvallisuuteen. Harvoin niissä mitään vakavampaa on käynyt. Enkä usko, että laite rikkoutuisi juuri silloin kun minä olen kyydissä, se olisi hyvin epätodennäköistä ja siksi en pelkää. Aina kuitenkin on mahdollisuus, että laitteesta lentää komeassa kaaressa asfalttiin, mutta ainakin sitten kuolisi komeasti! :D
Viimeksi muokannut Zernestitär 27.6.2009 12:33, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun et tiedä mitään ja tiedät, ettet tiedä mitään, tiedät enemmän kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 25.6.2009 17:15

Zernestitär kirjoitti:....itseäni jäi mietityttämään, että mitähän minä niissä huvipuistolaitteissa pelkään.

Tämä on ihan hyvä kysymys. Olen joskus pohtinut tuota samaa. Itseäni noissa laitteissa hirvittää enemmänkin kaikenlainen vieras, tuntematon ja kontroilomaton asia. Eläissäni en ole ollut niin ****** housussa kuin sinä kesänä, kuin SpaceShot tuli Mäelle. Ennenkuin puisto avautui (kesällä 1999) huhtikuussa oli laitteiden koulutuspäivät.. jolloin myös tota laitetta pääsi (tai minun tapauksessani joutui) testaamaan. Eräs järkkäri ja laitteen silloinen kuski saivat puhuttua minut ympäri laitteen kyytiin.. ja kyytiin meno ihan oikeasti hirvitti!!! Kokemus oli kuitenkin tosi positiivinen ja niin siinä kävi, että siellä istuttiin silloin "pieni" tovi.

Vastaavan kauhun hetkiä koin Disneypuiston Tower of Terrorissa muutamia vuosia sitten (ja voi Kentsu raukkaa, kuin sai kokea minun ärtymykseni jonossa seistessämme)...Jorman puiston torniin menemisen olen vielä onnistunut välttelemään, vaikka hinku siihen tavallaan olisi kova...mutta siltikin....
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

Paluu