Kuinka moni on työskennellyt huvipuistossa

Huvipuistoihin liittyvää yleistä keskustelua.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Olen työskennellyt/työskentelen huvipuistossa

kyllä
21
28%
en
53
72%

Ääniä yhteensä: 74

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 4.12.2006 19:35

Booster kirjoitti:Aikasemmissa viesteissä korostuu laitteen ajotaidon oppiminen, mutta haluaisin mainita että turvallisuus liittyy koulutuksiin olennaisena hyvin tärkeänä osana. Ei sillä väliä, jos oppii ajamaan laitetta mutta ei osaa ottaa huomioon asiakkaitten turvallisuuden kannalta olennaisia juttuja.

Minusta se on sama asia. Eli laitteen oikeaan ajoon kuuluu ehdottomasti turvallisuus puoli ja sen oppiminen. Vaikkakaan kaikkia mahdollisia tilanteita ei opi kuin työn kautta, oli se sitten asiakkaan pituus, tai laitteen hajoaminen.

Markku
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Markku » 18.12.2006 10:25

Itselläni ei ole kokemusta huvipuistossa työskentelystä, mutta tivoleissa olen ollut vähän
töissä. Suurosen tivolissa olen kokeillut asiakaspalvelua Airbornilla ja Suomen tivolissa
ja Sariolalla olen ollut pystyttämässä ja purkamassa laitteita 80-luvun puolivälissä
muutamia kertoja.

Ensimmäinen paikka oli Suomen tivoli. Katselin tivolin pystytystä muutaman tunnin ja sitten
Jyrki tuli kysymään, haluaisinko töihin. Harkitsin n. 5 sekunttia ja suostuin. Tivolin
puolesta olisin saanut haalarit, mutta minulla sattui olemaan omat Gulfin haalarit autossa.
Niistä sain tivolissa lempinimen "Gulf".

Tästä ensimmäisestä kerrasta innostuin kysymään töitä myös Sariolalta ja pääsin heti
myös sinne.
Oman kokemukseni mukaan Sariolan ilmapiiri toi mieleen ison perheen, kun taas Suomen tivoli muistutti enemmän teollisuuslaitosta.

Vaikka työ oli huippukivaa, niin aina jotain negatiivistakin löytyy (niitä negatiivisia
juttuja täällä myös kyseltiin).
Työ on tietysti aika rankkaa. Kun sateessa raahaa painavaa osaa rekkaan viimeisillä
voimillaan, niin tj tulee sanomaan, että kanna kaksi kerralla, pomo ei tykkää tuollaisesta
löysäilystä!
Hankalimpia olivat osat, jotka juuri ja juuri jaksoi nostaa. Jos ne olisivat olleet vielä
vähän painavampia, niihin olisi rakennettu jokin hydraulisysteemi tai vastaava työtä helpottamaan.
Työpaikkakiusaamistakin näin, vaikka se termi oli tuolloin vielä tuntematon.
Purkaminen tapahtui yleensä illalla klo 20-24 ja loppukesällä/syksyllä on siihen aikaan jo
pimeää. Ainoat työvalot olivat laitteiden vilkkuvat valot, jotka eivät kyllä paljon
valaise. Vaikka laite oli jo nipussa, silti valot vielä vilkkuivat, että näkisi edes jotain.
Välillä työskentelyalue oli siis pilkkopimeä, välillä hämärän punainen, välillä sininen,
keltainen jne. Yritä siinä diskossa sitten kantaa osia ja olla kompastumatta johtoihin,
työkaluihin yms.
Vakuutuspolitiikka: "Ole varovainen, sillä jos jotain sattuu, me ei olla ikinä nähtykään".
(En ollut siis vakituinen työntekijä, vaan satunnainen apumies).
Pisin työpäivä oli 11h ilman ruokaa ja juomaa (ei ollut rahaa ja kaikki oli maksullista)
ja se sisälsi vain yhden 10 min tauon. Se taas johtui siitä, että työ oli niin kivaa, että
kun yhden laitteen pystyttäjät lähtivät tauolle, siirryin toiselle laitteelle jatkamaan.

Paljon siinä oppi ja tutustui erikoisiin persoonallisuuksiin.
Palkka oli 20mk/h, mutta kuten sanoin, työ oli kivaa ja olisin tehnyt sitä vaikka ilmaiseksi.
"Sinkoutukaa laitteesta varovasti - älkää laskeutuko ohikulkijoiden päälle!"

KK
Jäsen

ViestiKirjoittaja KK » 20.12.2006 16:29

Tulihan sitä työskenneltyä Lintsillä kesä 06 ja laitetyöntekijänä nimenomaan. Oli pääasiassa todella mukavaa hommaa ja voisin harkita vielä toistakin kesää.

CrazyCranes
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja CrazyCranes » 22.12.2006 13:29

En ole ikinä työskennellyt muualla kuin huvipuistossa, tarkemmin tivolissa :)

spora
Jäsen

ViestiKirjoittaja spora » 17.1.2007 21:22

Oon työskennelly tai itseasiassa työskentelen tällä hetkelläki :roll: kesiä kun laskee, niin ens kesä on kaikkiaan viides, eli takana on neljä kesää ja pari talvee..

Selasin tätä foorumia ja huomasin, et siellä oltiin innostuneita ilmatteeks laitteissa pyörimisestä, mut tosihan on, et äkkiä se pahin innostus loppuu kun sä päivästä toiseen työskentelet niitteen samojen laitteittenkaa. Omasta mielestä parasta huvipuistotyössä on ne kaikki ihmiset, joidenka kanssa sä pääset tekemään töitä. Joka kesä tulee n. 80-100 ihmistä töihin, joihinka sä pakostakin tuut tutustumaan hyvin ja toisiin vielä paremmin 8)

Sitte tähän on kans pakko antaa kommenttia, kun jossakin valitettiin 10h pitkistä päivistä, no okei myönnetään se on ihan hirveetä olla yhellä laitteella koko päivän, mutta kuitenkaa työpäivän pituus ei ole kuin pari tuntia normaali kahdeksaa pidempi. Meillä on puistossa semmonen päivystäjä systeemi, missä tullaan töihin aamulla klo. 7.00 ja työpäivä loppuu tunti puiston sulkemisen jälkeen, eli 19.00 tai 20.00 aikoihin. Sitte näitä päivystys päiviä on aina semmoset 2-3 peräkkäin. Pisin päiväni on 7.00 - 23.30 (16,5h) Oli vähä onkelmia :) seuraavana päivänä normaalisti 7.00 töihin. Mut silti en päivääkään antais noista pois 0:)

Siinä olis joitaki omia näkemyksiä/kokemuksia...

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 18.1.2007 8:39

spora kirjoitti:Sitte tähän on kans pakko antaa kommenttia, kun jossakin valitettiin 10h pitkistä päivistä, no okei myönnetään se on ihan hirveetä olla yhellä laitteella koko päivän, mutta kuitenkaa työpäivän pituus ei ole kuin pari tuntia normaali kahdeksaa pidempi.

Se on yllättävän paljon se pari "hassua" tuntia kun aletaan puhumaan ajasta 9h ja siitä eteenpäin. Sen huomasi Lintsillä kun aikoinaan heinäkuussa siirryttiin noihin 10 h päiviin, niin se yksi vaivainen tunti oli yllättävän paljon.

Mä en tiedä, että missä puistossa sä työskentelet, mutta jos työskentelet puistossa jossa on rauhallisempaa, niin ne pari tuntia eivät välttämättä tunnu silloin kovinkaan paljoa.. Jos sä taas työskentelisit esim. Lintsillä jossa sitä populaa riittää ihan jonoksi asti aamun ekasta ajosta illan vikalle ajolle niin, on se pakko sanoa, että on se rankkaa....

Toinen juttu joka tuli mieleeni oli se, että mitä ton päivän rankkuuteen tulee, riippuu myös ihan siitä mitä sä siellä puistossa teet. Jos sä esim. olet laitemies niin ethän sä välttämättä edes joudu siellä asiakkaiden seassa kovinkaan paljoa juoksentelemaan, muuta kuin silloin kun laite hajoaa...

Ja tähän loppuun vielä: Tervetuloa foorumille :).
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

spora
Jäsen

ViestiKirjoittaja spora » 18.1.2007 9:41

Ja tähän loppuun vielä: Tervetuloa foorumille .

Kiitoksia :roll: ja kiitos teille, että olette tämmösen sivuston laittaneet pystyyn :)

Tolla työpäivän pituudella mä hain lähinnä sitä, että kun olet laitekuljettaja ja menet aamulla töihin, niin tiedät varmasti moneltako pääset lähtemään, muutamassa tiimissä sä et voi ikänä tietää mitä päivän aikana tapahtuu (esim. laite hajoaa), niin sen laitteen olisi hyvä toimia seuraavana päivänä, muuten tulee huonoa palautetta..

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 18.1.2007 14:46

spora taitaa olla huoltoporrasta..
Siellä ne päivät venyy. Viime kesänä oli hyvä kun tauolla huoltomies mainitsi, että olis pitänny olla jo kotona kolme tuntia sitten..

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 29.3.2007 10:30

Päivän Iltalehti kertoo, että SAK, tuo demareiden kummisetä on käynyt moittimassa Linnanmäen työoloja. Jutussa pureuduttiin mm. siihen, että vesitornin sisällä olisi hometta ja kummitusjunassa asbestia.
Ihmettelen, etteivät moittineet samalla alan kehnoa palkkausta. Kommenteja?

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 29.3.2007 10:54

laitevahtimestari kirjoitti:....Jutussa pureuduttiin mm. siihen, että vesitornin sisällä olisi hometta

Huhhuh.. kuinkakohan monta päivää mäkin olen elämäni aikana aikoinaan Safarissa istunut.. :o

Jaksatko sä kirjoittaa ton koko jutun siitä lehdestä tänne?
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

booster

ViestiKirjoittaja booster » 29.3.2007 11:25

Pia kirjoitti:
laitevahtimestari kirjoitti:....Jutussa pureuduttiin mm. siihen, että vesitornin sisällä olisi hometta

Huhhuh.. kuinkakohan monta päivää mäkin olen elämäni aikana aikoinaan Safarissa istunut.. :o

Jaksatko sä kirjoittaa ton koko jutun siitä lehdestä tänne?

iltalehden nettisivuil oli juttuu, en kyl yhdy tuohon artikkeliin.

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 29.3.2007 11:56

booster kirjoitti:iltalehden nettisivuil oli juttuu, en kyl yhdy tuohon artikkeliin.

kansan uutiset kirjoitti:Työntekijöiden mukaan parannusehdotuksiin on suhtauduttu vähättelevästi. Helsingin SAK:n mukaan johto käyttäytyy työntekijöitä kohtaan vähintäänkin torjuvasti. Huonosta ilmapiiristä mainittiin rivien välissä myös työsuojelupiirin tarkastuskertomuksessa, joka kehottaa huolehtimaan siitä, että välit työntekijöiden edustajan ja työnantajan välillä ovat kunnolliset.

Toi kohta tässä tarinassa kuulosti jo aika pahalta.. mutta ei lainkaan mahdottomalta. Koko tarina löytyy täältä:

http://www.kansanuutiset.fi/kotimaa.htm#2903

Ja tässä sitten Linnanmäen vastine asiaan:

yle kirjoitti:Linnanmäki kiistää puutteet työturvallisuudessa
29.03.2007 12:00:00

Linnamäen huvipuisto kiistää, että huvipuiston työntekijöiden turvallisuudessa olisi korjaamisen varaa.

Toimitusjohtaja Risto Räikkösen mukaan Kansan Uutisten tiedot puiston asbesti- ja homeongelmista ovat liioiteltuja.

Toimitusjohtaja Räikkönen kertoo, että Uudenmaan työsuojelupiirin tarkastuksessa kummitusjunasta löytyi viime vuonna jonkin verran asbestia, mutta työsuojelupiiri ei edellyttänyt sen poistamista.

Tästä huolimatta huvipuisto poistaa asbestin kummitusjunan remontin yhteydessä.

Helsingin Veden omistamassa vesitornissa puolestaan oli kosteusongelmia jokunen vuosi sitten, mutta Räikkösen mukaan niistä on päästy eroon.

http://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/uu ... ntent14F72

Edit: lisätty tuo vastine
- Pia

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 30.3.2007 8:18

Käykääpä lukemassa Hesarin keskustelupalstalta mitä mieltä vanhat työntekijät ovat puistossa työskentelemisestä...

On todella surullista luettavaa, että Linnanmäki on unohtanut kokonaan työntekijöidensä hyvinvoinnin. Olihan niitä ongelmakohtia minunkin aikana työskennellessä, mutta sen jaksoi porukan hyvällä yhteishengellä.. Jos sitäkin osaa on alettu "syömään" pois, niin eihän tota ketään jaksa millään.
Viimeksi muokannut Pia 2.4.2007 10:11, yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pia

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 30.3.2007 8:47

Taitaa tj. olla työntekijöiden keskuudessa aika suosittu, jos on oikeasti tuollaista sanonnut :thumbdown:

Arttu
Admin

ViestiKirjoittaja Arttu » 30.3.2007 9:17

Mietin aina, että koskiko tuo edellämainittu pykällä vain sitä aikaa kun oli mäellä töissä vai koko loppuelämään? ;)

No eihän lintsissä mitään valittamista ollut. Paras duuni ikinä. ;)

Paluu