Kuinka moni on työskennellyt huvipuistossa

Huvipuistoihin liittyvää yleistä keskustelua.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Olen työskennellyt/työskentelen huvipuistossa

kyllä
21
28%
en
53
72%

Ääniä yhteensä: 74

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

Kuinka moni on työskennellyt huvipuistossa

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 19.11.2006 14:11

Elikkäs tuli tässä mieleen sellainen, että Kuinka moni on työskennellyt huvipuistossa? missä puistossa?missä tehtävissä?kokemuksia?
keskustelussa haluaisin saada selville niitä eroja ja yhtäläisyyksiä huvipuistojen välillä, arki rutiinia ja hauskoja, tai vähemmän hauskoja tilanteita..

Pia edit: lisäsin äänestyksen

Pia
Moderaattori
Viesti:

Re: Kuinka moni on työskennellyt huvipuistossa

ViestiKirjoittaja Pia » 19.11.2006 18:23

laitevahtimestari kirjoitti:Elikkäs tuli tässä mieleen sellainen, että Kuinka moni on työskennellyt huvipuistossa? missä puistossa?missä tehtävissä?kokemuksia?
keskustelussa haluaisin saada selville niitä eroja ja yhtäläisyyksiä huvipuistojen välillä, arki rutiinia ja hauskoja, tai vähemmän hauskoja tilanteita..

Aiheesi oli todella hyvä :).. itseäni on kanssa tuo asia monesti täällä kiinnostanut.. monet varmaankaan eivät välttämättä halua/uskalla suoraan kertoa, että ovat työskennelleet/työskentelevät (tulevana kesänä) puistossa X... joten, jos et pistä pahaksi lisäsin tuonne tuon äänestyksen mukaan.. rasti ruutuun on aika helppo vastata nimettömänä..

Itse olen Lintsillä viettänyt kesän jos toisenkin...omat kokemukseni noista Lintsikesistä löytyy huvipuisto.netin sivuilta..
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 19.11.2006 19:59

Ajattelin myös, että ne jotka eivät ole työskennelleet, mutta joita ala kiinnostaa saisivat jonkinmoisen kuvan työstä..
Aloitan sitten itse:
Olen ollut(kuten aiemmin olen maininnut) Tykkimäen huvipuistossa työssä laitteilla. Työkausi alkaa normaalisti erinäisillä koulutustilaisuuksilla esim. alkusammutuskoulutus, käytännön koulutus laitteilla,ym. Tällöin väki jaetaan(puhun nyt laitteista) laiteryhmien kesken(joita on 6).Miten muissa puistoissa? Pääosa kesästä ollaan sitten omassa laiteryhmässä,mutta vapaa,sairas ym. syistä muissakin "ryhmissä" tulee töitä tehtyä.
Tavallinen työpäivä, jonka pituus on 8h(voi vaihdella 6-11h) alkaa sillä, että vaihdan univormun päälle, vien eväät jääkaappiin, varmistan ettei minua ole siirretty muille laittelle, sekä tarkastan yleiset ilmoitukset(etenkin sadekelillä voidaan laitteita sulkea). Sitten nappaan avaimen ja suuntaan laitteelle.
Laiteilla on huolto normaalisti jo ajanut laitteen kertaalleen aamun aikana ja kuitannut sen ajopäiväkirjaan. Tämän tarkistettuani koeajan viellä laitteen ennen porttien aukeamista. Sitten alkaa itse työpäivä, huomioitavaa on se, että koko päivä ollaan samalla pisteellä säässä, kuin säässä, ellei ihmeitä satu. Poikkeuksena tietenkin tauotus.
8h päivässä on kolme taukoa,15,30 ja 15min, jolloin tauottaja(yleensä
"vanhempi" kuljettaja) hoitaa laitetta.
Päivän päättyessä laite sammutetaan ja ovet suljetaan-> jälleen asun vaihto ja kotia valmistautumaan seuraavaan päivään.
Työssä pitäisi pystyä olemaan ystävällinen ja kohtelias, sekä tarkka ja tiukka. Tämä lisättynä Suomen suven keleihin alkukesän kylmistä ja sateisista ilmoista loppukesän helteeseen tekee työstä vaativan.
Lisäksi pitäisi pystyä työskentelemään tiimissä ja itsenäisesti. Kuten tiedätte Tykkimäellä on laitteella yleensä vain yksi kuljettaja(muutamaa poikkeusta lukuunottamatta).
Työpäiviä on yleensä 4 ennen kahta vapaata(joskus yhtä), mutta allekirjoittanut(kin) on työskennellyt pah.siis parhaillaan 9 päivää putkeen (ei edes paha putki..) Huomioitavaa on myös se, että vapaa päiviä lukuunottamatta ei aikaa muulle oikeastaan ole, toisaalta etuna se, että ei tarvitse nousta jo klo 06.00 töihin..
Lisäksi työ tuo mukanaan aivan omanlaisensa "hengen" työtoverien kesken.

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 21.11.2006 15:39

Pia
Luin tuon tekstin ja esitän muutaman tarkentavan kysymyksen:
Niten lintsillä saat jv:n laitteelle ongelmatilanteessa, eli onko teillä kaikilla radiopuhelimet?
Millainen miehitys siellä on per laite?
Tykkimäen puolella ei tuollaista hierarkiaa ole, sillä kaikki laitepuolen kuskit on "saman arvoisia" eli jos laitteella sattuu olemaan useampi, niin siellä yleensa vuorotellaan portti ja ajovuoroista. Tauotus hommiin pääsee usein jo ekan vuoden työntekijät loppukesästä, eikä meillä kukaan mitään tenttiä pidä laitteen ajosta(laitekoulutus).
Yleensä tykärillä ollaan päivä yhdellä laitteella ja seuraavana päivänä toisella.
ps kiintoisa seikka on se, että kun "meillä" on paljon
"teidän" vanhoja laitteitta, niin oli kiintoisa verrata samankaltaisia kokemuksia eri puistoista, esim. entteri(portaat ylös->uusi jono)
Ja ensi kesänä jos siellä olen niin pääsee (ehkä) maailmanpyörää kokeilemaan..

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 21.11.2006 16:50

laitevahtimestari kirjoitti:onko teillä kaikilla radiopuhelimet?

Silloin kuin itse työskentelin mäellä, niin ei ollut radiopuhelimia laitteissa.. Piti käydä joko soittamassa itse järkkärit lähimmästä puhelimesta tai lippukiskalta (tässä mä muuten olen aina ihaillut Särkkää.. niillä käsittääkseni on jokaisessa laitteessa tuo radiopuhelin systeemi...)

Millainen miehitys siellä on per laite?

Toi on aika laitekohtaista.. Jos rataa ei lasketa mukaan niin 1-2 aika pitkälle se miehitys oli.

Tykkimäen puolella ei tuollaista hierarkiaa ole, sillä kaikki laitepuolen kuskit on "saman arvoisia" eli jos laitteella sattuu olemaan useampi, niin siellä yleensa vuorotellaan portti ja ajovuoroista.

Tossa mun tarinassa täytyy ottaa huomioon se, että mun vika kesä Lintsillä tosiaankin oli 2001 alku... jolloin toi "hierarkia" systeemi alkoi purkautumaan (idea muuten josta mä en yhtään pitänyt kuten varmaan teksti antoi hyvin ymmärtää).
Tauotus hommiin pääsee usein jo ekan vuoden työntekijät loppukesästä, eikä meillä kukaan mitään tenttiä pidä laitteen ajosta(laitekoulutus).
Yleensä tykärillä ollaan päivä yhdellä laitteella ja seuraavana päivänä toisella.

Minä kuulun niihin vanhanajan Lintsiläisiin jolloin ensimmäisenä kesänä ei ollut mitään puhettakaan siitä, että olisi päässyt ajamaan isoja koneita (no mun tapauksessa lisäksi oli vielä tuo "ikärasite" koska aloittaessani työt siellä olin vain 15 v). Tosta systeemistä, etteivät ekakesäläiset päässeet käsiksi isoihin koneisiin pidin todella paljon (nyt mua varmasti potkii useampi nykyinen Lintsiläinen joka tämän tarinan lukee..) tämä ihan siksi, että noi lastenlaitteet yms. opettivat hyvin "talon tavoille" niin turvallisuudessa kuin kaikessa muussakin. Toki, se on ymmärrettävää tänä päivänä, että niitä lupia ajellutetaan monille, koska vaihtuvuus on puistoissa aika suuri... Musta toi "meidän" ajolaitekoulutus oli todella hyvä juttu.. siinä pääsit kunnolla harjoittelemaan sellaisen ihmisen kanssa sitä ajamista joka siinä oli pidemmän aikaa ollut, niin ettei sua vain heitetty kerran näytetyn ajotavan jälkeen yksiksesi laitteeseen kokopäiväksi...

kiintoisa seikka on se, että kun "meillä" on paljon
"teidän" vanhoja laitteitta, niin oli kiintoisa verrata samankaltaisia kokemuksia eri puistoista, esim. entteri(portaat ylös->uusi jono)

Entteri on tosiaan siitä "hauska" laite, että se pitää tasapainottaa.. Kun sä sitten otat luukkuja mielestäsi sopivan määrän ylös ja päästät jengin sisään niin sä huomaatkin, että kappas jonoa on tullut tuplat lisää.. Jos täydellä lastilla pystyy ajamaan, niin päivä menee nopeasti. Teillä ilmeisesti on ainakin ollut käytössä toi äänimerkki? sitä ei Lintsillä käytetty paitsi vaksia "heräteltäessä", vaksi hoiti muuten sen, ettei ketään juossut pellillä ja antoi lähtömerkin kuskille. Sitten pikku kysymys.. miksi ihmeessä se entteri piti mennä maalaamaan PUNAISEKSI???

Ja ensi kesänä jos siellä olen niin pääsee (ehkä) maailmanpyörää kokeilemaan..

Siinä sulle tuleekin kivaa, kun pääset Hesariin "leikkimään" ton tasapainotuksen kanssa, siinä vehkeessä se meinaan on aika pirun tarkkaa hommaa.. :'(.. Olisi todella mielenkiintoista kuulla kuinka teille annettaan siihen laitteeseen koulutus...?
Viimeksi muokannut Pia 22.11.2006 7:02, yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

Ullex
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ullex » 21.11.2006 16:54

Onhan tuota tullut oltua parinakin kesänä Sariolan Lohjalla ollessa karusellejä pyörittelemässä; parhaimmillaan oikein paria yhtä aikaa. Työnä ihan kivaa, parasta oli se kun näki miten muksut tykkäs ja innoissaan vilkutteli äidille. Se sai itsenkin hyvälle tuulelle :)
Näin keikkalaiselle tosin muuten kaikki edut/mahdollisuudet on varsin tuntemattomia ja tivolielämä kokonaisuutena muutenkin...
Auki olis vielä mahdollisuus lähteä kiertämään ensi kesänä Sariolan mukana. Tapio käski ottaa tammikuun loppuun mennessä yhteyttä lähdenkö mukaan. E-kortilliset näemmä kelpaa ;)
Kesä, tuo Suomen suven sulo ja ranskalaisten tuoksuinen tivolimaailma! ;)

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 21.11.2006 17:44

Eli siellä on sama kuin täälläkin, kipin kapin soittamaan ellei sitten vahingossa satu jv,kenttäpäällikkö, tai huoltomies kiertämään läheltä.
On varmasti hyvä systeemi, etenkin jos on hankalampia laitteita ajaa(meillä lähinnä pilvenpyörä, cortina, taifun,miksei autorata ja calypsokin)
mutta tykärissä on avauspäivänä ollu viel aikaa käydä kokeilemassa laitteita,joten..
Juu on ollu ja sillä saa kaikenlaisia "piipityksiä" aikaan..mitä "hajonneempi" kuski sitä pitempi piipitys..Minusta se on tyylikäs punaisena ja se kun kuuluu puiston "väreihin", esim.paidat on punaisia(erottuu paremmin kuin esim.särkän turkoosit..)
Laitteiden tasapainotus on ihan "kiintoisaa", sen oppii kun on kerran nähnyt meteoriitin menevän takaperin.. :viheltelee:

Ventrue
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ventrue » 22.11.2006 12:38

Odottelin tänne muiden särkkäläisten vastauksia ensin, mutta ei niitä kuulunut. Joten Mansen puiston entisenä laitekuskina sitten astun esiin :)
Minulla on takanani neljä laitekesää Niemessä, niistä viimeisin vuonna 2002. Kaksi ensimmäistä meni lasten laitteilla (ikä esti pääsemästä isoille) ja kaksi viimeistä Särkän parhaassa tiimissä, eli Tukkilaisissa.

Muuten Laitevahtimestari, Särkän työpaidat vaihtavat väriään joka vuosi. Minulta löytyy kaapista oranssi, keltainen, punainen ja vaalean sininen paita.

Radiopuhelinten nykytilaa en tiedä, mutta aikoinaankin se oli jo hyvä. Jokaisella laitteilla luureja ei ollut, mutta kaikilla isoilla tiimilaitteilla, sekä kauempana olevilla laitteilla radiopuhelimet kuuluivat varustukseen. Niin juu, tiimilaitteista puhuminen on jo vanhanaikaista, koska Niemestä poistettiin laitetiimit. Sääli.

laitevahtimestari kirjoitti:Työkausi alkaa normaalisti erinäisillä koulutustilaisuuksilla esim. alkusammutuskoulutus, käytännön koulutus laitteilla,ym. Tällöin väki jaetaan(puhun nyt laitteista) laiteryhmien kesken(joita on 6).Miten muissa puistoissa? Pääosa kesästä ollaan sitten omassa laiteryhmässä,mutta vapaa,sairas ym. syistä muissakin "ryhmissä" tulee töitä tehtyä.

Särkän työkausi alkaa pari viikkoa ennen puiston aukeamista. Ihan omien hommien koulutuksen lisäksi töihin kuuluu pienimuotoinen puiston siivoaminen ja kunnostaminen. Ajokoulutuspäiviä on muistaakseni jotain viisi, ensimmäiset päivät ajetaan tyhjiä laitteita ja loput sitten kavereilla lastattuina. Ja ei, painolastina oleminen ei aina ole hauskaa ;)
EA ja alkusammutuskoulutukset kuuluvat kuvioon joka vuosi. Samoin asiakaspalvelukoulutus.

Särkän nykyisistä ryhmäjaoista en tiedä. Ennen laiteryhmät olivat isot 1 ja 2, lastenlaitteet, tukkitiimi, jettitiimi, koskitiimi, tornadotiimi ja pipetiimi.
Muiden ryhmien välillä hypittiin aina tarpeen mukaan. Kakkoskuskiksi isoille pääsi alle 20-vuotiaskin, jos ykköskuski oli laiteryhmän vakikuskeja. Aina ei ollut hyvä osata ajaa kaikkia laitteita, silloin saattoi saada ikäviäkin nakkeja (kuten Troika-päivä 10h >:( )

Tavallinen työpäivä, jonka pituus on 8h(voi vaihdella 6-11h) alkaa sillä, että vaihdan univormun päälle, vien eväät jääkaappiin, varmistan ettei minua ole siirretty muille laittelle, sekä tarkastan yleiset ilmoitukset(etenkin sadekelillä voidaan laitteita sulkea). Sitten nappaan avaimen ja suuntaan laitteelle.
Laiteilla on huolto normaalisti jo ajanut laitteen kertaalleen aamun aikana ja kuitannut sen ajopäiväkirjaan. Tämän tarkistettuani koeajan viellä laitteen ennen porttien aukeamista.

Särkässä karsinasta ei saa lähteä laitteille, ennen kuin huoltoraportit ovat tulleet. Nämä ovat huollon tarkastusraportteja, jota huolto tekee joka päivä koeajojen jälkeen. Raportista näkee, saako laitetta ajaa ja onko siinä jotain poikkeavaa, johon pitää kiinnittää huomiota.
Tämän jälkeen kuski vielä itse koeajaa laitteen. Normaalitilanteessa laite on koeajettu ja penkit putsattu ennen puiston aukeamista. Särkässä ongelmia tuottaa se, että puisto aukeaa klo 11, mutta osa laitteista vasta klo 12. Tällöin kuskia saattaa odottaa asiakkaita täynnä oleva laite kun hän tulee töihin. Ja kukaanhan ei pidä siitä, että hänet ajetaan pois laitteesta takaisin jonoon koeajon vuoksi....
Tukilla poikkeuksellisesti tauottaja avasi laitteen kahden tavallisen tauottajan kanssa ja tiimiläiset tulivat vasta vartin myöhemmin. Tämä siksi, että Tukin päivät venyivät yleensä pidemmiksi kuin muiden.

Sitten alkaa itse työpäivä, huomioitavaa on se, että koko päivä ollaan samalla pisteellä säässä, kuin säässä, ellei ihmeitä satu. Poikkeuksena tietenkin tauotus.
8h päivässä on kolme taukoa,15,30 ja 15min, jolloin tauottaja(yleensä
"vanhempi" kuljettaja) hoitaa laitetta.
Päivän päättyessä laite sammutetaan ja ovet suljetaan-> jälleen asun vaihto ja kotia valmistautumaan seuraavaan päivään.

Oliko teillä "yhden paikan komennus" vain paperilla, vai toteutuiko se käytännössäkin? Meillä oli tapana vaihtaa kesken päivää saman laiteryhmän sisällä työpisteitä. Silloin päivä meni nopeammin. Esim. Kummarilla oli kivaa istua puoli päivää, mutta sen jälkeen kaipasi jo aurinkoon ja vähän liikkumaan. Raskaan rekka-aamun jälkeen taas oli mukavaa mennä lepuuttamaan jalkojaan Metkulan ovelle. Tukilla työtehtäviä vaihdeltiin pitkin päivää lastauksen, purun ja valvomon välillä. Tauottaja ja fotolaiset pysyivät omalla paikallaan.

Taukosysteemiä yleisesti ottaen vihasin (ja niistä tapeltiinkin). Tämä johtui siitä, että tauottajilla ainakin siihen aikaan oli ns. 'natsimeininki', eikä parinkaan minuutin myöhästelyä sallittu. Kuitenkin tauottajat itse saattoivat lorvailla tunninkin tekemättä mitään taukokierrosten välillä. Ollessani itse tauottajana kävin kierrosten välillä kiertämässä laitteilla ja kyselemässä, oliko jollain tarvetta käydä vessassa tai oliko vesi loppunut. Olisi tuntunut typerältä istua lorvimassa karsinassa samaan aikaan, kun työkaveri istuu jalat ristissä ja odottaa, että seuraava tauko alkaisi.

Työpäiviä on yleensä 4 ennen kahta vapaata(joskus yhtä), mutta allekirjoittanut(kin) on työskennellyt pah.siis parhaillaan 9 päivää putkeen (ei edes paha putki..) Huomioitavaa on myös se, että vapaa päiviä lukuunottamatta ei aikaa muulle oikeastaan ole, toisaalta etuna se, että ei tarvitse nousta jo klo 06.00 töihin..
Lisäksi työ tuo mukanaan aivan omanlaisensa "hengen" työtoverien kesken.

Meillä listat menivät aivan randomilla. Muistan tehneeni 13:n päivän työputkea, jonka jälkeen oli kahden päivän vapaa. Se söi ihmistä (ja ketä tahansa muutakin). Työstä piti oikeasti tykätä, että sitä jaksoi.
Mutta kuten niin usein ennenkin on todettu, huvipuistot ovat hengeltään mahtavia paikkoja olla töissä. Yhtään noista neljästä kesästä en vaihtaisi pois, mutta toisaalta, en enää menisi sinne takaisinkaan ;)
"Oh, please! Vampires have so many weaknesses, you can't help but kill them!"
- Sivustolta Famous last words (d&d)

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 22.11.2006 13:27

Ventrue kirjoitti:...eikä parinkaan minuutin myöhästelyä sallittu. Kuitenkin tauottajat itse saattoivat lorvailla tunninkin tekemättä mitään taukokierrosten välillä.

Tähän mun on ihan pakko ottaa kantaa, koska tosiaan olen itsekin niistä parista minuutista aikoinani sekä marissut, että saannut kuulla kunniani. Tossa täytyy kuitenkin muistaa se, että jos lenkissä on esim. 6 tauotettavaa ja jokainen heistä tulee sen 2 min myöhässä, on tauottajan OMASTA tauosta pois 12 min. Jos tauottajalla sitten olisi itsellään taukoa 30 min niin hyvin äkkiä se tauko vähenee puoleen (tähän kun lasketaan vielä mukaan siirtymä ajat laitteelta toiselle/paikasta toiseen esim. eteläportilta pohjoisportille niin se "oma tauon" pituus on aika helppoa matikkaa vai mitä?
- Pia

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 22.11.2006 13:33

Hienoa kuulla jotain särkänniemestä..
Minkäslainen puvustus on ollut muualla jaossa? Meillä (laitepuoli)
yleensä kaksi paitaa, housut, sadetakki, liivi, hattu ja takki.
Meillä ei tulisi kuulonkaan, että ajokoulutuksessa(n.pari tuntia) istuttaisiin lastina..
Yhden paikan komennus käytännössä, ellei mitään erikoista sattunut(esim. laite hajonnut,tms.) Itse en pidä siitä että tauotettavat myöhästelevät(no okei ei pari min. mitään,mutta pidemmät..) tauon pituus kun on sama kaikilla.
"Särkässä ongelmia tuottaa se, että puisto aukeaa klo 11, mutta osa laitteista vasta klo 12. Tällöin kuskia saattaa odottaa asiakkaita täynnä oleva laite kun hän tulee töihin. Ja kukaanhan ei pidä siitä, että hänet ajetaan pois laitteesta takaisin jonoon koeajon vuoksi."
ööh,pääsevätkö asiakkaat laitteeseen vaikkei kuski ole paikalla?
Teillä on asiakaspalvelu koulutus? erikoista..voisin sanoa niemen palvelusta paljonkin,mutta omaan siihen liian hyvät tavat..

Ventrue
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ventrue » 23.11.2006 8:58

Noista tauoista:
Kyllä minäkin aamukierroksella, jolloin aikataulu oli tiukempi, ymmärsin parin minuutin nipotuksen. Mutta en päivä- ja iltakierroksilla, jolloin tauottajalle itselleen jäi moninkertaisesti vapaata laitekuskeihin verrattuna. Tauottajan päivä on muutenkin helpompi kuin laitekuskin, itse tauottajana ei tuntunt mielekkäältä lorvailla karsinassa kun työkaverit tuskailevat laitteella.

laitevahtimestari kirjoitti:Hienoa kuulla jotain särkänniemestä..
Minkäslainen puvustus on ollut muualla jaossa? Meillä (laitepuoli)
yleensä kaksi paitaa, housut, sadetakki, liivi, hattu ja takki.

Aika samaa luokkaa. Kaksi t-paitaa, sortsit, sadevaatteet, fleece, tuulitakki, lippis ja huivi.

Meillä ei tulisi kuulonkaan, että ajokoulutuksessa(n.pari tuntia) istuttaisiin lastina..

Tarkoitatko, että kahden tunnin ajokoulutus annettiin uusillekin työntekijöille? Siis yhtenä päivänä kaksi tuntia? Aika hurjaa, en olisi itse uskaltanut lähteä asiakkaita pyörittämään tuollaisen koulutuksen jälkeen. Ihmettelen myös painolastin puutetta. Itsekin totesit, että laite kulkee eri tavalla painolla ja ilman. Oliko teillä siis asiakkaat ensimmäisiä testikappaleita uusille kuskeille? Tai sitten käsitin jotain väärin, tuntuu tosi kummalliselta jos ajokoulutus jää tuohon kahteen tuntiin ja ilman painolastiajoja.

"Särkässä ongelmia tuottaa se, että puisto aukeaa klo 11, mutta osa laitteista vasta klo 12. Tällöin kuskia saattaa odottaa asiakkaita täynnä oleva laite kun hän tulee töihin. Ja kukaanhan ei pidä siitä, että hänet ajetaan pois laitteesta takaisin jonoon koeajon vuoksi."
ööh,pääsevätkö asiakkaat laitteeseen vaikkei kuski ole paikalla?

Kyllä ne asiakkaat osaavat kiivetä aitojen yli. Isit ja äidit ovat tässä erityisen lahjakkaita...

Teillä on asiakaspalvelu koulutus? erikoista..voisin sanoa niemen palvelusta paljonkin,mutta omaan siihen liian hyvät tavat..

En tiedä nykyistä tilannetta, mutta omana aikanani Särkän ap sai parhaita pisteitä Suomessa. En sano, että asiakaspalvelun taso olisi erityisen kehuttava, mutta en ole erityisen hyvää palvelua muissakaan puistoissa saanut. Ap koulutus sensjaan on ihan lain määräämä juttu, jota yllättävän harvoilla työpaikoilla noudatetaan.

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 23.11.2006 14:17

Eli särkässä ei housuja jaeta? varmaan hyvin erottuu työntekijä, jolla on vain firman t-paita ja esim.farkut..
Kyllä ajokoulutus jää n.2-3h ilman lastia, toki tasapainotuksesta mainitaan jos laite sitä vaatii(ei siinä lastia tarvi, kun jokainen varmasti älyää mitä tasapainottaminen tarkoittaa). siinä muutamassa tunnissa koulutetaan vain laiteryhmän laitteet(max.5), ja esim.ylläri ei paljon koulutusta vaadi. Käytäntö opettaa..Lisäksi avajaispäivä aamulla on mahd. ennen avautumista(n.tunti) käydä ajamassa laitteita.
Omasta mielestä tuo koulutus on melko "turha" juuri keston, ja ajojen suhteen..
Miten muuten asiakkaat kehtaavat kiivetä aitojen yli tyhjään laitteeseen, mie antaisin moisesta parin tunnin porttikiellon(tosin tääl kaikki laitteet aukeaa samalla, kuin puistokin)..
Sitten se pieni mainos, Tykkimäki on kerännyt viime vuosina(jonkin markkinatutkimuksen mukaan) parhaat "pisteet" maan puistoista palvelun suhteen.
Kiinnostavia eroja..

Ventrue
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ventrue » 24.11.2006 9:06

laitevahtimestari kirjoitti:Eli särkässä ei housuja jaeta? varmaan hyvin erottuu työntekijä, jolla on vain firman t-paita ja esim.farkut..

Ehm... Ei minulla ainakaan ole vaikeuksia tunnistaa esim. kaupassa myyjiä heidän näkyvillä olevien henkilökorttiensa vuoksi.
En myöskään tunne tarvetta seistä entisen työnantajani takana ja puolustaa Niemen henkilöstöjohtamista tai asiakaspalvelupolitiikkaa. Joten jos haet tällä ketjulla "mun puisto on parempi kuin sun"-aiheista keskustelua, tätä on turha jatkaa.

Kyllä ajokoulutus jää n.2-3h ilman lastia, toki tasapainotuksesta mainitaan jos laite sitä vaatii(ei siinä lastia tarvi, kun jokainen varmasti älyää mitä tasapainottaminen tarkoittaa). siinä muutamassa tunnissa koulutetaan vain laiteryhmän laitteet(max.5), ja esim.ylläri ei paljon koulutusta vaadi. Käytäntö opettaa..Lisäksi avajaispäivä aamulla on mahd. ennen avautumista(n.tunti) käydä ajamassa laitteita.
Omasta mielestä tuo koulutus on melko "turha" juuri keston, ja ajojen suhteen..

Tämä oli mielenkiintoinen tieto mahdollista tulevaa tutkimustani varten. Olen turvallisuusalan ammattilainen ja tämä on taas esimerkki siitä, miten huvipuistojen työturvallisuus Suomessa on vielä lapsenkengissään. Vaikka sinusta tuntuisi kahden tunnin koulutus turhalta, et edusta kaikkia puiston työntekijöitä. Ajokoulutuksella on suuri vastuu sekä asiakkaiden että työntekijöiden turvallisuuden kanssa. Jos koulutus jätetään pariin tuntiin ja asenne vanhojen keskuudessa on se, että homma on "turhaa", niin uusi ensimmäisessä työpaikassaan oleva työntekijä ei välttämättä uskalla ilmaista, että on laitteen käytön suhteen epävarma. Vaikka sitten ajamalla oppiikin, niin epävarmuus luo aina riskitekijöitä. Töissäkään ei viihdy, jos pelkää epäonnistuvansa. Ja jos jotain tapahtuu, niin kuski saa syyt niskoilleen nopeammin, kuin ehditään kaivaa esille puutteellinen koulutus.

Oliko teillä isommilla laitteilla evakuointiharjoituksia? Tai kerrottiinko koulutuksen aikana, miten poikkeustilateissa edes toimitaan?
Minä voin kyllä myöntää rehellisesti, että en olisi noin lyhyellä koulutuksella lähtenyt kentälle ensimmäisenä vuonnani.

Miten muuten asiakkaat kehtaavat kiivetä aitojen yli tyhjään laitteeseen, mie antaisin moisesta parin tunnin porttikiellon(tosin tääl kaikki laitteet aukeaa samalla, kuin puistokin)..
Sitten se pieni mainos, Tykkimäki on kerännyt viime vuosina(jonkin markkinatutkimuksen mukaan) parhaat "pisteet" maan puistoista palvelun suhteen.
Kiinnostavia eroja..

Minun tietoni asiakaspalvelusta perustuvat edelleen omaan aikaani. Onhan se yleisesti tiedossa, että mitä pienempi paikkakunta, sitä parempi ap. Missä tahansa palvelussa. Siksi muistan ihmetelleeni Särkän tulosta (heh, ihan kuin tämä olisi iso paikkanunta;) ).
Vaikka muuten tähän pitää nyt mainostaa, että kun töitten vuoksi olen joutunut matkustamaan pitkin Suomea, niin huonoimpaa palvelua sain Kuopiossa ja parasta Helsingin liikenteen bussissa.

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 24.11.2006 11:36

Ei en hae "mun isi onkin..." keskustelua.
En edusta muita kuin itseäni ja omia kokemuksiani.Tarkoitan turhalla sitä, että sen kesto on uusille kuskeille liian lyhyt, kuten itsekkin ilmoitit.Väki on kyllä aina ilmoittanut, jos on epävarmuutta laitteen ajon suhteen. Poikkeustilanteista ja evakuoinnista on aina ollut alkusammutuskoulutus aikana puhe. Varsinaisia evakuointi harjoituksia ei ole ollut, en tiedä miten sitten muilla laiteilla. Jokaisella laitteella on lisäksi ajo-ohje+ miten toimit hätätilassa ohje.

Arttu
Admin

ViestiKirjoittaja Arttu » 24.11.2006 13:05

Vihdoinkin tälläinen aihe! :)

Itse oon työskennellyt vaan Lintsin ravintoloissa, joten mitään kenttäolosuhdejuttuja tai muitakaan en siis osaa sanoa. Kyllähän sieltäkin on ne hyvät ja huonot puolet kuullut. Mutta niistä en mene mitään sanomaan, kun ei ole itse sitä kokenut.

Mutta jos täällä on niitä ihmisiä, joita kiinnostaisi kokeilla ravintola-alaa huvipuistossa, niin ehdottomasti suosittelen sitä! Ei ole mitään niin hienoa ja erilaisempaa työympäristöä kuin huvipuistot!

Mitä nyt tuli tuosta ilmapiiristä ja työympyröistä sanottua, niin ainakin lintsillä jaksaa painaa vaikka kuinka kiireisen ja helteisen kuuman päivän läpi, koska siellä se työporukka on niin mahtava ja erilainen! Joka päivä on erilainen ja eikä koskaan ole tullut tehtyä päiviä tietyllä rutiinilla, joten työhön ei ole kerennyt kyllästyä. :)

Ja jos nyt joku päivä motivaatio on sekunin sadasosan nollassa, niin sitä voi nostattaa sillä, että onneksi työpäivän päättyessä lintsin alamäki antaa myöden ja sitten voi suunnata kohti Alppiharjun erästä pubia vaikka kierien. ;)

Paluu