Huvipuistojutut lehdissä/mediassa

Huvipuistoihin liittyvää yleistä keskustelua.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Mustekala
Jäsen

ViestiKirjoittaja Mustekala » 27.4.2008 20:31

Wau!

Tässä taisi olla koko foorumin historian pisin viesti :D !

Kylläpä haluaisin olla Lillbackan pöksyissä!
\o/

KennethSundberg
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja KennethSundberg » 28.4.2008 21:40

booster kirjoitti:unettomuus koitu minun kohtaloksi... ei vaineskaa :D en tiedä miten asiankeskipisteenä ollut itse näkee, mutta mun mielestä oli ihan kohtuu hyvin koottu juttu noinkin pieneen aikaan noin laajasta asiasta. kenneth esiinty vain eduksensa :). Sai hyvän pienen maistiaisen aiheesta yms.

Itse näin jutun vasta nyt DVD:ltä, ja täytyypi sanoa että itseäni häiritsi suunnattomasti nuo suomalaisista kummituselokuvista napsitut kuvat kuvittamaan teemapuistomusa-aihetta. :huh: (Noh, olihan siellä sentään pikkuosio Linnanmäen ikivanhasta kummitusjunasta). Jotenkin näillä nykytelevisioohjelmien tekijöillä on hirveä tarve änkeä puheen päälle ylipursuavaa ja usein asiaan liittymätöntä kuvamateriaalia, ynnä puristaa liian pieneen aikaan liian paljon tavaraa -- itsekin piti katsoa kyseinen juttu kolme kertaa putkeen, ennen kuin sisäistin kaiken mitä itse jutussa sanoin. :huh: Haastattelun koko kuvausmateriaali (jota taisi tulla parin tunnin verran) sisälsi kaiken lisäksi huomattavasti "asiapitoisempaakin" asiaa itse teemapuistomusan julkaisuun ja keräilyyn liittyvistä oleellisista seikoista, mutta näitä ei nyt sitten oltukaan sisällytetty leikattuun lopputulokseen.

Se mikä yllätti positiivisesti - ja todellakin YLLÄTTI - oli kuinka paljon musamateriaalia viiden minuutin jutussa kuultiin. Ja sekin yllätti että ohjelman tekijät olivat kuitenkin valinneet juttuun kokoelmani julkisesti julkaisematonta audiomateriaalia - vaikka heitä sen käytöstä varoittelinkin. Positiivisen yllättävää oli myös, että Orlochlessin Tornin musa dokumentoitiin kuvien kera vajaassa minuutissa mukavan kaikenkattavasti, vaikkei säveltäjän nimeä mainittukaan...

Lopputuloksena niin totaalisen täyteenahdettu viisiminuuttinen, että huh! Jos katselijaa ei olisi hämätty alussa suomalaisilla kummituselokuvaotteilla, olisin huomattavasti tyytyväisempi kokonaisuuteen.

:) KEN

PS. Pialle LÄMMIN KIITOS taltioinnista (ja mukavasta Lintsi-illastakin)!
Älä välitä heistä jotka puhuvat selkäsi takana; sehän vain tarkoittaa että olet heitä muutaman askeleen edellä.

Juuso
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Juuso » 4.5.2008 20:04

Työntekijä loukkaantui Särkänniemessä. Työntekija oli Vauhtimato-radalla töissä.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1527360

Arttu
Admin

ViestiKirjoittaja Arttu » 4.5.2008 20:39

Jokohan vihdoin saataisiin vauhtimatoonkin anti-rollback jarrut asemalle ettei työntekijöiden tarvitsisi vedellä sitä junaa asemalle takaisin käsin tai koko ruhon voimin? :D Joskus oli huvittavaa katsoa kun just ja just vauhtimatoon päässeet ylipainoiset perheenäidit ja -isät lapsineen saapuu asemalle ajon loputtua ja sit lähteekin vierimään takaisiin viimeiseen kaarteeseen, vaikka jarrut on jo päällä. ;)

paappa
Jäsen

ViestiKirjoittaja paappa » 4.5.2008 22:10

Joo, jännä juttu, kun viimevuoden ikävien tapausten jälkeen oli juttua, niin yksi jos toinenkin taho toitotti, että kyllä meillä jne. jne ja koulutuksen nimeen toitotettiin onnettomuuksien ja vahinkojen estämistä.
Kehuttiin sitä, kuinka on suunnitelmat, järjestelmät yms. ennaltaehkäisevään toimintaan. Kuitenkin taitaa olla niin, että ei ne suunnitelmat ja suuret puheet auta asioissa, vaan täytyy hallita se käytännönkin osuus, jotta hommat toimisi.
Ikäväähän tuollaiset jutut on, mutta toisaalta ihan hyvä, että noin paljastuu toimintojen "vajavaisuus".
Jotenkin tuntuu, että ei tuo jää viimeiseksi "negatiiviseksi" jutuksi huvipuistorintamalta tänä kesänä, mutta saapi sitten nähdä.

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 4.5.2008 23:05

Minusta tuntuu, että lehdissä ja yleensäkin mediassa näistä puistojen tapaturmista, yms. keskustellaan enemmän kuin ennen. Mikä on mielestäni pelkästään hyvä asia.

booster

ViestiKirjoittaja booster » 5.5.2008 9:27

Tuskin noita tapaturmia nyt sen enempää sattuu kuin monessa muussakaan työpaikas. huvipuistotyökin on vaa niin julkista ja monessa suhteessa työ o aika erikoislaatuista. Mitä sitten ajattelen noista asiakkaille sattuvista jutuista lähinnä ny lasten kompastumiset yms suhteutan sen siihen, että meikällä on satoja tuhansia asiakkaita kesässä joku 300 000 ainakin niin siihen mahtuu kaikkee. Tietysti tähdätään siihen 0 tulokseen omalla toiminnalla mutta sit voi olla just, että asiakas kompastuu yms kyl sitä vaa mahtuu toho 300 000 aika paljo :)

Mustekala
Jäsen

ViestiKirjoittaja Mustekala » 5.5.2008 12:31

Arttu kirjoitti:Jokohan vihdoin saataisiin vauhtimatoonkin anti-rollback jarrut asemalle ettei työntekijöiden tarvitsisi vedellä sitä junaa asemalle takaisin käsin tai koko ruhon voimin? :D Joskus oli huvittavaa katsoa kun just ja just vauhtimatoon päässeet ylipainoiset perheenäidit ja -isät lapsineen saapuu asemalle ajon loputtua ja sit lähteekin vierimään takaisiin viimeiseen kaarteeseen, vaikka jarrut on jo päällä. ;)

No kyllä Vauhtimatoon saisi kehitellä tämän anti-roll-päk -systeemin. Minullekin kävi kerran niin, kun olin tässä samaisessa radassa kyydissä, niin viimeisen kaarroksen ja sen ylös-alas -efektin (nostomäessä) jälkeen juna meni vähän liikaa taaksepäin ja siinä sitten olikin laitteenhoitajalla tekemistä saada vaunu (plus monta sataa kiloa) takaisin asemalle. Ensiksi hän yritti itse, muttei onnistunut ja senpä vuoksi sitten kutsui huoltomiehet paikalle. Ja vasta kolmen hengen voimin saatiin vaunu takaisin asemalle.

Sitten eräänä toisena kertana vaunu ei suostunutkaan lähtemään asemalta vaan jäi siihen kyyhöttämään, vaikka moottorit pyörivät - ainakin äänestä päätellen - täysillä. Toisaalta hiukan kosteampi ilmanala saattoi vaikuttaa asiaan.

Huvipuistomaisin terveisin viisastelija ja kaikentietävä Mustekala :smartass:
\o/

paappa
Jäsen

ViestiKirjoittaja paappa » 6.5.2008 5:06

booster kirjoitti:Tuskin noita tapaturmia nyt sen enempää sattuu kuin monessa muussakaan työpaikas. huvipuistotyökin on vaa niin julkista ja monessa suhteessa työ o aika erikoislaatuista.

Siellä, missä olen töissä om nyt menty kokolailla 10v ilman ensinmäistäkään sairauspoissaoloon johtanutta työtapaturmaa.

Työn julkisuudesta ja "erikoislaatuisuudesta riippumatta, työpakan tulee olla turvallinen ja siellä otettu huomioon kaikki tarpeelliset turvatoimet työntekijöiden ja asiakkaiden turvaamiseksi.
Noi turvallisuusasiat vaan sattuu maksaan tonnin tai muutaman ja kun se on viivanalta pois, niin koitetaan, pärjätäänkö ilman sijoituksia ja jos sattuu jotain, niin onneksi on vakuutukset, jotka korvaa.

Toivottavasti huvipuistoalalle tulisi kaikille pakolliseksi tämä uusi työturvallisuuskortti.

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 6.5.2008 7:45

paappa kirjoitti:Siellä, missä olen töissä om nyt menty kokolailla 10v ilman ensinmäistäkään sairauspoissaoloon johtanutta työtapaturmaa.

Millainen työsi on? koneiden kanssa työskentelyä? asiakkaiden juostessa samaan aikaan jaloissa?

Työn julkisuudesta ja "erikoislaatuisuudesta riippumatta, työpakan tulee olla turvallinen ja siellä otettu huomioon kaikki tarpeelliset turvatoimet työntekijöiden ja asiakkaiden turvaamiseksi.

Puistoissa on mielestäni otettu hyvin huomioon asiakkaiden turvallisuus. Ongelmana vain kuin usein on se, ettei as. useinkaan toimi kuten säännöt edellyttäisivät. Jos nyt puhumme esim. tuosta Lintsin Kurulla sattuneesta kohtauksesta, niin eipä siinä paljon mitään ole enää tehtävissä jos joku saa päähänsä alkaa yht´äkkiä loikkimaan vaunusta toiseen. Vai olisiko mielestäsi parempi, että asiakkaat köytettäisiin penkkeihin kiinni niin, ettei ilma kulje kunnolla keuhkoissa?
'
Tuntuu vain, että tämä huvipuistoala on tänä päivänä aikalailla tapetilla tuon viimekesäisen ikävän Powerlandin tapauksen johdosta. On taidettu kohta mennä siihen, että jos työntekijä tai asiakas saa puistossa tikun sormeensa kirjoitetaan siitä seuraavana päivänä jossakin iltapäivälehdessä kissankorkusin kirjaimin.

Toivottavasti huvipuistoalalle tulisi kaikille pakolliseksi tämä uusi työturvallisuuskortti.

Itse toivoisin ennemminkin maalaisjärjen peruskurssia asiakkaille.

Vai mitä olette itse mieltä kuin luette näitä;

- asiakas pitää laitteen vieressä olevia aitoja kiipeilytelineenä ja hän istahtaa niihin laitteen ollessa LIIKKEELLÄ täydessä vauhdissa

- asiakas istuu ajon aluksi gondolissa ihan ok. Kun laite on lähdössä nousemaan ylöspäin huomaan, että hän on joko a) kääntynyt gondolissa istumaan väärinpäin tai b) nostanut jalkansa gondolin kattoon.

- asiakas nousee ylös kesken ajon, ja lähtee juoksemaan muiden vastaavien laitteiden sekaan ajon ollessa täydessä vauhdissa.

- asiakas kiipeää vaunusta pois kesken ajon, käy repimässä pari saniaista ja kiipeää vaunuun pikavauhtia takaisin kun huomaa, että teko huomattu ja laite on pysäytetty.

- asiakas nousee laitteessa seisomaan sen ollessa liikkeellä esim. onnistuakseen räkimään paremmin.
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

booster

ViestiKirjoittaja booster » 6.5.2008 11:04

paappa kirjoitti:
booster kirjoitti:Tuskin noita tapaturmia nyt sen enempää sattuu kuin monessa muussakaan työpaikas. huvipuistotyökin on vaa niin julkista ja monessa suhteessa työ o aika erikoislaatuista.

Siellä, missä olen töissä om nyt menty kokolailla 10v ilman ensinmäistäkään sairauspoissaoloon johtanutta työtapaturmaa.

Noi turvallisuusasiat vaan sattuu maksaan tonnin tai muutaman ja kun se on viivanalta pois, niin koitetaan, pärjätäänkö ilman sijoituksia ja jos sattuu jotain, niin onneksi on vakuutukset, jotka korvaa.

Olet oikeasti ,mun duunipaikassa lähtökohtasesti turvallisuustaso on 100%, jos se siitä alenee se on yhtä kuin laitetta ei ajeta. Toi turvallisuustasoo pystyy kyllä sit alenemaan koneenkäyttäjän,asiakkaan ja laitteen takia.

Laitteen takia.. Laitevika Laite suljetaan ja sitten kun se on taas 100% turvallinen se avataan tai todetaan,että turvallisuustaso ei siitä johtuen alene
Koneenkäyttäjästä johtuvat.. Vähän vaikeempi homma koska turvallisuusstaso voi romahtaa joko hetkisesti tai loppupäiväks yms. Koneenkäyttäjän omasta työmoraalista yms kiinni, energian saanti juominen yms ettei reaktiokyky heikkene ja pystyy vastaamaan asiakkaitten turvallisuudesta sekunti sekunnilta. Lisäksi työntekijä itse tietää työkuntonsa ja jos tulee auringonpistos yms niin ainoastaan työntekijän käsissä ilmottaa siitä ja mennä ensiapuun.
Asiakkaista johtuvat, asia johon on nykyään tosipaha vaikuttaa. ainoastaan puhuttelemalla piittamatonta asiakasta aitojen ylihyppimisestä laitteessa seisomisesta yms. Nykyään vissiin aika vaikea mennä rannekkeen menetyksiin turvallisuutta vaarantavista pelleilyistä. Mikä olisi mun mielestä hyvä, että saisi rannekkeeseen jonku merkinnän, että on ollut puhuttelussa ja jos sit seuraavan kerran jää kiinni niin ranneke menettäs ja päivä olisi ohi.

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 6.5.2008 13:31

Tästähän kehkeytyi oikein mielenkiintoinen aihe kaikin puolin.....

Vai mitä olette itse mieltä kuin luette näitä;

- asiakas pitää laitteen vieressä olevia aitoja kiipeilytelineenä ja hän istahtaa niihin laitteen ollessa LIIKKEELLÄ täydessä vauhdissa

- asiakas istuu ajon aluksi gondolissa ihan ok. Kun laite on lähdössä nousemaan ylöspäin huomaan, että hän on joko a) kääntynyt gondolissa istumaan väärinpäin tai b) nostanut jalkansa gondolin kattoon.

- asiakas nousee ylös kesken ajon, ja lähtee juoksemaan muiden vastaavien laitteiden sekaan ajon ollessa täydessä vauhdissa.

- asiakas kiipeää vaunusta pois kesken ajon, käy repimässä pari saniaista ja kiipeää vaunuun pikavauhtia takaisin kun huomaa, että teko huomattu ja laite on pysäytetty.

- asiakas nousee laitteessa seisomaan sen ollessa liikkeellä esim. onnistuakseen räkimään paremmin.

Täytyy pia sanoa että tässä on oikea top ten lista.. alkaa silmät nähdä punaista jo kotoa istuessa. Näihin tapauksiin itse annan (vähän tapauksesta riippuen) huomautuksen, jos ei auta niin huilia tai porttikielto.
Tietysti jos mennään astetta kovempaan eli esim. tappelu, niin joko jv, tai poliisi paikalle.

Olisi oikein hyvä asia jos näin olisi. Mieluusti myös ea-1 koulutus myös.
näkisin myös, että työntekijöiden pitäisi huomauttaa puutteista ja vaatia parannuksia, jos ja kun tällaisia tulee vastaan.
(kirjoitin ehkä vähän jyrkästi, mutta kun on koko päivän pakertanut työturvallisuus asioiden parissa, niin...)

Mustekala
Jäsen

ViestiKirjoittaja Mustekala » 6.5.2008 13:50

laitevahtimestari kirjoitti:Mieluusti myös ea-1 koulutus myös.

Mikä on ea-1 -koulutus? :hmmm:

(Varmaan jonkun EU-lainsäädännön keksimä eurooppa-asiat -tyylinen koulutus :P ...)
\o/

booster

ViestiKirjoittaja booster » 6.5.2008 14:35

Mustekala kirjoitti:
laitevahtimestari kirjoitti:Mieluusti myös ea-1 koulutus myös.

Mikä on ea-1 -koulutus? :hmmm:

(Varmaan jonkun EU-lainsäädännön keksimä eurooppa-asiat -tyylinen koulutus :P ...)
hei hei seis seis , ny rupeette liiottelee jos puhutte että kaikilla laitetyöntekijöillä pitäisi olla ensiapukoulutus yms, niinku sanoin lähtökohta on se 100% turvallisuustaso, okei joku työturvallisuus joo, siitä puhutaan paljonki ja siihen puututaan, mutta auttaisko se sit sen enempää tätä tiettyä ihmisryhmää, ei se läpyskä sen enempää auta. esim kyllähän autokoulussakin opetetaan kaikkee, ja varmasti myös liikennekäyttäytymistä jne turvallisuuusjuttuja, mutta vaikka se kortti sit onki nii ei se estä sitä huonoa liikennekäyttäytymistä yms.

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 6.5.2008 16:03

booster kirjoitti:hei hei seis seis , ny rupeette liiottelee jos puhutte että kaikilla laitetyöntekijöillä pitäisi olla ensiapukoulutus yms, niinku sanoin lähtökohta on se 100% turvallisuustaso, okei joku työturvallisuus joo, siitä puhutaan paljonki ja siihen puututaan, mutta auttaisko se sit sen enempää tätä tiettyä ihmisryhmää, ei se läpyskä sen enempää auta. esim kyllähän autokoulussakin opetetaan kaikkee, ja varmasti myös liikennekäyttäytymistä jne turvallisuuusjuttuja, mutta vaikka se kortti sit onki nii ei se estä sitä huonoa liikennekäyttäytymistä yms.

Tässä olen laitevahtimestarin kannalla. Mielestäni EA-1 kurssi on todella hyödyllinen ihan jokaiselle, riippumatta siitä onko töissä huvipuistossa vaiko jossakin muualla. Kuitenkin, varsinkin huvipuiston työssä työskentelevältä mielestäni tulisi edellyttää tuon kortin omaamista. Tämä ihan siksi, että puistoissa palvellaan tuhansia ihmisiä päivittäin todella vaativissa olosuhteissa ja yleensä jos jotain siellä tapahtuu niin sitten tapahtuu isosti. Tuolloin on hyvä edes hallita perusteet mitä pystyy ja voi tehdä.
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

Paluu