Huvipuistojutut lehdissä/mediassa

Huvipuistoihin liittyvää yleistä keskustelua.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

booster

ViestiKirjoittaja booster » 18.4.2008 23:31

unettomuus koitu minun kohtaloksi... ei vaineskaa :D en tiedä miten asiankeskipisteenä ollut itse näkee, mutta mun mielestä oli ihan kohtuu hyvin koottu juttu noinkin pieneen aikaan noin laajasta asiasta. kenneth esiinty vain eduksensa :). Sai hyvän pienen maistiaisen aiheesta yms.

Pia
Moderaattori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pia » 19.4.2008 7:46

KennethSundberg kirjoitti:Piiiaa-aaa, tule pian takaisin!! ;)

Jokos siun tuli minua ikävä :) ?. Ahertelen täällä Nokkiksessa ainakin tämän viikonlopun yli..
- Pia

"Kukaan meistä ei ole täydellinen, ja minä olen siitä täydellinen esimerkki ;)."

HeXa
Linkkimestari

ViestiKirjoittaja HeXa » 22.4.2008 21:06

laitevahtimestari
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja laitevahtimestari » 22.4.2008 22:28

Linnanmäen toimitusjohtaja Risto Räikkönen sanookin, että huvipuistolla on vielä runsaasti laajentumismahdollisuuksia. Hänen mielestään puhe pieniksi käyvistä tiloista onkin turhaa.

– Meillä on rakennettu tähän mennessä lähinnä vain yhteen tasoon. Salama tulee ikään kuin toiseen kerrokseen. Maailmalla huvipuistoissa laitteita on yleisesti 2–3 kerroksessa, Räikkönen huomauttaa.

Jonkin tolkun voisi säilyttää. Tuosta saa herkästi sen kuvan, että lintsi aikoo kasata mäkensä täyteen, kerroksittain laitteita. Kyllä on kamala näky kun kuvittelee pientä mäkeä, joka on ahdettu täyteen laitteita, moneen kerrokseen ja jumalattomasti väkeä. Eipä tarvitse tulevaisuudessa sinne eksyä, vaan muistella lämmöllä sitä millainen Linnanmäki oli vielä 90-luvun alussa, silloin sitä pystyi jopa huvipuistoksi kutsumaan.

booster

ViestiKirjoittaja booster » 22.4.2008 22:42

laitevahtimestari kirjoitti:
Linnanmäen toimitusjohtaja Risto Räikkönen sanookin, että huvipuistolla on vielä runsaasti laajentumismahdollisuuksia. Hänen mielestään puhe pieniksi käyvistä tiloista onkin turhaa.

– Meillä on rakennettu tähän mennessä lähinnä vain yhteen tasoon. Salama tulee ikään kuin toiseen kerrokseen. Maailmalla huvipuistoissa laitteita on yleisesti 2–3 kerroksessa, Räikkönen huomauttaa.

Jonkin tolkun voisi säilyttää. Tuosta saa herkästi sen kuvan, että lintsi aikoo kasata mäkensä täyteen, kerroksittain laitteita. Kyllä on kamala näky kun kuvittelee pientä mäkeä, joka on ahdettu täyteen laitteita, moneen kerrokseen ja jumalattomasti väkeä. Eipä tarvitse tulevaisuudessa sinne eksyä, vaan muistella lämmöllä sitä millainen Linnanmäki oli vielä 90-luvun alussa, silloin sitä pystyi jopa huvipuistoksi kutsumaan.
tolla ajatuksella rupesin leikkimään, että mikä ja mihin sit kolmas kerros :D

HeXa
Linkkimestari

ViestiKirjoittaja HeXa » 23.4.2008 17:52

paappa
Jäsen

ViestiKirjoittaja paappa » 24.4.2008 5:05

Muistaakseni jossain vaiheessa oli juttua, ettei Lintsi saisi kovin korkeaksi nousta. Tuossa oli jotain "horisonttijuttuja" elikkä, ettei siellä saisi olla liian korkeita rakennelmia.
Eivät ole ilmeisesti unohtaneet sitä, maanalle kaivautumisen pakkomiellettä, mikä tässä vuosikausia on tuolla ollut.
Maanalle kun kaivautuu, niin sieltä ei helpolla tila lopu.

Mode-edit Juuso: Lainaus kuntoon.

booster

ViestiKirjoittaja booster » 24.4.2008 8:18

tuossa tuli eilen olusella mieleen kun puhuin siitä, että mihin 3. kerros, ettää Linnanmäellä on jo eräs paikka missä laitteita on oikeastaan kolmessa kerroksessa. Riippuu miten sen ajattelee nimittäin hurjakuru-pikajuna-salama. Siinä kohdassa missä salama nousee pikajunan päälle niin se on tavallaan myös hurjankurun aluetta. Viihteellä sen vuoksi, että tänään alkaa kauan odotettu kesäkausi.

Juuso
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Juuso » 25.4.2008 12:33

Särkänniemen uutukaisesta juttua ja video!

http://aamulehti.fi/uutiset/viihde/81715.shtml :)

Mustekala
Jäsen

ViestiKirjoittaja Mustekala » 25.4.2008 14:09

Juuso kirjoitti:Särkänniemen uutukaisesta juttua ja video!

Vaikuttaa siltä, että Särkänniemi on tehnyt jälleen hyvän hankinnan lastenlaitteiden puolelle. :)

Ja kerrankin laitteen ympäristö on tehty kunnolla: metalliset aidat, oikea kiveys alapuolella, sekä kunnon poistumisalue kettinkikaiteineen. Nyt ei olla tässä asiassa oltu pihejä :thumbsup: !
\o/

booster

ViestiKirjoittaja booster » 25.4.2008 21:08

Mustekala kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että Särkänniemi on tehnyt jälleen hyvän hankinnan lastenlaitteiden puolelle. :)

Ja kerrankin laitteen ympäristö on tehty kunnolla: metalliset aidat, oikea kiveys alapuolella, sekä kunnon poistumisalue kettinkikaiteineen. Nyt ei olla tässä asiassa oltu pihejä :thumbsup: !
Vieköhän pena puu on sellase makkarakojun tapasen häkkyrän alla tänä kesänä, eka hankitaaa joku tollane ja sit se pilataa sellasel hepposel pressukatteel

Severi
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Severi » 25.4.2008 23:23

Tulee varmasti käytyä! :D
Hyvin on pistetty kyllä rahaa teemoitukseen.
Saas nähdä millainen laite ensi vuonna tulee, kuulemma joku vuoristorata.
Kuva
Olin ensimmäinen asiakas MotoGeessä vuonna 2010!
Olin ensimmäinen asiakas myös Majakassa vuonna 2012!

Juuso
Moderaattori

ViestiKirjoittaja Juuso » 26.4.2008 1:26

Severi kirjoitti:Saas nähdä millainen laite ensi vuonna tulee, kuulemma joku vuoristorata.

Lähde? :)

Severi
Jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Severi » 26.4.2008 10:55

Juuso kirjoitti:
Severi kirjoitti:Saas nähdä millainen laite ensi vuonna tulee, kuulemma joku vuoristorata.

Lähde? :)

No olen kuullut kavereilta, ja Aamulehdessä kun on se video + kommentit Taikapyörästä, niin alapuolella oli että jonkinsorttinen hurja laite on kyllä tulossa. =P
Kuva

Olin ensimmäinen asiakas MotoGeessä vuonna 2010!

Olin ensimmäinen asiakas myös Majakassa vuonna 2012!

HeXa
Linkkimestari

ViestiKirjoittaja HeXa » 27.4.2008 17:15

Juttu on sivuilta: http://media.keskisuomalainen.fi/sunnun ... 2984.shtml

Sunnuntaisuomalainen on viiden maakuntalehden (Ilkka, Karjalainen, Keskisuomalainen, Pohjalainen ja Savon Sanomat) yhteinen sunnuntaisivusto.

Sunnuntaisuomalainen

Kuva
Jorma Lillbackan luoma elämysmaailma Powerpark sijaitsee aivan hänen tehtaidensa naapurissa Alahärmässä. Puiston vetonaula on puinen vuoristorata.

Tyhjästä tähän asti

Satu Takala, Kuvat: Johannes Tervo

Härmäläinen Jorma Lillbacka loi menestyksensä tyhjästä.
Pienestä autohalliverstaasta syntyi maailmanlaajuinen konepajaketju.
Nyt miljonääri rakentaa rahoillaan omaa elämysmaailmaa.

Jorma Lillbackan tarina on kuin amerikkalaisista elokuvista. Parikymppinen Lapuan ammattikoulun käynyt perheenisä perustaa konepajaverstaan tuttavansa autohalliin ja kehittää siitä suuren maailmalla menestyvän tehdasketjun.

Tarina tunnetaan, mutta miestä itseään ei juurikaan. Julkisuutta kartteleva miljonääri viihtyy Alahärmässä 4 800 asukkaan kunnassa ja antaa muiden hoitaa yrityksensä julkisuuden.

Lillbacka ei paistatellut lehtien palstoilla edes muutama vuosi sitten, jolloin myi yrityksensä Kauhavan-liiketoiminnot ruotsalaiselle pääomasijoitusyhtiö EQT:lle. Kauppahinta on salaisuus, ja sen arvellaan olleen huikea.

- On parempi yrittää tehdä kuin olla kauheasti esillä, hän perustelee vähäistä näkymistään.

Kopeutta sivuun vetäytyminen ei ole. Jokainen, joka on viettänyt hetken Lillbackan seurassa huomaa, miten luontainen kommunikaattori mies on. Ei itsestään meteliä pitämällä, vaan vähin ja vaatimattomin elein.

Ensin syntyi tuote, joka avasi ovet maailmanmarkkinoille. Pesolan vanhalle kyläkoululle muuttanut Lillbacka kehitti konepajassaan uuden tuotteen, letkuliitinpuristimen. Sille oli avattava markkinat maailmalla, koska Suomessa ne eivät olleet kummoiset.

Idea, joka syntyi, on tänä päivänäkin käytössä. Ensimmäinen tehdas rakennettiin pian Alahärmään ja seuraava Kauhavalle.

- Ei minua ole koskaan peljättänyt, Lillbacka sanoo, mutta myöntää tulleensa iän myötä varovaisemmaksi.

- Onhan näiden vuosien aikana ollut myös huonoa aikaa, yleinen lamakin. Aina niistä jotenkin selvittiin.

Varallisuutta Lillbackalla on toteuttaa erikoisimmatkin ideat.

Kaikesta huolimatta yöunet menevät nykyisin paljon herkemmin kuin ennen.

- Ennen, kun oli velkaa, ei ollut niin päänvaivaa. Nyt sitä on paljon enemmän, vaikka toisin luulisi.

Talvet Lillbacka asuu nykyisin vaimonsa kanssa Floridassa.

- En pidä talvella pimeästä ajasta, enkä kylmästäkään kauheasti.

Kesällä ja syksyllä hän viihtyy myös Kittilän ja Kuusamon huviloilla.

- Silloin siellä on vähän ihmisiä. Eikä mene lumi kenkiin.

Lisäksi Lillbackalla on merenrantahuvila Särkimössä Maksamaalla.

Talvea hän kuvailee eläkeläisen vapaaksi. Silti hän on Floridastakin jatkuvasti yhteydessä Härmään. Hän tietää koko ajan, mitä siellä on tapahtumassa.

- Kesällä olen täällä aamusta iltaan saakka niin, että tunnit kyllä tulevat täyteen.

Kannattaakin katsoa aamulla hotellihuoneen ikkunasta ulos: siellä saattaa käynnistellä ruohonleikkuriaan itse J. Lillbacka.

- Kaksi päivää menee koko alueen ajelemiseen ja sitten saakin aloittaa taas alusta.

EQT:lle myynnin jälkeen Lillbacka on paneutunut innokkaasti suunnittelemaan Powerparkin elämyspuistoa ja jatkanut Lillbacka Powercon hallituksen puheenjohtajana. Muut hallituksen jäsenet ovat hänen kolme poikaansa, Pekka, Jukka ja Veli-Matti. Vanhin pojista Pekka Lillbacka on myös Powercon toimitusjohtaja.

Huvipuistolle aukeni tila, kun tehdaslaajennuksen maakaupan yhteydessä saatiin enemmän maata kuin tarvittiin. Silloin syntyi idea carting-radasta, jota nykyisin kehutaan yhdeksi maailman parhaimmista.

Kun Alahärmässä pidettiin 2002 cartingin MM-osakilpailut, olivat ensimmäiset huvipuistolaitteetkin jo pystyssä.

Miksi teollisuuspohatta sitten haluaa rakennuttaa huvipuiston?

- Kyllähän sitä elämässä saa huviakin olla, kuuluu vastaus.

Ja miksi Härmään, miksei muualle? Siksi, että Lillbacka asuu siellä.

- Olen elämäni kulkenut maailmalla asiakkaiden tykönä. Voisi vähän leikillään kokeilla, josko ihmiset nyt tulisivat tänne.

Lillbacka pitää sijaintia hyvänä. Hän uskoo Vaasan ja Uumajan välisen laivaliikenteen tulevaisuuden kasvuun. Pohjois-Ruotsista tai -Norjasta on pidempi matka Göteborgiin tai Osloon - Härmään ei.

Powerparkin elämyspuiston ympärivuotisuus on pohdinnassa. Sille pohjan luovat jo olemassa oleva sisäcarting-halli, ratsutila sekä hotelli- ja ravintolapalvelut. Lillbackan tarkoitus on lisätä etenkin konferenssitoimintaa. Majoituskapasiteetti on tarkoitus kolminkertaistaa viidessä vuodessa. Nyt petipaikkoja on 130. Lakeuden keskelle on suunniteltuna 17-kerroksinen hotelli.

Tarkka Lillbacka on. Hän valvoo Powerparkin rakennustöitä itse ja huolehtii, että suunnitelmat menevät niin kuin hän on ne ajatellut. Hän piirtää ideoita ilmaan laajoin kädenliikkein ja odottaa, että visio välittyy sen toteuttajalle. Ei ole harvinaista, että kokonainen seinä on purettu, kun näky ei ole ollut isännän mieleen.

- Minä saan päähänpiston ja toiset ovat toteuttaneet sen.

Mies tunnustautuu suorapuheiseksi.

- Ennen olin suvaitsevaisempi. Nyt tulee sanottua herkästi, vaikka ei niin tarvitsisikaan. Niinhän ne sanovat, että vanhemmat ihmiset ovat vähän kärttyisiä, hän sanoo ja hymyilee.

Lillbackan valtakuntaa Powerparkia on rakennettu tyystin eri tyylillä kuin Suomessa on yleensä totuttu näkemään. Se vaatii uskaltamista. Rakennukset ovat yhdistelmä erilaisia tyylejä, jolloin niistä tulee oma satumaailmansa.

- Pitää tohtia tehdä älyttömyyksiäkin, että pääsee kaavasta irti. Minulla on tällainen silmä ja jollain toisella toisenlainen, voi olla parempikin kuin minulla.

Hyppäämme Lillbackan Range Rover -maastoauton kyytiin. Powerparkin alue on sata hehtaaria laaja. Tuonne, aurattuun peltoon asti on hänen maataan ja tuohon metsänreunaan tulee aikanaan majoitustilaa.

Auto kaartaa uutuuttaan hohtavan tallin eteen. Tosin talli on vähäpätöinen nimitys kuninkaallista hevostilaa muistuttavalle, puhtauttaan kiiltävälle rakennukselle. Sen alakerrassa on 17 hevosta ja yläkerrassa iso neuvotteluhuone, josta näkee lasin läpi talliin. Alakertaa koristavat seinämaalaukset kuuluisista laukkakisoista.

Perimmäisessä tallissa hirnuu Hiskin Vimma. Se imettää kaksi päivää sitten syntynyttä varsaansa.

- Tarkoitus on, että kun pojille on cartingrata, hevostalli on tytöille.

Tallilta tullaan pian tekemään hevosvaelluksia ja mönkijäsafareita lähimaastoon ja lisäksi jyhkeät jyllanninhevoset vetävät kärryjä huvipuistossa.

- Täällä voisi olla hevosia kaikkialta maailmasta! sinkoaa Lillbackalta taas uusi idea.

Matka jatkuu huvipuistoon. Sen ylpeys on 960 metriä pitkä puinen vuoristorata. Lillbackalta meni kaksi vuotta löytää maailmalta mieleisensä rata. Tällä hän onkin ajanut jo yli 300 kertaa.

- En nyt ihan joka aamu, mutta joka toinen.

Kuljemme läpi huvipuiston lännenkylän ja tirolilaisrakennusten, ja Lillbacka viittilöi, minne on tulossa venäläistyylisiä rakennuksia ja minne kiinalainen ravintola. On suuri lelukauppa, karkkikauppa, nallekauppa, vaatekauppa, matkamuistokauppa... ja kaikki ovat Lillbackan omia, eivät yrittäjien.

- Kaikenlaista lisäaktiviteettia on tulossa..., Lillbacka innostuu, muttei kerro enempää.

Vaatekaupan suuren kristallikruunun alla on pakko miettiä, miten ylellistä elämää teollisuusneuvos itse viettää. Paljon puhetta ovat herättäneet hänen lentokoneensa ja huvijahtinsa - ja varmasti myös kateutta?

- En ole koskaan ajatellut pohjalaista kateutta. Jos olen jotain tarvinnut, sen olen laittanut.

Välimerellä kelluvaa huvijahtia Lillbacka kiistää käyttäneensä oikeastaan koskaan. Sitä vuokrataan eteenpäin. Lentokonettakaan hänellä ei enää ole.

- En tykkää lentää. Mieluummin menen autolla. Lentokonetta moni pitää isompana juttuna kuin autoa, vaikka joku auto voi olla kalliimpi. Riippuu vähän minkälaisen koneen ottaa.

Lentämisestä oli yhtiössä aikataulullista hyötyä. Härmästä pääsi kolmessa tunnissa mihin päin Eurooppaa hyvänsä.

Myös helikopteria yhtiössä käytettiin käytännön syistä. Asiakkaita piti hakea Vaasan lentokentältä tämän tästä. Kopterilla se sujui nätisti.

- Kerran haettiin amerikkalaista pariskuntaa kentältä helikopterilla. He kysyivät, eikö teillä ole täällä teitä ollenkaan.

Matkalaukku on Jorma Lillbackalla aina pakattuna. Lähtö on ex tempore.

- Vaimoni Annikki on rauhallisempi, järkevämpi kuin minä. Minä tykkäisin lähteä äkkiä ja haluaisin, että hän lähtisi mukaan, Lillbacka tunnustaa.

Lillbacka pitää erityisesti Islannista.

Sen sijaan kalastusreissulle lähtö on tunnin, viimeistään kahden tunnin sisällä varoituksesta. Norjaan hän lähtee yksin, tai ottaa kalaihmisiä mukaansa Powerparkista.

- Jorma voi soittaa, että "kuuluu vähän huonosti, olen Norjassa kalassa", vaikka vasta aamulla nähtiin, Powerparkin johtaja Mikko Kiviluoma kertoo.

Kuva
Lillbacka ei välitä julkisuudesta. Siksi hänestä on verrattain vähän kuvia arkistoissa. Kuva vuodelta 1983.
KUKA?
Jorma Lillbacka.
Syntynyt 1946 Kauhavalla, asuu Alahärmässä.
Lillbackan Konepajan perustaja, yrittäjä, sijoittaja ja teollisuusneuvos.
Lillbacka Powercon hallituksen puheenjohtaja.
Powerpark-elämyspuiston omistaja ja ideoija.

POHJANMAAN NOKIAN KASVU
1969 Lillbackan konepaja perustetaan.
1973 Letkuliitinpuristin kehitetään, syntyy Finn-Power-tuotemerkki.
1978 Ensimmäinen oma tehdasrakennus Alahärmään.
1983 Levytyökeskus esitellään Pariisissa.
1984 Laajennusosa otetaan käyttöön.
1985 Ensimmäinen ulkomainen tytäryhtiö Yhdysvaltoihin.
1987 Kulmaleikkurikone.
1994 Rajut kasvun vuoden alkavat.
1993-1994 kasvua 34 prosenttia.
1995 Kasvua 39 prosenttia.
1996 Kasvua 30 prosenttia. Liikevaihto nousee vuodesta 1993 vuoteen 1996 278 miljoonasta markasta 672 miljoonaan. Samoina vuosina uusia työntekijöitä sata henkeä vuodessa.
2002 Levytyötekniikka myydään EQT-pääomasijoitusyhtiölle.

Kuva
Maailmanpyörästä avautuvat näkymät pitkälle peltolakeudelle.
Kuva
Lillbackan nuorimman pojan Veli-Matin puoliso Satu valmisteli leluputiikin seinämaalauksia. Lillbacka esittelee piirrosmallia.
Kuva
Lähes kaikkia Powerparkin rakennuksien ulkoseiniä koristavat maalaukset.
Kuva
Omien seppien työtä.
Kuva
Powerparkin johtaja Mikko Kiviluoma ja Jorma Lillbacka nallekaupassa. Lillbacka omistaa myös kaikki alueen kaupat.
Kuva
Lounas on ohi. Lillbacka kaivaa setelin lompakostaan ja maksaa laskun omassa ravintolassaan.

Paluu