Työskentely Huvipuistoissa - Kokemuksia ja kysymyksiä

Huvipuistoihin liittyvää yleistä keskustelua.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Minä
Jäsen

Työskentely Huvipuistoissa - Kokemuksia ja kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Minä » 6.3.2017 18:04

Oletko ikinä miettinyt miltä tuntuisi olla töissä huvipuistossa? Tai ehkäpä olet jo ollut useammankin kauden töissä suomen (tai miksipä ei ulkomaisenkin) huvipuiston matkassa. Kysymyksiä? Kokemuksia? huolia? unelmia? Päästetään ajatukset valloilleen ja keskustellaan aiheesta!

Lapsena ei välttämättä tule ajatelleeksi millaista olisi olla töissä huvipuistossa. Itselläni oli useampana kesänä timanttikortti (Jonnet ei muista) Linnanmäelle ja vaikka useasti päivät menikin laitteesta toiseen rynnimisellä, aina joskus pysähtyi miettimään laitetätien- ja setien toimeenkuvaa. Tälläisiä hetkiä oli aina silloin, kun sisareni menivät laitteisiin joihin oma pituus ei vielä silloin riittänyt: Yleensä juttelin laitteenkäyttäjän kanssa ulostulon luona mukavia, kunnes sisareni pääsivät laitteesta ulos. Mieleeni juolahtikin, että Linnanmäellä saattaisi olla hauskaa olla töissä.

Viime vuonna sitten lähdin töihin Linnanmäelle laitetyöntekijänä ja tänä vuonna lähtee toinen kausi käyntiin. Viime kesä oli ehkäpä elämäni parhaimpia kesiä, vaikka aikaa ei paljon muuhun riittänytkään. Päivät olivat hyvin pitkiä varsinkin sesonkiaikaan, mutta Linnanmäen mahtava työilmapiiri jaksoi pitää motivaation korkealla. Ehkä pikkuisen liioittelen, mutta tiivistettynä työpaikka vastasi odotuksiani täydellisesti. Ei kaikki tietenkään ihan ruusuilla tanssimista ollutkaan ja asiakkaita on paljon vaikeampi miellyttää kuin osaisikaan arvata. Voitte myös varmaan kuvitella 10h päivän Kot Kotilla... Kanaemon repliikit soivat vieläkin päässä :DD . Minulle siunautui ajoluvat Maisemajunaan ja Kehrään, jonka puikoissa mua saattaa nähdä. Ensimäinen on varsinkin siitä kiva, kun pääsee itsekin junan kyytiin.

Mielellään kirjoittaisin enemmänkin, mutta tuli pieni blackout. Jospa tässä saataisiin vähän lisää keskustelua syntymään, niin voisin kertoa lisää :),

Snakesnape
Jäsen

Re: Työskentely Huvipuistoissa - Kokemuksia ja kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Snakesnape » 26.7.2017 21:27

Ihka ensimmäinen työpaikkani oli huvipuisto Powerpark. Kesä oli 2010 ja olin samana keväänä juuri kirjoittanut ylioppilaaksi. Hain kesätöitä alunperin vähän sieltä sun täältä, mutta Powerpark oli ainoa mihin pääsin edes haastatteluun. Muistan kuinka vaikeaa sinne oli silloin mennä, kun kukaan ei päässyt kuskiksi ja itsellä ei ole ajokorttia, saatikka autoa. Jouduin kotoani Oulun seudulta menemään junalla Seinäjoelle, jossa olin tätini luona yötä, ja sieltä pääsin bussilla Ala-Härmään. Olin haastattelussa 4 tuntia etuajassa näitten huonojen kulkuyhteyksien takia ja pääsinkin suoraan yksityiseen haastatteluun, minulle kun oltiin kerrottu ett nämä haastattelut ovat ryhmissä. Lähtö tuolta olikin hankalampaa, sillä bussia olisi pitänyt odottaa 6 tuntia. Tein itelleni helpomman keinon ja tilasin taxin lähimmälle juna-asemalle ja pääsin Kauhavan kautta kotia.

Aluksi sain Powetparkista s.postin jossa hyvin kohteliassti ja perinteisesti sanottiin, ettei minua ole valittu. Viikko pari tästä kuitenkin sain puhelun, jossa kerrottiin jonkun peruuntuneen ja minun saaneeni sittenkin laitekuskin paikan. Asunnon vuokrasin muistaakseni jostan Härmän vuokra-asunnoista ja itse kesä Härmässä muuten oli minulle ankea kaiken muun paitsi Powerparkin osalta. Olin siis perhelaitteiden kuljettajana (mustekala, pallotorni, ketjukaruselli, kummari, music express, törmäilyautot, Joyride ja Galeon) ja tuo kesä kyllä itelleni antoi osviittaa siihen, että asiakaspalvelu on minulle sopivas työtä. Tykkäsin olla päivittäin ulkona ja vaikken voikkaan nykyään sietää lapsia, niin tuona kesänä lapset ei tosiaankasn ollut niitä hankalimpia asiakkaita. Enemmän ne oli aikuisia, jotka eivät millään ymmärtänyt, että pituusrajoissa ei ole jouston varaa.

Vaikka työpäivät kirjaimellisesti vei kaiken ajan päivästä (klo.11-19) ja tunnin kävelymatka kämpille per suunta, niin nautin työpäivistä. Vapaapäivinäkin lähes aina suuntasin Poweriin asiakkaaksi, koska itse Härmässä en muuten mitään viihdykettä itelleni keksinyt. Powerissa joka päivänä hoidettiin aina yhtä laitetta ja se sitten meikällä vaihteli aina näitten perhelaitteiden välillä. Nopeasti huomasi mitä laitteita tykkäsi ajaa eniten ja minulla ne oli törmäilyautot. Olen kait niin itteäni rsilletuova, että tykkäsin aina puhua sinne mikkiin. Joyridr ha Devils mine hotel oli kanssa mieluisia ajettavia. Inhokkini oli pallotorni, koska sillä laitteella ollessa asiakkaita kävi aina todella vähän ja aikaa ei millään meinannut saada kulumaan.

Toista kesää en Poweriin tullut enään hommin, sillä koin sinne menemisen liian hankalaksi julkisilla, sekä palkan (tuolloin n.300€/per kk) aivan liian pieneksi sen kesäkämppääni vuokraan nähden. Rahallisesti siis Powerparkissa työskentely ei oisi siis mulle ollut edes kannattavaa, mutta halusinkin tuolloin enemmän kasvattaa cv:tä eli saaha työkokemusta ja seikkailua elämääni. Kyllä koen että Powerpark on oikein hyvä paikka alottaa työelämään pääsy.

Paluu