Top 10 vuoristoradat

Huvipuistoihin liittyvää yleistä keskustelua.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

Anac0nda
Jäsen

Top 10 vuoristoradat

ViestiKirjoittaja Anac0nda » 11.7.2015 16:50

Simppeli kysymys: koosta ajamistasi vuoristoradoista Top 10-lista suosikkijärjestykseen. Voit kertoa myös lukumäärän monellako radalla olet tähän mennessä yhteensä ajanut.

Oma listani näyttää tältä:
1. Helix - Liseberg
2. Expedition GeForce - Holiday Park
3. Dragon Khan - Port Aventura
4. Junker - Power Park
5. Piraten - Djurs Sommerland
6. Juvelen - Djurs Sommerland
7. Tornado - Bakken
8. Insane - Gröna Lund
9. Daemonen - Tivoli Gardens
10. Silver Star - Europa Park

Yhteensä vuoristoratoja 76. On siellä listalla yksi suomalainen sentään. Yllätyin hiukan että yhtään puurataa ei päässyt omaan top kymppiini (ei siis Balder eikä Thunderbird). Siitä taasen en yllättynyt että kaikki kolme B&M:ää joilla olen ajanut pääsivät listalle :P
CC: 118

vuoristoratafani
Jäsen

Re: Top 10 vuoristoradat

ViestiKirjoittaja vuoristoratafani » 11.7.2015 21:03

Oma listani: :DD

1. Vuoristorata (Linnanmäki)
2. Salama (Linnanmäki)
3. Tulireki (Linnanmäki)
4. Vonkaputous (Linnanmäki)
5. Kirnu (Linnanmäki)
6. Trombi (Särkänniemi)
7. Linnunrata (Linnanmäki)
8. Pikajuna (Linnanmäki)
9. Vauhtimato (Särkänniemi)

Olen käynyt yhteensä kymmenessä vuoristoradassa. Kymmenes vuoristorata on Särkänniemen Jet Star, jota en laittanut listalle, koska en muista kunnolla millaista sen kyydissä oli. Mutta se olisi ollut varmaankin neljäs, viides tai kuudes. Tämän vuoden aikana olisi tarkoitus käydä MotoGeessä, Tornadossa, Half Pipessa ja Ukossa, joten lista tulee muuttumaan.

Tästä tuli nyt sitten top 9! No, ei kai se ketään haittaa.

Sienimursu
Jäsen

ViestiKirjoittaja Sienimursu » 12.7.2015 0:32

vuoristoratafani kirjoitti:6. Trombi (Särkänniemi)

Olen käynyt yhteensä kymmenessä vuoristoradassa. Kymmenes vuoristorata on Särkänniemen Jet Star, jota en laittanut listalle, koska en muista kunnolla millaista sen kyydissä oli. Mutta se olisi ollut varmaankin neljäs, viides tai kuudes. Tämän vuoden aikana olisi tarkoitus käydä MotoGeessä, Tornadossa, Half Pipessa ja Ukossa, joten lista tulee muuttumaan.

Mietin ensin että mites siitä trombista voi pitää kun pitää oikein päätä pitää oikeassa asennossa että ajosta voi nauttia mutta jos olet käynyt vain kymmenessä niin sitten :D. (jos et ole käynyt tornadossa niin oletan että joko A: Se oli huollossa tai B: Olet hullu :D

vuoristoratafani
Jäsen

ViestiKirjoittaja vuoristoratafani » 12.7.2015 11:22

Sienimursu kirjoitti:
vuoristoratafani kirjoitti:6. Trombi (Särkänniemi)

Mietin ensin että mites siitä trombista voi pitää kun pitää oikein päätä pitää oikeassa asennossa että ajosta voi nauttia mutta jos olet käynyt vain kymmenessä niin sitten :D. (jos et ole käynyt tornadossa niin oletan että joko A: Se oli huollossa tai B: Olet hullu :D

Syy miksi en käynyt Tornadossa: En uskaltanut. Jos ihmettelet miksi en uskaltanut, niin tiedoksi, että olen käynyt vain kerran Särkänniemessä, ja tämä kyseinen kerta oli myös ensimmäinen kerta ikinä missään huvipuistossa. Ymmärrän että kuulostan hullulta, varsinkin kun olin silloin 11-vuotias :DD. Mutta kuten sanoin, tänä kesänä olisi tarkoitus päästä Särkänniemeen ja Tornadoon.
Viimeksi muokannut vuoristoratafani 13.7.2015 11:02, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ihme Mies
Jäsen

ViestiKirjoittaja Ihme Mies » 12.7.2015 15:39

Kiinnostava aihe, tosin suosikit varmaan menisivät jonain toisena päivänä ihan toiseen järjestykseen... :DD
Mutta yritetään kuitenkin.

1. Black Mamba (Phantasialand)
- Taattua B&M-laatua, loistava teemoitus aina sitä myöten, että laitteen henkilökunta on vain mustia miehiä (joku sanoo rasistiseksi ideaksi, mutta ainakin on ainutlaatuista).

2. Eurosat (Europa Park)
- Vauhdikas rata, hienoja ideoita sisällä (spiraalinostomäki) ja ulkona (futuristinen pallo), unohtamatta jonotusaluetta (robotteja, liukuportaita) sekä musiikkia nostomäessä.

3. Euro Mir (Europa Park)
- Omalaatuinen yhdistelmä sisä- ja ulkorataa, spiraalinostomäki, moottorilla pyörivät vaunut, näyttävä ulkoapäin (+ täydellinen Mir-avaruusaseman malli!!!), sekä vielä hyvät teknomusat, jotka voi ostaa CD:nä vielä kotiinkin.

4. Joris en de Draak (Efteling)
- Puinen rata, jossa on kaksi yhtä aikaa lähtevää kilpailevaa puolta, water (vesi) ja vuur (tuli). Loistavaa GCI-laatua tuplana!

5. Monster (Walygator Parc)
- Taattua B&M-laatua, ja jos trimmausjarrut ovat pois käytöstä ajo on todella vauhdikas ja radan pyörre (helix-elementti, siis) todella voimakas.

6. Grand National (Blackpool Pleasure Beach)
- Loistava historiallinen puurata, jossa on kaksi kilpailevaa puolta möbius-rakenteella.

7. Big Dipper (Blackpool Pleasure Beach)
- Toinen loistava historiallinen puurata. Ollakseen vuodelta 1923, kokemus on uskomattoman vauhdikas.

8. Eejanaika (Fuji-Q Highland)
- Kiistelty ja mielipiteitä jakava rata, jossa itse rata tekee kolme inversiota ja penkit yksitoista (yhteensä 14, siis), kolminkertaiset turvakaaret ja kenkien pitokielto ei ole liioittelua tämän radan kanssa...

9. Steel Dragon 2000 (Nagashima SpaLand)
- Mielipiteitä jakava hyperi, joka kuitenkin on näyttävän näköinen ja hauska kyydissä ollessa. Omalaatuisena tahattomana(?) efektinä lopun tunneleissa oleva ilma ei vaihdu, mutta lämpenee, joten tunneliin meno tuntuu suunnilleen saunaan menemiseltä.

10. Rita (Alton Towers)
- Laukaistava rata ei tarvitse mitään ihme istuma-asentoja tai top hattejä, jos homma toimii ja Ritassa homma toimii.

Nämä nyt tuli ekana mieleen, ehkä huomenna lista olisi toisenlainen.
Lista voi olla Saksa/UK/Japani-painotteinen, mutta nuo maat ovat aika vahvasti painottuneet omassa vuokkarihistoriassa (221 ajettua rataa noissa maissa), toinen puoli sitten sekalaisesti muissa maissa.

Mainittakoon vielä se, että Expedition GeForce on kuulemma huippuhyvä rata, mutta se hajosi silmieni edessä ennen kuin ehdin kyytiin, niin en ole toistaiseksi itse päässyt arvioimaan muuta kuin vierestä katsomalla.

AapoSa
Jäsen

ViestiKirjoittaja AapoSa » 26.11.2015 17:29

Täältä tämmösiä, kylläkin vain top 8:

1. Jetline, Gröna Lund
2. Raptor, Gardaland
3. Insane, Gröna Lund
4. Ukko, Linnanmäki
5. Tornado, Särkänniemi
6. Magic mountain, Gardaland
7. Tulireki, Linnanmäki
8. Mammut, Gardaland
Särkänniemi paras niemi.
11 kesän kausarilainen

Supermanni500
Jäsen

ViestiKirjoittaja Supermanni500 » 4.2.2016 0:25

1. Furius Baco (Port Aventura)
2. Dragon Khan (Port Aventura)
3. Junker (Powerpark)
4. Tornado (Särkänniemi)
5. Thunderbird (Powerpark)
6. Stampida (Port Aventura)
7. Ukko (Linnanmäki)
8. Half Pipe (Särkänniemi)
9. Cobra (Powerpark)
10. Trombi (Särkänniemi)

Juttuhan on niin että Port Aventura on ainut ulkomainen puisto missä olen käynyt ja sielläkin ennen Shambhalan tuloa (olis ollu melko varmasti listan kärjessä) :D
Furius Baco on se juttu :D

Pyy
Jäsen

ViestiKirjoittaja Pyy » 21.2.2016 20:17

1. Colossos -Heidepark
Huikea puuvuoristorata!
2. Stealth - Thorpe Park
Kingda Ka:n pikkuveli.
3. Junker - Power Park
Huikea kiihdytys alun hissuttelun jälkeen.
4. Swarm - Thorpe Park
Kunnon swing coaster.
5. Krake - Heidepark
Suora pudotus hirviön kitaan.
6. Salama - Linnanmäki
Pehmeää lentoa.
7. Tornado - Särkänniemi
Rakkaan kotipuiston ikisuosikki.
8. Hullamvasut - Vidampark
Hassu puuvuoristorata.
9. Colossus -Thorpe Park
Korkkiruuvin isoveli.
10. Desert Race -Thorpe Park
Vauhdin huumaa.
Your ride at Colossus is about to begin. Hold on and brace yourself at all times.

Snakesnape
Jäsen

ViestiKirjoittaja Snakesnape » 1.8.2017 14:46

Olen todella nössö hurjissa laitteissä kävijä ja harmikseni suomessa on niin paljon hurjia vuoristoratoja, etten kyllä monen kyytiin uskalla mennä. Mikä vaan huvipuistolaite, joka menee pää alaspäin tai ylipäätänsä hirmu korkealle on minulle ihan ei-ei laite.

Suosikkivuoristoratani ovat:

1. Joyride (Powerpark)
Sininen Jorkkari on pieni, mutta pippurinen. Se ei ole liian pelottava, eikä liian korkea, eikä mene liian lujaa. Se on täydellisen lempeän hurja vuoristorata minulle.

2. Vonkaputous (Linnanmäki)
En tiedä, voiko tätä laskea vuoristoradaksi, kun tämä on mielestäni enemmän vesilaite. Kuitenkin tämän alku on sen verran hurjempi, kuin perustukkijoessa, joten lasken silti. Tykkään kovasti juuri lopun vesielementistä ja Vonkaputous on muuten sopivan hurja.

3. Jet Star (Särkänniemi)
Harmikseni Jet Star joutui romuttamolle, sillä se oli yksi Särkän harvoista laitteista minkä kyytiin uskalsin. Vaikka Jet Star meni korkealle, niin se siltikin laski suht lempeästi alas.

4. Vuoristorata (Linnanmäki)
Tämä laite on välillä liian hurja makuni ja välillä juuri sopiva. Ilmeisesti se riippuu ihan jarrumiehestä, millaisen kyydin saa. Pari töyssyä on Vuoristoradassa sellaisia, jotka tuntuu kehossa pahalta, mutta tämä laite on kyllä kivan nostalginen.

5. Vauhtimato (Särkänniemi)
Tämä on muuten kiva laite, mutta penkit on aikuselle jo vähän liian ahtaat. Vauhtimadon rata on suht lyhyt, joten hyvä että ajelu kestää muutaman kierroksen.

6. Big Thunder Mountain (Disneyland Paris)
Big Thunder Mountain on minusta hyvin pelottavan tuntuinen rata, mutta koska ajelu on niin hienosti teemoitettu, niin itse vauhtia en edes ehdi niin paljon pelkäämään.

7. Tuhderbird (Powerpark)
Tuhderbird menee korkealle ja lujaa ja pitää sairasta meteliä. Sen kurvit ja käännökset on kuitenkin pehmeitä. Muutama inha töyssy ottaa kyllä minulla aina vattanpohjassa ja Tuhderbirdin turvakaaret alkaa loppuajossa aina painaa minulla ikävästi vatsaa. Ajelu on juuri sillä rajalla, ettei ole liian hurja minun makuuni.

8. Moto Gee (Särkänniemi)
Moto Geestä pitäisin varmasti muute, mutta inhoan sitä nopeata laukaisua. Itse ajelu on sopivan lempeä ja turvakaaret painaa selkää hyvin, mutta se luja nousu tuntuu hyvin inhottavalta.

9. Linnunrata (Linnanmäki)
Tällä kun tänä kesänä ensimmäisen kerran kävin odotukseni oli aika korkeat ja lopun pettymyt suuri. Virtuaalilasit tuntui epämukavilta päässä ja minusta ei ollut kiva olla vuoristoradassa, ilman että näin mihinpäin ja miten rata kallistuu. Tämä virtuaalimaailma ei minusta ollut mitenkään hieno ja itse ajelukin oli jonotukseen nähen todella lyhyt. Kyyti itsessään oli mukavan tuntuista.

Näiden lisäksi olen ajanut Powerparkin Cobran ja Särkänniemen Tornadon, mutta en kummastakaan tykkää lainkaan. Pääalaspäinjutut ei vaa ole minulle suunnattuja ja siksi nämä hirviöt ovat poissa top-9 listaltani.

Samuel91
Jäsen

ViestiKirjoittaja Samuel91 » 5.8.2017 13:59

Nämä ei ole paremmuusjärjestyksessä, mutta tähänastisen kokemuksen perusteella mun TOP10 käsittää seuraavat:

1) Vuoristorata (Linnanmäki)

2) Idän Pikajuna (Tykkimäki)

3) Salama (Linnanmäki)

4) Linnunrata (Linnanmäki)

5) Tornado (Särkänniemi)

6) Half Pipe (Särkänniemi)

7) MotoGee (Särkänniemi)

8) Trombi (Särkänniemi)

9) Hype (Särkänniemi)

10) Ukko (Linnanmäki)

Paluu