Nokkakivi - Kehitysehdotuksia

Keskustelua Nokkakiven puistosta.

Valvojat: Arttu, Juuso, Pia

JP
Jäsen

Nokkakivi - Kehitysehdotuksia

ViestiKirjoittaja JP » 24.4.2020 21:43

Katselin tässä hetki sitten viimeisen Nokkakivi reissuni kuvia, ja sitten minulle tuli mieleen että voisinhan tässä ajankuluksi kirjoittaa hiukan kehitys/parannus ehdotuksia koskien Nokkakiveä. Jos joku haluaa tehdä saman muiden puistojen kohdalla, niin tehkää sille oma ketju oikeaan osioon. Mutta minäpäs aloitan nyt näillä omilla kehitysehdotuksillani Nokkakivelle:

Lisää maalia
Olen erittäin iloinen siitä että Nokkakiven laitteet ovat hiljalleen alkaneet saada lisää maalia, mutta lisämaalia silti kaivattaisiin. Esimerksiksi maailmanpyörän toivoisin saavan uuden värityksen, sillä se loisi samalla myös lisää turvallisuuden tunnetta. Jollen ihan väärin muista niin esim. Pilvenpyörä oli kesäksi 2019 saanut kokonaan uuden maalin (mahtavaa), mutta sitten jostain kumman syystä sen ympärillä olevat aidat oli kuitenkin jätetty maalaamatta. Miksi? Tämä näytti aika ikävältä, joten toivottavasti myös aita maalataan jossain vaiheessa, eikä maalauksia jätettäisi ns. puolitiehen.

Scrambler Aitaus & Turvallisuus päivitys
Edellisellä Nokkiksen reissullani olin todistamassa sellaista tapausta, jossa Scramblerin laitekuski unohti laittaa sen sisääntulo/ulostulo-ketjun kiinni ajon alussa. Toisin sanoen noin minuutin verran ajon alkamisesta mikään ei ollut estämässä sitä ettei kukaan voisi suoraan kävellä laitealueelle ja tulla vaunujen osumaksi. Scramblerin laitekuski kyllä huomasi tämän virheen noin reilun minuutin päästä laitteen käynnistyttyä, ja kävi laittamassa ketjun pikaisesti kiinni. Mutta tilanne oli sellainen "vähältä pilti tilanne" ainakin minun kirjoissani. Tästä syystä minusta Scrambleriin kannattaisi rakentaa ihan kunnon aidat (vaikka puusta), ja samalla tehdä sisäänkäynnistä sellainen että siinä olisi vaikka saranallinen ovi. Tämä kasvattaisi Scramblerin turvallisuusastetta huomattavasti, sillä valitettavasti se tähän asti käytetty ohut ketju ei pidättele ketään lasta joka voi innoissaan päättää juosta laitealueelle. Plus ne nykyiset festari tyyliset metalliset aitapalat ovat vähän vinksin vonksin, että ne voisi hyvin vaihtaa vaikka puisiin versiohin. Tämä “operaatio” ei olisi edes kovin vaativa eikä edes kalliskaan.

Miamin päivitys
Miamin kohdalla toivoisin että se saisi hiukan lisäremonttia, jotta laitteeseen saataisiin vähän enemmän potkua (vauhtia). Olisi myös kivaa jos Miamin taustaseinän saisi uudelleen teemoitettua/maalattua. Jos tuon teemoituksen haluaisi tehdä halvalla, niin yksi mielestäni aika kiva idea olisi tarjota hommaa koululaisille. Esimerkiski kuvaamataidon tunneilla on monesti erilaisia maalaustehtäviä, ja Nokkakivi voisi ihan hyvin tehdä yhteistyötä paikallisten nuorten artistien kanssa (lukiolaiset, ammattikoululaiset jne). Tällöin Nokkakivi voisi sponsoroida maalit ja maalausvermeet, ja antaa vielä vaikka kiitoksena ilmaisrannekkeita tai kausikortteja mukana olleille. Nykyinen Miamin ulkoasu kun vaan on jo niin väsähtänyt, että olisi hienoa jos se saataisiin uudistettua jossain vaiheessa.

Pilvenpyörän oikeaoppinen “maadoitus”
Se mikä itseäni on hiukan huolestuttanut ettei Pilvenpyörällä ole kunnnon tukevaa alustaa. Osa sen sakaroista on pinottu vaan karusti puupalojen sun muiden päille, ja minusta se on pieni turvallisuusriski. Toki näin on varmaan ollut puiston alkuajoista asti ja mitään onnettomuutta ei ole tapahtunut, mutta minusta olisi silti hienoa jos Nokkakivi investoisi edes sen verran rahaa että nuo jalustat seisoisivat vaikka tukevalla betonijalustalla. Laitan tähän alle kuvan tuosta “ongelmakohdasta” jossa tässä viittaan.

Kuva

Lämmin ruokapiste puistoon
Viimeisenä kehitysehdotuksena toivoisin että Nokkakiven alueelle tulisi myös ihan kunnon ravintola tai lämminruoka putiikki. Nyt kaikki ruokapisteet Nokkakiven aitojen sisällä tarjoavat lähinnä voileipää ja pientä purtavaa, eikä mikään nykyisestä valikoimasta oikein innosta syömään itse puistossa (poislukien jätskit, hattarata ja popcorn). Juuri tästä syystä esimerkiksi joku pizza, burgeri tai hot dog kioski olisi aika omiaan huvialueella. Varsinkin jos miettii lapsiperheitä niin siinä on kuitenkin oma työnsä siirtää koko perhe Laukaanhovin puolelle syömään ja taas takaisin huvipuistoon. Toki aikuiselle tuo kävelymatka ei ole mitään eikä monelle lapsellekaan, mutta Nokkis on jo kasvanut sen verran isoksi, että joku lämpöisen ruoan piste kannattaisi laittaa pystyyn myös hupialueelle. Niinä kaikkina kertoina kun olen Nokkakivessä käynyt, niin olen aina syönyt joko pizzan tai burgerin Laukaanhovissa. Ja tosiaan tämän ehdottomani ruokapisteen ei todellakaan tarvitsisi edes olla mikään istuttava ravintola, vaan ihan sellainen josta saisi vaikka lämpöisen pizza slicen tai hodarin mukaan.

Tässä siis muutamia kehitysehdotuksia minulta. Mitä ehdotuksia teiltä löytyy?

Paluu